|
کدخبر: 270070 سهیل فرزین

اختصاصی گسترش نیوز:

تبدیل نمایشگاه تهران به اکوسیستم نوآور تجاری

مراسم امضای تفاهم‌ نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران برگزار شد.

نمایشگاه تبدیل نمایشگاه تهران به اکوسیستم نوآور تجاری

مراسم امضای تفاهم‌ نامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران امروز سه شنبه ۱۱ مرداد ماه با حضور مهدی قلعه نوی رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت و هومن رازدار مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران در محل سایت تهران برگزار شد.

استفاده از ابزاری های لازم برای توسعه صادرات دانش بنیان

علیرضا پیمان پاک در این مراسم اظهار داشت: تاکید ویژه رییس جمهور و وزیر صمت دولت سیزدهم همواره بر همکاری با شرکت های دانش بنیان و صادرات محور شدن این شرکت ها بوده است. در همین راستا سازمان توسعه تجارت باید با استفاده از تمام ابزارهای خود به توسعه صادرات دانش بنیان در احجام وسیع تمام تلاش خود را انجام دهد. ما مزیت های بسیار خوبی در این حوزه داریم. ما باید بتوانیم مزیت حوزه علم و فناوری کشور را در فضای تعاملات بین المللی رسمیت ببخشیم تا به اثرگذاری های لازم برسیم.  البته در ماه های اخیر اتفاقات خوبی در حوزه همکاری های بین المللی و توسعه صادرات رخ داده است.

علیرضا-پیمان-پاک

وی افزود: همواره در تمام سفرهای و برنامه های بین المللی که وزیر صمت و مسئولان سازمان توسعه تجارت انجام می دهند بحث همکاری های بین المللی در حوزه دانش بنیان چه در حوزه صادرات محصولات دانش بنیان و چه همکاری های بین المللی جزو رئوس مطالب و محورهایی بوده که مورد صحبت قرار گرفته است. ما در سازمان توسعه تجارت در پایان تمام نشست ها و برنامه های مشترکی که با هیئت های تجاری و اقتصادی کشورهای مختلف داشتیم از محل مرکز HIT  (خانه فناوری و تکنولوژی ایران) نمایشگاه تهران بازدید کرده ایم.

آشنایی مقامات بین المللی با ظرفیت های علمی و فناوری ایران

پیمان پاک تصریح کرد: این اقدام موجب می شود که طرفین خارجی با شرکت های دانش بنیان فعال در کشور و دستاوردهای آنها آشنا می شوند. این اقدام عاملی برای توسعه بازار و بازاریابی به حساب می آید. از طرفی شرکت ها و مقامات بین المللی پس از بازدید از این مرکز با پیشرفت ایران و جایگاه ما در حوزه علم و فناوری آشنا می شوند و احساس می کنند در زمینه تجارت با کشوری روبرو هستند که در حوزه علم و فناوری پیشرو است.

رییس سازمان توسعه تجارت در ادامه گفت: بسیاری از مقامات کشورهای خارجی پس از آشنایی و شناخت ظرفیت های علمی و فناوری در کشور ما اقرار کرده اند که ایران در شرایط تحریم به پیشرفت ها و دستاوردهایی رسیده که برخی از کشورهای پیشرفته نیز به آنها دست نیافته اند. اینکه ما تمام این دستاوردها را در چنین مجموعه ای گرد یکدیگر جمع کنیم یکی از اقدامات موثری بوده که در گذشته انجام شده است. ما آمادگی داریم که با کمک و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این مرکز را گسترش دهیم.

وی در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهم نامه میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران، تصریح کرد: با توجه به شعار سال، این تفاهمنامه با دو رویکرد دانش بنیان شدن حوزه تجارت و گذر از روش های سنتی صادرات و همچنین حمایت از دانش بنیان هایی که توانایی بین المللی شدن دارند به امضا خواهد رسید. ما در سازمان توسعه تجارت برنامه های مختلفی در این زمینه داشته ایم و تلاش کرده ایم پروژه های جاری سازمان را به سمت حمایت از شرکت ها و مجموعه های دانش بنیان سوق بدهیم. در همین زمینه ما در پروژه همکاری با مرکز تجارت بین الملل تلاش کرده ایم محورها و مواردی که به حوزه دانش بنیان ها و شرکت های فناور مرتبط می شود را تقویت کنیم.

تشکیل صندوق سرمایه گذاری صادراتی

پیمان پاک افزود: در حال حاضر نیز با صندوق توسعه ملی وارد مذاکره شده ایم و در تلاش هستیم تا صندوق سرمایه گذاری صادراتی را تشکیل دهیم. امیدواریم ایجاد این فضا موجب شود که شرکت های صادراتی دانش بنیان در حضور جدی و تاثیرگذار در بازارهای بین المللی و معرفی ظرفیت ها به مجموعه های تامین مالی بین المللی موفق عمل کنند.

وی با بیان اینکه دانش بنیان ها حوزه مزیت رقابتی به شمار می روند، گفت: به نظر می رسد اگر ما تمرکز خود را روی فناوری و صادرات دانش بنیان متمرکز کنیم شاهد موفقیت های چشمگیری در این زمینه خواهیم بود.

کمک به تبدیل اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان

در ادامه مراسم مهدی قلعه نوی رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع)، اظهار داشت: کمک به تبدیل اقتصاد نفتی به اقتصاد دانش بنیان از اصلی ترین وظایف معاونت علمی و فناوری است. این اتفاق مهم بدون حضور شرکت ها و فضای کسب و کار حوزه دانش بنیانی رقم نخواهد خورد. ما در حال حاضر به منظور رفع نیازهای اساسی داخلی راه حل دیگری جز فعالیت سرمایه گذاران در حوزه دانش بنیانی نداریم.

وی افزود: سابقه چندین گذشته  نشان داده که هرچه توجهات به این حوزه بیشتر شده دستاوردهای بهتری نیز نصیب کشور شده است.

تفاهم-نامه

ورود دانش بنیان ها به بازارهای بین الملل

قلعه نوی در ادامه با اشاره به اینکه ما بیش از ۷هزار شرکت دانش بنیان و بیش از ۲هزار شرکت خلاق داریم، گفت: از آنجا که این مجموعه ها نوپا هستند و در حوزه کسب و کار تجارت سابقه کمتری دارند نیاز به حمایت بیشتری دارند. در همین راستا توانمندسازی و کمک به ورود این شرکت ها به بازارهای بین المللی از وظایف مهم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. در این مسیر ما در صددیم که خانه های نوآوری و فناوری را در سرتاسر دنیا ایجاد کنیم. تا کنون نیز در ۶ کشور دنیا این خانه ها را ایجاد کرده ایم. این فضاها به شرکت های فعال در این حوزه کمک خواهد کرد که به بازارهای بین المللی ورود کنند.

رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین گفت: در این مسیر با حمایت وزارت صمت (سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران) یک خانه نوآوری مرکزی که محل نمایش بخشی از توانمندی این شرکت ها است در محل سایت نمایشگاهی تهران ایجاد کرده ایم. امیدواریم در سال جاری موفق به توسعه این مرکز شویم و یک ناحیه نوآوری گسترده ایجاد کنیم و از توان مجموعه های دانش بنیان در بستر بین المللی سازی حداکثر استفاده را داشته باشیم.

ایجاد ناحیه نوآوری با رویکرد کمک به توسعه تجارت

در ادامه این مراسم هومن رازدار مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران با بیان اینکه نمایشگاه ها ابزار توسعه تجارت هستند، گفت: ما با ایجاد مجموعه I hit در سال گذشته گام اول را در راستای ایجاد پیوند بین پلتفرم توسعه تجارت و کمک به معرفی و رونمایی از دستاوردهای دانش بنیان را برداشتیم و با نامگذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به ایده ایجاد ناحیه نوآوری با رویکرد کمک به توسعه تجارت و حمایت از مجموعه های دانش بنیان، نوآور و خلاقی در مجموعه نمایشگاه بین المللی تهران رسیدیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: نمایشگاه ها به عنوان یک پلتفرم توسعه تجارت که با زنجیره تامین کسب و کارهایی که در حوزه های مختلف تجاری در ارتباط هستند بستر مناسبی برای ارائه خدمات جانبی هستند. در همین زمینه معتقدیم که بهترین روش برای ایجاد سهولت و همچنین تشکیل یک اکوسیستم نوآوری استفاده از ظرفیت ها و تجربیات آنها است. ایجاد ناحیه نوآوری باید با هدف توسعه تجارت بین المللی به منظور افزایش صادرات و کاهش واردات انجام شود. ناحیه نوآوری توسعه تجارت پیشنهادی برای دگرگونی وضعیت تجارت بین المللی کشور است که به دنبال تبدیل نمایشگاه بین المللی به یک اکوسیستم خلاق، نوآور و دانش بنیان است که شهروندان، کارآفرینان، شرکت ها و مؤسسات را در اقتصاد دانش بنیان متمرکز می‌ کند.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران در پایان تاکید کرد: ناحیه نوآوری توسعه تجارت باید به یک زیست بوم جهت رشد توان تجاری کسب و کارها تبدیل شود و برای خلق ارزش مشترک متناسب با ماموریت ها و اهداف نمایشگاه گام بردارد. این ناحیه باید به گونه ای طراحی شود که کانونی برای همکاری کسب و کارها ایجاد کند. ناحیه نوآوری توسعه تجارت باید شرکت ها و مجموعه هایی که در مرحله رشد یا تکامل هستند را مخاطب اصلی خود قرار دهد و با ایفای نقش پل ارتباطی میان شرکت ها و استارت آپ ها به بازار داخلی و خارجی مزیت رقابتی ایجاد کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها