|
کدخبر: 281027 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون بهداشت مطرح شد:

نمایشگاه هاسپیتکس؛ عامل رفع تضاد منافع در بیمارستان سازی

نخستین گامی که می‌توانیم در راستای ترقی مراکز درمانی خود برداریم این است که توزیع منابع عادلانه‌ای را در پیش گیریم.

سلامت نمایشگاه هاسپیتکس؛ عامل رفع تضاد منافع در بیمارستان سازی

در سالیان اخیر سهم مناطق محروم کشور از مراکز درمانی بسیار محدود بوده و بسیاری از فعالان این حوزه بر این باورند که توزیع منابع در این راستا به‌صورت عادلانه انجام نشده است. درمجموع می‌توان گفت وضعیت بیمارستان سازی و توزیع منابع این حوزه در کشور سوالات و شبهات بسیاری به همراه خود دارد.

از ۱۹ آذر ماه نمایشگاه بزرگ بیمارستان سازی با عنوان تجاری هاسپیتکس در شهر تهران برگزار خواهد شد. به این بهانه و با توجه به اهمیت توسعه فضای بیمارستانی در کشور با ملک فاضلی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس به گفتگو نشستیم.

فاضلی با اشاره به اهمیت ارتقا آگاهی جامعه در حوزه سلامت اظهار کرد: سلامت به دو بخش تقسیم می‌شود؛ نخست، بخش پیشگیری است که اساس و بنیان سلامت را تشکیل می‌دهد. متاسفانه این بخش در جامعه طالب بسیار کمی دارد. اکثر مردم پس از وقوع حادثه در پی درمان هستند. دومین بخش سلامت، مربوط به حوزه درمان است. درمان تکمیل‌کننده بخش پیشگیری است. زمانی که پیشگیری‌های لازم انجام نمی‌شود، بیماری پا به عرصه حضور می‌گذارد و ما در چنین شرایطی نیاز به مراکز درمانی مجهز با افراد متخصص داریم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس درباره وضعیت مراکز درمانی مناطق محروم کشور گفت: توزیع منابع ما برای ساخت مراکز درمانی ناعادلانه است. برای مثال تا یک سال گذشته در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان سهم تخت بیمارستانی برای هر شخص ۴/۰ تخت بوده است؛ درحالی‌که این آمار در برخی از استان‌های دیگر به ۱۰ تخت ارتقا می‌یابد. در حال حاضر به‌صورت میانگین می‌توان گفت سهم هر شخص در کشور از مراکز درمانی ۴ تا ۵ تخت است اما در استانی جون سیستان و بلوچستان نه‌تنها این امر میسر نیست بلکه تخت‌هایی به معنای واقعی واژه وجود ندارند. یعنی علاوه بر اینکه برخی از استان‌ها با کمبود تخت و مراکز درمانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، با عدم کیفیت نیز مواجه هستند. تخت باکیفیت یعنی ابزار سرویس‌دهی تخت فراهم باشد.

وی همچنین تاکید کرد: این ابزار به دو نوع تقسیم می‌شوند. ابزاری که نیروی متخصص در راستای  تخصص خود به کار می‌گیرد و ابزاری که تجهیزات پزشکی نیازمند آن هستند. ما در مناطق محروم از این دو وجه بی‌بهره هستیم. به‌عبارت‌دیگر اگر حتی تختی در این مناطق وجود داشته باشد، اسمی است. مانند این است که شما یک تخت بیمارستانی را در بیابان قرار دهید؛ در چنین شرایطی بهره‌وری این تخت چیست؟ درمجموع می‌توان گفت توزیع منابع در کشور در زمینه احداث و تجهیز مراکز درمانی به‌صورت مناسب انجام نشده است و مناطق محروم بیشترین آسیب را از این نابرابری متحمل می‌شوند. در وهله اول میزان این مراکز و تعداد تخت‌ها اندک است و سپس همان میزان مراکزی کمی که وجود دارد از تجهیزات، نیروی انسانی متخصص و سایر مواردی این‌چنینی بی‌بهره هستند. این روند در تمامی مناطق محروم کشور برپاست.

وی در ادامه افزود: اگر ما درصددیم تا تمام در تمام کشور مراکز درمانی تخصصی احداث شود باید توزیع عادلانه بودجه را در دستور کار قرار دهیم و لازمه آن بررسی دقیق آمار و وضعیت این مراکز در سطح کشور است. باید چرخه تمرکز بر توسعه پایتخت و استان‌های بزرگ کشور را برهم زده و از نو فکری برای وضعیت درمانی سایر مناطق کشور کرد. این گزاره به این معناست که ما باید در وهله نخست آمارهای دقیقی از مراکز درمانی کشور کسب کنیم و پس از بررسی دقیق و تحلیل آنها، خلأهای موجود را بشناسیم تا بتوانیم در راستای رفع آنها اقدامات لازم را انجام دهیم.

فاضلی با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه هاسپیتکس خاطرنشان کرد:‌ نمایشگاه‌هایی که در این حوزه برگزار می‌شوند می‌توانند فضایی برای عرضه تجهیزات پزشکی و بیمارستان سازی باشند. برای مثال نمایشگاه هاسپیتکس می‌تواند فضایی ایجاد کند تا تضاد منافع در بیمارستان سازی از میان رود و این‌گونه ما شاهد اثری مثبت در این راستا باشیم. ناگفته نماند که تحریم‌ها در عدم دسترسی ما به تجهیزات و فناوری‌های پزشکی روز دنیا نقش به‌سزایی بازی می‌کنند. در عصر حاضر جامعه چون دهکده‌ای جهانی است که ما باید با تمامی بخش‌های آن در ارتباط باشیم؛ در غیر این صورت از توسعه و ترقی بازمی‌مانیم.

هاسپیتکس ۲۰۲۲

وی همچنین افزود: البته که این ارتباط‌گیری باید بر اساس حفظ منافع ملی کشور باشد. به باور من نخستین گامی که می‌توانیم در راستای ترقی مراکز درمانی خود برداریم این است که توزیع منابع عادلانه‌ای را در پیش گیریم؛ با اخذ این تدبیر بی‌شک می‌توانیم چالش‌های دیگری که در این راستا پیش روی ما وجود دارند را از میان برداریم و تمام افراد جامعه را از دسترسی به خدمات پزشکی آسوده‌خاطر کنیم.

شایان ذکر است که هفتمین نمایشگاه بین المللی بیمارستان سازی تجهیزات و تأسیسات بیمارستانی با عنوان تجاری هاسپیتکس از ۱۹ تا ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۱ در محل دائمی نمایشگاه تهران و با همت شرکت سپنتاس کیش برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها