|
کدخبر: 274418

تاثیر نمایشگاه در تولید محصولات ملی

احمدرضا طحانیان-مدیر عامل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان

درباره اهمیت و جایگاه نمایشگاه‌ و برگزاری رویدادهای نمایشگاهی یادداشت‌ها و گزارش‌های قابل توجهی از سوی کارشناسان، همکاران و رسانه‌ها منتشر شده است. جای بسی امیدواری وجود دارد که امروزه نمایشگاه یکی از ارکان مهم اقتصاد کشورها به شمار می‌رود و کمتر کشور توسعه یافته و صنعتی را می‌توان یافت که نمایشگاه‌ها و رویدادهای اقتصادی در آن نقش مهم و اثرگذاری برعهده نداشته باشند.

احمدرضا-طحانیان

در خصوص اهمیت نمایشگاه‌ها در افزایش تولید، ارتقاء کیفیت کالاها و همچنین توسعه صادرات کافی است به این نکته اشاره کنیم که در جهان معاصر بیشترین فضاهای نمایشگاهی به کشورهای ایالات‌متحده، آلمان و چین تعلق دارد. هر کدام از این کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که نمایشگاه‌ها و ارتباط آنان با توسعه اقتصادی که منجر به تولید کالا و افزایش تولید شود بسیار مهم است. هر سه کشور ذکر شده مهم‌ترین قطب‌های تجاری دنیا به ‌شمار می‌روند و در سال ۲۰۱۸ میلادی سهم آنها در صادرات جهانی بالغ بر ۳۰ درصد بوده است. از این آمار می‌توانیم نتیجه بگیریم که برگزاری عنوان‌های نمایشگاه‌های بین‌المللی در هر کدام از این کشورها زمینه توسعه صادرات و وارادات را به کشورهای هدف فراهم کرده و این مهم در کارنامه توسعه تجارت این کشورها قابل کتمان نیست.

حضور در نمایشگاه‌ها بدون درک تاثیرگذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی امکان‌پذیر نیست. نمایشگاه همیشه با توسعه، دستاورد، ارتقاء جایگاه، ‌ساخت، حفظ و توسعه برند و ارتباط با مشتریان وفادار و جذب مشتریان جدید همراه بوده و خواهد بود. رویکرد هر کدام از نمایشگاه‌ها جمع کردن فعالان، صنعت‌گران و تولید کنندگان مرتبط با یک صنعت است. بنابراین هر کدام از مشارکت کنندگان با حضور در رویدادهای نمایشگاهی تلاش می‌کنند جایگاه خود را در بازار حفظ کنند و در مرحله بعدی به فکر توسعه کسب و کارهای خودشان باشند، بنابراین توسعه کسب و کار در نهایت به تولید بیشتر منجر خواهد شد و این همه با حضور در نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی تحقق خواهد یافت.

از همین‌رو؛ حضور صاحبات کسب و کار در نمایشگاه‌های تخصصی، بین‌المللی و خارجی نیز یکی و شاید بهترین ارتباطات تجاری و افزایش تولید محصولات در دنیای امروز است. در هنگام برگزار شدن نمایشگاه‌ تمام ابزارهای ارتباطات تجاری در جهت توسعه ارتباطات، بهبود بخشیدن به روابط تجاری و توسعه کسب و کار در کنار هم قرار می‌گیرند تا در سطح بالاتر معنای دقیق ارتباطات تجاری و شبکه‌سازی‌های جدید در کسب و کار را محقق کنند. نمایشگاه حقیقت ارتباطات تجاری را به صورت کامل به نمایش می‌گذارد، ارتباطاتی که راه خود را به سوی تولید و تولیدات بیشتر و جذب مشتریان جدید برای این محصولات دنبال می‌کند. نمایشگاه رسانه، تبلیغات، چیدمان مهندسی غرفه‌ها، شرایط ایده‌آل رفاهی و خدماتی و در کل فضایی را خلق می‌کند که با استانداردهای تجاری دنیای امروز هماهنگ است و می‌توان ارایه محصول را در بهترین حالت ممکن برای بازدید کنندگان و مشتریان بالقوه فراهم کند. مشتریانی که پس از برسی و مقایسه کالاها و محصولات با یکدیگر به درک بهتری از کیفیت کالا پی می‌ّبرند و بدون واسطه با تولید کنندگان و فعالان تجاری آشنا می‌شوند؛ آنچه با عبارت توسعه ارتباطات تجاری در حوزه داخلی و بین‌المللی از سوی کارشناسان اقتصادی تکرار می‌گردد به معنای واقعی کلمه در نمایشگاه‌ها و در راستای تولید کالا نمایان می‌شود.

در جهان امروز، برگزاری هر کدام از نمایشگاه‌ها با هدف معرفی محصولات جدید و ارایه توانمندی‌های صنایع و به نمایش گذاشتن رویکردهای نوین در مدیریت صنعتی تحقق می‌یابد. معرفی محصول جدید، یعنی تولید بیشتر و یا کیفیت‌تر، یعنی تلاش برای معرفی و کسب بازارهای جدیدتر و تاثیرگذار بودن در اقتصاد ملی و تولید محور. کنار هم قرار گرفتن این موراد می‌تواند به توسعه صادرات و کشف بازارهای هدف نیز منجر گردد. چرا که امر توسعه بدون دست یافتن به بازارهای جدید و شبکه‌سازی تجاری که در داخل نمایشگاه‌های بین‌المللی و تخصصی شکل می‌گیرد بسیار دشوار خواهد بود. نمایشگاه‌ها می‌توانند فرآیند توسعه و شکوفایی اقتصادی کشورها را تسهیل و تسریع کنند، از همین‌رو دقت به سیاست‌ها و برنامه‌های کشورهای توسعه یافته درباره نمایشگاه‌ها برای هر کدام از فعالان اقتصادی و آنان که به دنبال توسعه کسب و کارهای خودشان هستند بسیار اهمیت دارد.

بنابراین توسعه اقتصادی، تجاری و حفظ کیفیت و ارتقاء تولید محصولات در دنیای امروز بدون در نظر گرفتن صنعت نمایشگاهی و حضور در رویدادهای بین‌المللی امکان‌پذیر نیست. نمایشگاه فضایی است که تولید کنندگان، فعالان تجاری،‌ صاحبان کسب و کارهای مختلف و صنعت‌گران ایرانی با حضور در نمایشگاه‌ها و معرفی محصولات خودشان و آشنایی بیشتر با نیازهای مشتریان و بازار می‌توانند کسب و کار و محصول خودشان را به بهترین شکل ممکن معرفی کنند.

نویسنده: احمدرضا طحانیان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها