|
کدخبر: 271143 سهیل فرزین

مدیرعامل سایت نمایشگاهی سنندج در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد؛

لطمه ای بزرگ به صنعت نمایشگاهی کشور

فروتن گفت: صنعت نمایشگاهی کشور در این سال ‌ها بدون متولی مشخص، دستمایه تصمیمات افراد غیرمتخصص در این حوزه شده است.

نمایشگاه لطمه ای بزرگ به صنعت نمایشگاهی کشور

نمایشگاه سنندج یکی از سایت ‌های کشور بود که با شیوع ویروس کرونا به ورشکستگی کامل رسید. پس از دورانی افت و خیز و کشمکش با علوم پزشکی و سایر مسئولان استان این سایت موفق شد چند رویداد نمایشگاهی را برگزار کند. پس از کم شدن این چالش ‌ها در سطح استانی و روی ریل افتادن نسبی فعالیت این سایت نمایشگاهی، طرح جدید دولت مبنی بر تفکیک وزارت صمت بر سر زبان‌ ها افتاد. حال باید دید این طرح چه تاثیری بر صنعت نمایشگاه سایت‌ های نمایشگاهی کشور خواهد گذاشت. پیرامون این موضوع گفتگویی را با علیرضا فروتن مدیرعامل سایت نمایشگاهی سنندج ترتیب داده ‌ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

تأثیر تفکیک وزارت صمت بر صنعت نمایشگاهی

فروتن در این گفتگو اظهار داشت: باید در نظر داشت که هم تفکیک و هم ادغام وزارتخانه ‌ها هزینه‌ های هنگفتی را هم به دولت و هم به مردم تحمیل می ‌کند. از طرفی ادغام و تفکیک‌ هایی که در سال ‌های اخیر در حوزه وزارت صنعت و بازرگانی رخ داده هیچ تاثیری در صنعت نمایشگاهی کشور نداشته است. نمایشگاه مانند جریان آب است؛ فقط نباید در مسیر این رودخانه سد ایجاد کرد. نمایشگاه ‌ها در تمام ایام و در هر حالت ممکن وظیفه خود را ایفا خواهند کرد.

علیرضا-فروتن

وی افزود: خوشبختانه بخش خصوصی در حوزه نمایشگاه‌ ها هیچ نیازی به بخش دولتی ندارد. به عقیده من تنها دغدغه خاطره ‌ای که فعلان صنعت نمایشگاهی کشور دارند این است که مسئولان دولتی مزاحم فعالیت آن ها نشوند. صنعت نمایشگاهی کشور در این سال‌ ها بدون متولی مشخص دستمایه تصمیمات افراد غیرمتخصص در این حوزه شده است. چندی قبل شرکت سهامی نمایشگاه‌ های بین المللی ایران به عنوان متولی صنعت نمایشگاهی کشور معرفی شد. پس از گذشت مدتی و روی کار آمدن دولت جدید سیاست ‌ها تغییر کرد و سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی این حوزه شناخته شد. این در حالی است هر کدام از سایت‌ های کشور با سیاست ‌های مسئولان استانی و کشوری دچار تغییر وضعیت می‌ شوند. در کمال تأسف باید گفت معلوم نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

صنعت نمایشگاهی؛ همواره در حاشیه

فروتن با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی کشور ما همواره در حاشیه بوده است، گفت: برخلاف رویه ‌های جاری در کشورهای پیشرفته که نمایشگاه ‌ها را الگوی بسیار خوبی برای پیشرفت و ارائه آخرین دستاوردهای خود به دنیا معرفی کرده‌ اند در کشور ما وضعیت این صنعت روز به روز پسرفت می‌ کند. متاسفانه سازمان توسعه تجارت ایران تا کنون نتوانسته اقدام مثبتی در حوزه نمایشگاه ‌ها انجام دهد. عملکرد این سازمان این پیام را به فعالان صنعت نمایشگاهی مخابره می‌ کند که نمایشگاه‌ ها به عنوان یکی از ابزارهای مهم توسعه تجارت برای این سازمان عریض و طویل اهمیت خاصی ندارد. از همین رو فعالان این حوزه نیز موفق نشدند علی رغم تمام تلاش‌ های انجام شده اتفاق خاصی را در حوزه صنعت نمایشگاهی کشور رقم بزنند.

مسئولان فقط نظارت کنند

مدیرعامل سایت نمایشگاهی سنندج در ادامه اظهار داشت: جابجایی مدیران و مسئولان در رده بالا موجب صدور بخشنامه ‌های جدید و متنوع می شود. این اقدام لطمه‌ ای بزرگی به صنعت نمایشگاهی کشور وارد می کند. ای کاش مسئولان تنها در حد نظارت بر روی صنعت نمایشگاهی کشور نقش ایفا می ‌کردند و حوزه هدایت و سیاست گذاری این حوزه را به حال خود رها می ‌کردند. من به عنوان کسی که تجربه فعالیت نمایشگاهی در هر دو دوران تفکیک و ادغام وزارت‌ های بازرگانی و صنعت را داشته ‌ام بر این باورم که در هر دو شرایط هیچ تغییری در روند فعالیت فعالان این حوزه دیده نمی ‌شود.

فروتن با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی کشور یک مقوله نوپا در کشور است، گفت: متاسفانه در کشور ما همواره با موضوعات جدید مقابله شده است. به عنوان مثال موضوع رمزارزها نیز در زمان پیدایش با مخالفت شدید مسئولان روبرو شد اما امروزه می ‌بینیم که دولت تصمیم دارد بخشی از واردات خود را با رمزارز انجام دهد. موضوع رمزریال نیز از همین قانون نانوشته تبعیت می‌ کند. در زمانی که این مبحث مطرح شد همه مخالف آن بودند. تا قبل از تصویب قانون استخراج رمز در کشور، هر شخصی که ماینر داشت متخلف به حساب می ‌آمد اما امروزه اینگونه نیست.

آخرین وضعیت سایت نمایشگاهی سنندج

وی در بخش دیگری از صحبت ‌های خود به تشریح آخرین وضعیت سایت نمایشگاهی سنندج پرداخت و گفت: بعد از کشمکش طولانی مدتی که میان سایت این استان و مسئولان استانی رخ داد و کار به شکایت علوم پزشکی استان از من رسید، خوشبختانه از اول سال جاری تا کنون ما موفق شدیم که ۴ عنوان رویداد نمایشگاهی برگزار کنیم. امیدواریم با گذر از فصل گرما و عبور از پیک جدید کرونا در شهریور ماه و در نیمه دوم سال شاهد برگزاری رویدادهای پیش بینی شده در تقویم نمایشگاهی سایت استان سنندج باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها