|
کدخبر: 225706 سهیل فرزین

مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

نمایشگاه ایران ژئو؛ محور برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای کشور

عظیمی اظهار داشت: از ویژگی‌های اولین نمایشگاه ایران ژئو مکان‌محور بودن اطلاعات مرتبط با ایران است. این اطلاعات پس از جمع‌بندی کلان و شبکه‌سازی، می‌تواند محور برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای و فرهنگی کشور در زمینه‌های مختلف سازمانی، اداری و حتی اشتغال لحاظ شود.

نمایشگاه نمایشگاه ایران ژئو؛ محور برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای کشور

بخش معدن، قدرت و ارزش افزوده آشکار و پنهانی دارد که نباید مورد غفلت قرار گیرد. اما در کشور ما با وجود وفور معادن، اهمیت آن در نظر گرفته نشده و آن‌طور که باید از آن استفاده نمی‌شود. در راستای استفاده از این ظرفیت بزرگ خدادادی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در حال اجرا است. در این خصوص نباید از تأثیر علم ژئوماتیک برای بهره‌برداری از منابع معادن کوچک‌مقیاس غافل شد.

هم‌زمان با یکصدمین سالگرد نقشه‌برداری و داده‌برداری مکانی کشور، اولین نمایشگاه بزرگ بین‌المللی "ایران ژئو" با شعار "مهندسی ایرانی بسوی فرداها" از تاریخ ۳۰ دی تا ۳ بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

در همین ارتباط خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز گفتگویی را با سید رضا عظیمی مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک‌مقیاس ترتیب داده که مشروح این گفتگو را در ادامه مطالعه خواهید کرد.

تأثیر برگزاری نمایشگاه ایران ژئو بر حوزه ژئوماتیک کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در شرایط امروز که هجوم اطلاعات در زمینه‌های مختلف ایجاد شده است، مجموعه‌هایی موفق هستند که بتوانند با دسته‌بندی، ایجاد نظم و پردازش اطلاعات موجود گزارش‌های تحلیل برای ایجاد کسب‌وکارهای خود و یا فعالیت‌های جدید را فراهم کنند. ضمن تشکر از سازمان جغرافیایی برای ایجاد این فرصت و برگزاری این نمایشگاه، محوریت یکسان و هدفمندسازی فعالیت‌های نمایشگاهی می‌تواند در توسعه شبکه‌های تخصصی برای تبیین اهداف مشترک نقشی بسیار مؤثر ایفا کند. محیط نمایشگاه فرصت مناسبی برای گفتگوهای کارشناسی در سطوح میانی و بالای موسسه‌ها و شرکت‌هایی که در نمایشگاه حضور دارند به شمار می‌رود. بروشورهای دایرکتوری که به منظور تبلیغ و معرفی شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌ها تهیه می‌شود معمولاً منبع مناسبی برای دست‌یابی به اطلاعات تماس برای ایجاد ارتباط و یا پاسخگویی به نیازهای طرف‌های مقابل است.

ارائه محصولات شرکت‌ها در نمایشگاه نیز نشان از اعتماد به نفس در معرفی در یک جامعه تخصصی و محیط اجتماعی است و سؤالات بازدیدکنندگان می‌توانند کلیدواژه‌هایی برای بهبود کیفیت و یا کشف نیازهای متقاضیان باشند. از ویژگی‌های این نمایشگاه مکان‌محور بودن اطلاعات مرتبط با ایران است. این اطلاعات پس از جمع‌بندی کلان و شبکه‌سازی، می‌تواند محور برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای و فرهنگی کشور در زمینه‌های مختلف سازمانی، اداری و حتی اشتغال لحاظ شود.

عظیمی-ایمیدرو

به عقیده شما برگزاری این رویداد چه مزایایی برای شرکت‌کنندگان خواهد داشت؟

شرکت‌کنندگانی که در این نمایشگاه حضور دارند معمولاً به گونه‌ای در این زمینه در حال فعالیت هستند و در یک یا چند زمینه خاص داده‌های خود را پردازش کرده و یا به مشتریان خاصی ارائه سرویس و یا خدمات می‌کنند. این نمایشگاه می‌تواند فرصت مناسبی برای اسکن کردن فرصت‌های مشابه و روش‌های مختلف حل مسئله است. نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد، اطلاعات جدید مکان‌محوری است که می‌توان با تلفیق این اطلاعات، تحولی جدید در ارائه گزارش‌های تخصصی و حتی طراحی محصولات جدید کرد. چرا که شرکت‌کنندگان معمولاً زیرساخت‌های لازم و پلتفرم‌های تخصصی مکان محور را در اختیار دارند ولی اضافه کردن شاخ و برگ جدید برای این پلتفرم‌ها می‌تواند از نتایج حضور در این نمایشگاه‌ها قلمداد شود.

برای فراهم کردن بستر رشد و گسترش هوشمند و جهشی فناوری‌های ژئوماتیک در کشور چه اقداماتی باید انجام داد؟

یکی از مواردی که موجب ایجاد ارتباط جدید و کاربردی شدن داده‌های اطلاعاتی می‌شود، تحلیل و پردازش این داده‌ها بر مبنای نیاز جامعه و مشتری است؛ به گونه‌ای که بتوان از این تحلیل‌ها به نحوی در برنامه‌ریزی، توسعه بازار و یا ایجاد بازارهای جدید استفاده کرد. در هوشمند سازی اطلاعات، پیش‌بینی و آینده‌پژوهی، برآورد حجم جامعه‌های هدف بر مبانی بخش‌بندی مشتریان و ارتباط انتزاعی در اطلاعات بر مبنای یک مسئله از پیش تعریف شده می‌تواند از ارزش بالایی برخوردار باشد. دسترسی به اطلاعات جامع مکانی قابل تحلیل می‌تواند ضمن کاهش هزینه‌های دستیابی به اطلاعات، زیرساخت عارضه‌یابی، کنترل و رفع مغایرت را فراهم کرده و با تلفیق اطلاعات مکانی قطعاً تصمیم سازی برای توسعه و یا برنامه‌های در دست اقدام سازمان‌های و شرکت‌ها بسیار ساده‌تر خواهد شد. از جمله مواردی که می‌تواند به توسعه و رشد این زیرساخت کمک کند برگزاری دوره و سمینارهای تخصصی و توزیع و در اختیار گذاشتن پلتفرم و نرم‌افزارهای کاربردی و تخصصی به صورت مدولار است. برگزاری رویدادهای تخصصی مرتبط با موضوع نیز می‌تواند بهانه بسیار خوبی برای انتشار کارهای جدید و یا فرصت‌های مرتبط با هدف خواهد بود. چنانچه بتوان در رویدادهای تکراری جایزه‌های خاصی با هدف ارزیابی‌های از پیش تعیین شده تعریف کرد نیز رقابت سالمی برای ارائه محصولات و توانمندی‌های جدید ایجاد خواهد شد. تحلیل‌های متادیتا نیز در برنامه‌ریزی‌های تخصصی و زمان‌بندی‌ها می‌توانند جریانات کاربردی جدید را فراهم کند.

ارتقای سطح علمی و فناوری به منظور کسب جایگاه بالا در منطقه و جهان منوط به چه شرایطی است؟

برای ارتقای سطح علم و فناوری در این زمینه لازم است با تعریف مسئله‌های جدید دانشجویان و اساتید و خبرگان را فراخوان کرده و با ارائه مقاله‌های تخصصی و رسانه‌ای کردن موضوع در سطح منطقه موجبات دیده شدن دستاوردها و کاربرد آن‌ها را فراهم کرد. با برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و مشابه در استان‌های مختلف و یا در کشورهای همسایه زمینه‌های معرفی منطقه‌ای متناسب با شرایط جدید فراهم می‌شود. ایجاد رسانه‌های تخصصی و کاربردی و توسعه خدمات انجمن‌های تخصصی نیز نقش موثری در رشد علمی این موضوع خواهند داشت. حضور در دانشگاه‌های مختلف به صورت دوره‌ای می‌تواند ذهن دانشجویان را در این محیط کاری فعال کند.

برای حمایت از حوزه‌های فراموش شده و معطل مانده در زنجیره فناوری‌های ژئوماتیک چه اقداماتی باید انجام داد؟

برای یافتن حوزه‌های فراموش شده که مکان محور شدن آن‌ها می‌تواند در حوزه‌های دیگر نقش ایجاد کند مسیرهای مختلفی وجود دارد. یکی از بسترهای بسیار مؤثر تعریف و ایجاد پلتفرم‌های استارتاپی مرتبط با آن موضوع و درآمدزا کردن آنها است. برای مثال یافتن آدرس یک جایگاه بنزین شاید یک چالش برای افراد است تا بدانند خدمات و سرویس‌های آن جایگاه چیست و چگونه از آن‌ها می‌توان استفاده کرد؛ در همین زمینه به راحتی با ایجاد یک پلتفرم می‌توان به بهانه یافتن آدرس جایگاه پس از مدت کوتاهی تمام اطلاعات جایگاه‌های سوخت را در سیستم اطلاعات مکانی جمع‌بندی کرد. مهم‌ترین نکته نیاز و کاربردی کردن پلتفرم است که موجبات ثبت این اطلاعات را فراهم خواهد کرد. منابع طبیعی و معدن ارتباط زیرساختی و تضاد و منافع اجرایی در ساختار اداری دارند که با فراهم کردن همین پلتفرم‌های مشترک می‌توان نظرات کارشناسی برای حل مسئله در تصمیمات اداری را تسهیل کرد. تعریف سطوح دسترسی به اطلاعات جمع آوری شده و حفظ حریم و امنیت اطلاعات نیز از مجموعه نکاتی است که برای ثبت نام و حضور مجموعه‌ها در پلتفرم‌های کاربردی باید لحاظ شود تا نگرانی‌های حضور را کاهش دهد.

ارسال نظر