|
کدخبر: 246918 سهیل فرزین

گفتگوی گسترش نیوز با برگزارکننده نمایشگاهی:

نمایشگاه ها به مهمانی تبدیل شده اند!

سپاسدار گفت: در کشورهای پیشرفته؛ مسئولان و فعالا اقتصادی، نمایشگاه را یک ابزار کارآمد تجاری-اقتصادی می‌‌دانند.

نمایشگاه نمایشگاه ها به مهمانی تبدیل شده اند!

اکثر قریب به اتفاق فعالان صنعت نمایشگاهی کشور بر این باورند که جایگاه این صنعت در کشور ما به طور شایسته و بایسته مورد توجه سیاست گذاران و تصمیم گیران  کلان کشور قرار نگرفته است. آنها معتقدند این بی توجهی از عدم درک صحیح این افراد از اهمیت صنعت نمایشگاهی و تاثیر آن بر تجارت و اقتصاد کشور نشات می گیرد. خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با صالح سپاسدار، فعال و برگزارکننده نمایشگاه ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

 مهمانی یا ابزار کارآمد تجاری؟

سپاسدار در ابتدای این گفتگو با بیان اینکه باید نگاه جامع تری نسبت به صنعت نمایشگاهی داشته باشیم، اظهار داشت: نمایشگاه‌ها را می توان از یک زاویه به عنوان یک رویداد و دورهمی تجاری و از زاویه ای دیگر به عنوان یک ابزار تجاری-اقتصادی مورد نقد و بررسی قرار داد. در کشورهای پیشرفته ابزار کارآمد تجاری-اقتصادی نسبت به نمایشگاه ها در دستور کار مسئولان و فعالان این حوزه قرار دارد. این دو موضوع رویکرد و عملکرد تصمیم گیران و سیاست گذاران را نسبت به نحوه برگزاری نمایشگاه ها تبیین می کند. اگر نگاه ما به نمایشگاه ها دیدگاهی در حد مهمانی و دورهمی تجاری باشد اعلام برگزاری این مهمانی از یک ماه قبل امری منطقی به نظر می رسد. چرا که صرف حضور در این دورهمی مهم است و هدف از حضور در این مهمانی آشنایی با مهمانان و صرف غذا و گپ و گفت است.

صالح-سپاسدار-نمایشگاه

وی افزود: اگر رویکرد و دیدگاه ما نسبت به نمایشگاه ها یک ابزار تجاری کارآمد باشد، نیاز به یک برنامه ریزی کامل داریم. به عبارتی نه تنها برگزارکنننده بلکه مشارکت کننده و بازدیدکننده نیز باید برنامه ریزی میان مدت و طولانی مدت برای حضور در این رویدادها داشته باشند. شاید جالب باشد که بدانیم در کشورهای پیشرفته   حضور یا عدم حضور شرکت ها در رویداد ها را در بودجه سالانه مد نظر قرار می دهند و براساس آن تعیین می کنند که در نمایشگاه ها چه نوع دستاورد تبلیغاتی یا موقعیتی را محقق کنند.

این برگزارکننده نمایشگاهی در ادامه گفت: این کشورها برای رسیدن به این اهداف برنامه ریزی بلندمدت می کنند و نیروی انسانی مدنظر خود را تربیت می کنند. این کشورها به مدت یک سال مشغول برنامه ریزی و تولید محتوا برای حضور در رویداد مورد نظر خود می شوند. در این قالب، بازگشت سرمایه گذاری مشارکت کننده (به عنوان یکی از مخاطبان نمایشگاه) یک بازگشت قطعا مثبت خواهد بود.

سپاسدار همچنین گفت: در چنین شرایطی بازدیدکننده نیز برنامه ریزی خواهد کرد تا تجهیزات و کالاهای مورد نظر خود را در محل نمایشگاه خریداری کند. چرا که در محل نمایشگاه امکان مقایسه دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز خود را خواهد داشت. بنابراین در کشورهای پیشرفته، هم شرکت ها و هم بازدیدکنندگان قادر به برنامه ریزی برای حضور و خرید در نمایشگاه ها خواهند بود.

 جایگاه صنعت نمایشگاهی

وی افزود: در کشورهای پیشرفته که برنامه های بلند مدت در نظر گرفته شده است، هم مشارکت کننده و هم بازدیدکنندگان با فراغ بال و تمرکز بیشتر برای برنامه ریزی برخوردار هستند.‌ در کشورهای کمتر توسعه یافته به دلیل نبود برنامه ریزی و تصمیم گیری های بلند مدت، افراد مجبور هستند در شرایط بحرانی تر و با اطلاعات کمتر تصمیم گیری و برنامه ریزی کنند. این موضوع سبب خواهد شد تا جایگاه رویداد نمایشگاهی به عنوان یک ابزار کارآمد تجاری-اقتصادی به یک دورهمی کوچک تبدیل شود.

وی افزود: در شرایط بحران اقتصادی که کشور ما هم در آن قرار دارد آیا از این ابزار باید به صورت کارآمد بهره گیری کرد یا به عنوان یک دورهمی؟ امیدواریم مسئولان و سیاست گذاران به این پرسش پاسخ دهند که آیا می توانیم به واسطه برگزاری رویداد تجاری و اقتصادی درست رونق را به بازارهای خصوصی و دولتی تزریق کنیم یا فقط به عنوان یک دورهمی در محل نمایشگاه گرد یکدیگر جمع شویم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها