|
کدخبر: 264651

شرط بقا و توسعه صنعت نمایشگاهی

رامین سمیع زاده – رییس مرکز نمایشگاهی ایران مال

احیای اقتصاد بین الملل در دوران پساکرونا

اگرچه در دوران کرونا بسیاری از کسب و کارها دچار تعطیلی و ورشکستگی شدند، اما دوران پساکرونا نشان داد که فعالیتهای اقتصادی در حال احیا بوده و در حال بازگشت به دوران قبل از خود می‌باشد. رقابت در این صنعت مجدداً شدت گرفته و نقش مزیت رقابتی بیش از پیش پررنگ شده است. لذا ذینفعان این صنعت برای بقا و توسعه نیازمند خلق ارزشهای نوین و متفاوت هستند. مهم‌ترین شرط بقا در این عصر، به‌روز بودن است. یعنی بکارگیری تمامی ابزارهای موجود و نیز ابداع ابزارهای متفاوت و خلاقانه نسبت به آنچه که دیگران از آن بهره می‌گیرند.

پیش‌بینی می‌شود که صنعت نمایشگاهی در سال‌های پیش رو منتهی به ۲۰۱۶، سالیانه رشدی معادل حدوداً ۴% را تجربه نماید. این نرخ رشد به بهبود وضعیت اقتصادی ذینفعان این صنعت کمک کرده و می‌تواند به تدریج باعث جبران خسارات وارد آمده به آن‌ها در طول دوره کرونا شود.

رامین-سمیع-زاده

زیرساخت‌های مورد نیاز صنعت نمایشگاهی برای آینده

نظر به توسعه صنعت نمایشگاهی در سالیان اخیر و پیش‌بینی‌هایی که برای آینده این صنعت می‌شود نیاز است که زیرساخت‌های مورد نیاز آن نیز مهیا گردد.

زیرساخت‌های توسعه پایدار و مصرف بهینه انرژی (Sustainability & Energy-Saving Infrastructures):

دنیای آینده، دنیای انرژی‌های محدود است. محیط زیست در خطر نابودی قرار گرفته است و نیاز به انرژی‌های پاک و تجدید پذیر بیش از پیش احساس می‌شود. آلاینده‌های زیست‌محیطی نیز بر شدت این موضوع افزوده است و استفاده از سوخت‌های فسیلی به طور گسترده در سطح جهان، زندگی گونه‌های نباتی و حیوانی را در معرض نابودی قرار داده است. برای مقابله با این بحران‌ها نیاز به ایجاد زیرساخت‌های مناسب است. صنعت نمایشگاهی نیز به عنوان یکی از صنعت‌های تاثیرگذار در عرصه بین‌المللی با گردش مالی بالا باید زیرساخت‌های مناسب را برای توسعه خود ایجاد کند.

زیرساخت‌های امنیت و بهداشت (Health & Security Infrastructure)

پس از همه‌گیری کرونا، مقوله سلامت و بهداشت در کانون توجه افراد جوامع قرار گرفت. مردم که قبلاً حساسیت چندانی نسبت به این موضوعات نداشتند با دقت بیشتری این موارد را پیگیری می‌نمایند. از جمله الزامات صنعت نمایشگاهی در عصر حاضر ایجاد زیرساخت‌های سلامت و بهداشت و امنیت افراد است.

زیرساخت‌های فناوری (Technology Infrastructure)

با توجه به اینکه صنعت نمایشگاهی به سمت فناوری‌های نوین پیش می‌رود، نیاز است که زیرساخت‌های مربوطه نیز در فضاهای نمایشگاهی تعبیه شوند. رشد و توسعه روزافزون فناوری‌های نوین پتانسیل‌های فوق‌العاده‌ای برای این صنعت ایجاد میکند تا فعالان این صنعت بتوانند با بهره‌گیری از آن‌ها ارزش‌افزوده بیشتری برای ذینفعان خود خلق کنند.

متاورس

فضای متاورس پنجره‌ای نوین به روی بشر گشود که در آینده بخشی غیرقابل انکار از زندگی همه ما خواهد شد. کمتر کسب‌وکاری را در آینده می‌توان تصور کرد که با متاورس یکپارچه نشده باشد ولی موفق باشد. صنعت نمایشگاهی نیز از این قاعده مستثنا نیست. ساخت فضایی سه‌بعدی در دنیای آنلاین، قدم زدن در این فضا، بازدید از غرفه‌های موجود در این دنیا و مذاکره با کسب‌وکارها به صورت مجازی از جمله اتفاقاتی است که در نمایشگاه‌های متاورس رخ خواهد داد.

مدیریت مالی

با توجه به رقابتی‌تر شدن روزافزون این صنعت، اهمیت مدیریت بهینه منابع (نیروی انسانی، زمان، هزینه) بیش از پیش پررنگ می‌شود.

 Big Data

با قدم زدن در سالن‌های نمایشگاهی حجم انبوهی از داده‌ها پیش روی ما قرار می‌گیرد: تعداد بازدیدکنندگان، مدت‌زمان حضور افراد در سالن، اطلاعات تماس افراد، اطلاعات جمعیت‌شناسی بازدیدکنندگان، سنجش علائق افراد، غرفه‌هایی که بیشترین بازدیدکننده را دارند و.... برای موفق شدن در این صنعت، باید این داده‌ها جمع آوری شده، پالایش گردیده و داده کاوی روی آن‌ها انجام شود.

دنیای رمزارزها

بسیاری از محدودیت‌هایی که سیستم‌های بانکی برای فعالان این حوزه ایجاد می‌کنند با کمک رمزارزها قابل برطرف شدن هستند. یکی از شروط بقا در این سیستم که در واقع به نوعی مزیت رقابتی نیز محسوب می‌شود، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای استفاده از رمزارزها در تراکنش‌های مالی است. مجریان نمایشگاهی، غرفه سازان، غرفه داران و سایت داران باید شرایطی فراهم کنند تا تراکنش‌های مالی بتوانند از طریق درگاه‌های مخصوص رمزارزها نیز صورت پذیرند. این امر یکی از کلیدهای ماندگاری در این صنعت است.

نویسنده: رامین سمیع زاده

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها