|
کدخبر: 270745 میلاد محمدی

گفتگوی گسترش نیوز با مدیرعامل سایت نمایشگاهی گرگان؛

جایگاه صنعت نمایشگاهی در تفکیک وزارت صمت کجاست؟

یزدی گفت: فعالان صنعت نمایشگاهی قبل از دفاع یا رد طرح تفکیک وزارت صمت باید از جایگاه حوزه فعالیت خود مطلع شوند و این وظیفه دولت است که این موضوع را مشخص کند.

نمایشگاه جایگاه صنعت نمایشگاهی در تفکیک وزارت صمت کجاست؟

بحث تفکیک وزارت صمت این روزها از جانب دولت در حالی شنیده می شود که حدود یک دهه گذشته دولت وقت بنا به بررسی های کارشناسی شده تصمیم به ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی گرفت. این روزها بسیاری از حامیان جدایی حوزه بازرگانی از صمت معتقدند یک نهاد تخصصی برای رفع و رجوع امور تجارت داخلی و خارجی لازم است تا بحران ‌های متعدد این بخش را مدیریت کند. با توجه به نقش پررنگ نمایشگاه ها در حوزه تجارت خارجی باید دید این تفکیک و روی کار آمدن دوباره وزارت بازرگانی چه تاثیری بر این حوزه خواهد گذاشت. پیرامون این موضوع گفتگویی را با مهرداد یزدی مدیرعامل سایت نمایشگاهی استان گلستان ترتیب داده ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

منافع نمایشگاه ها در صنعت است یا بازرگانی؟

یزدی در این گفتگو اظهار داشت: آنچه که پیش از تفکیک وزارت صمت و تاثیر آن بر حوزه نمایشگاه های کشور اهمیت دارد این است که ما ببینیم نمایشگاه ها بالاخره صنعت به شمار می روند یا نه. فعالان صنعت نمایشگاهی برخی خواسته های صنفی دارند که رعایت نمی شود. در این زمینه می توان به تعرفه های مالیاتی اشاره کرد. این تعرفه ها همیشه برای ما مشکل آفرین بوده اند. از نمایشگاه ها همواره به عنوان ویترین اقتصادی کشور یاد می شود. این در حالی است که این ویترین در اکثر ناملایمات اولین صدمه را می بیند و پس از رفع چالش ها دیرتر از همه ترمیم می شود.

مهرداد-یزدی

وی افزود: اگر نمایشگاه ها صنعت هستند باید با چشم یک صنعت به آن نگاه شود. اگر تجاری هستند نیز باید با تعرفه های تجاری با این حوزه برخورد شود. . ما با بخش های مختلف تجاری کشور مانند سازمان توسعه تجارت، اتاق های بازرگانی و ... مرتبط هستیم. از طرفی هم به عنوان یک خدمات صنعتی به حساب می آییم. قبل از هر چیز باید به این جمع بندی برسیم که منافع ما در کدام یک از حوزه های صنعت یا بازرگانی قرار دارد سپس نسبت مخالفت یا موافقت خود را اعلام کنیم.  بنابراین فعالان صنعت نمایشگاهی قبل از دفاع یا رد طرح تفکیک وزارت صمت باید از جایگاه حوزه فعالیت خود مطلع شوند و این وظیفه دولت است که این موضوع را مشخص کند.

مدیرعامل سایت نمایشگاهی استان گلستان در ادامه با بیان اینکه به عقیده من ذات نمایشگاه در حوزه تجارت قرار دارد، گفت: نقش سازمان ها و اتاق های بازرگانی در برگزاری رویدادهای نمایشگاهی همواره پررنگ بوده است. از این رو به نظر می رسد در صورت احیای وزارت بازرگانی تمرکز بر روی نمایشگاه ها بیشتر خواهد شد.

عدم ثبات در تصمیم گیری های کلان کشور

مدیرعامل سایت نمایشگاهی استان گلستان در ادامه عنوان کرد: تا حدود سال ۹۰ دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی جدا از یکدیگر فعالیت می کردند. مقامات، دولتمردان و مجلس وقت در آن دوران با اقدامات،‌ ارزیابی ها و بررسی های کارشناسی تصمیم به ادغام این دو وزارتخانه با یکدیگر گرفتند. امروز و بعد از گذشت یک دهه مقامات و دولتمردان تصمیم به تفکیک این وزارتخانه گرفته اند. این موضوع بیش از پیش عدم ثبات در تصمیم گیری های کلان کشور را متذکر می شود. امید می رود بررسی ها و تصمیماتی که در خصوص تفکیک وزارت صمت گرفته خواهد شد از پایداری و کارشناسی دقیقی برخوردار باشد.

آخرین وضعیت سایت نمایشگاهی گرگان

یزدی در ادامه به تشریح وضعیت کنونی سایت نمایشگاهی گرگان اشاره کرد و گفت: ما امروزه شاهد برگزاری نمایشگاه هایی هستیم که چیزی برای ارائه ندارند و فقط به واسطه روابط عمومی های بسیار فعالی که دارند دیده می شوند. سایت نمایشگاهی استان به طور مستمر در حال برگزاری نمایشگاه های مختلف است و رویدادهای مهم و بزرگی در آن برگزار می شود. متاسفانه مسئولان استانی به صنعت نمایشگاهی بی توجه هستند. البته این موضوع به معنی سنگ اندازی مسئولان استانی در مسیر فعالیت ما نیست بلکه کم توجهی آنها به این صنعت موجب می شود که فعالیت ما جلوه نداشته باشد.

مدیرعامل سایت نمایشگاهی استان گلستان در ادامه گفت: تمام تلاش های ما اعم از دعوت از هیئت های بازرگانی، دعوت از شرکت های خارجی در زمان برگزاری رویدادها توسط خود ما انجام می شود و هیچ گونه حمایت و کمکی از جانب استان دریافت نمی کنیم. مسئولان معتقدند همین که در مسیر حرکت و فعالیت ما سنگ اندازی نمی کنند در حال حمایت از ما هستند. البته از این موضوع گله مند هم نیستیم چراکه وضعیت اقتصادی جامعه به سمتی پیش رفته که نمی توان انتظار حمایت های آنچنانی داشت. اما انتظار می رود که مسئولان از صنعت نمایشگاهی استان حمایت های معنوی به عمل آورند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها