|
کدخبر: 216679 سهیل فرزین

دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

همکاری ویژه بخش خصوصی و دولت برای توسعه صادرات

ابراهیم زاده گفت: ما به عنوان انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی با شرکت سهامی نمایشگاه ها تفاهمنامه ای را امضا کردیم تا این شرکت به عنوان حاکمیت مشغول سیاست گذاری، نظارت و ایجاد تسهیلات شود و از ظرفیت بخش خصوصی برای حوزه های اجرایی و کسب اطلاعات استفاده کند.

نمایشگاه همکاری ویژه بخش خصوصی و دولت برای توسعه صادرات

توسعه صادرات غیرنفتی کشور مستلزم تدوین راهبردهای مبتنی بر مزیت‌ های کشور و همچنین استفاده از ظرفیت‌ های موجود یا ایجاد زمینه‌ های مناسب برای تحقق صادرات غیرنفتی و افزایش درآمدهای ارزی به عنوان جایگزین درآمد نفتی است. در این میان  حضور در رویدادهای بین المللی به عنوان پلی برای صادرات و نیل به هدف توسعه صادرات ابزار بسیار مهم و کارآمدی است.

در همین راستا انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه ها تفاهمنامه ای را با شرکت سهامی نمایشگاه ها منعقد کرده اند تا با همکاری یکدیگر زمینه حضور فعالان تجاری در کشورهای هدف صادراتی در بستر برگزاری رویدادها به سهولت فراهم شود. خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز جهت اطلاع بیشتر از جزییات این تفاهمنامه گفتگویی را با علی ابراهیم زاده دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی ترتیب داده که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

ابراهیم زاده در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه ها، متشکل از ۱۰۰ عضو فعال است. این اعضا تعدادی نمایشگاهی داخلی و رویداد خارجی برگزار می کنند. بسیاری از اعضای این انجمن بیش از ۲۵ سال سابقه برگزاری رویدادهای خارجی در برخی از بازارهای خاص را دارند. این افراد در کشورهای مهم از نظر اقتصادی و تجاری، دارای ارتباطات قوی و ظرفیت های بالایی هستند. بنابراین این موضوع فرصت بزرگ و ویژه ای را برای دولت و حاکمیت به وجود می آورد تا با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای حضور در بازارهای هدف به توسعه صادرات دست پیدا کند.

علی-ابراهیم-زاده

ظرفیت های بخش خصوصی برای دولت  

وی در ادامه افزود: مدیران دولتی به صورت مداوم در حال تغییر هستند و این در صورتی است که برگزارکنندگان نمایشگاهی ثابت هستند و مزیت ها و معایب بازار هدف را به خوبی می شناسند. به همین دلیل ما به عنوان انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی با شرکت سهامی نمایشگاه ها تفاهمنامه ای را امضا کردیم تا این شرکت به عنوان حاکمیت مشغول سیاست گذاری، نظارت و ایجاد تسهیلات شود و از ظرفیت بخش خصوصی برای حوزه های اجرایی و کسب اطلاعات استفاده کند.

دبیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های ایران در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس این تفاهمنامه شرکت سهامی نمایشگاه ها برگزاری هر رویداد خارجی را به این انجمن اعلام خواهد کرد. انجمن برگزارکنندگان نیز بابت هر رویداد یک کنسرسیوم متشکل از اعضای با تجربه آن بازار صادراتی تشکیل خواهد داد و وظیفه برگزاری رویداد را به آن کنسرسیوم محول خواهد کرد. در همین راستا جلسات مستمری با حضور نمایندگان دولتی و انجمن برگزار خواهد شد و بازار مورد نظر مورد بررسی و پالایش قرار خواهد گرفت و جزییات آن اعم از وضعیت بازار و مزیت های رقابتی آن جمع بندی و به شرکت سهامی نمایشگاه ها منتقل خواهد شد.

نقطه ضعفی بزرگ در برگزاری رویدادهای خارجی

ابراهیم زاده در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه امیدواریم این روند به صورت مداوم ادامه داشته باشد، تصریح کرد: ضعفی بزرگی که در این زمینه وجود دارد نداشتن تقویم نمایشگاهی بلند مدت است. امروزه از کشور های خارجی برای حضور در رویدادی که دو سال آینده برگزار خواهد شد برای ما دعوتنامه ارسال می شود. متاسفانه ما هنوز به این نقطه نرسیده ایم که بتوانیم به تقویم بلند مدت و منسجم برای حوزه خارجی دست پیدا کنیم تا بتوانیم از قبل اطلاع رسانی خوبی داشته باشیم و اصطلاحا اقدامات دقیقه نودی صورت نگیرد.

وی همچنین گفت: برخی از رویدادها نیز وجود دارند که برگزارکننده آنها خارجی هستند. برگزارکنندگان خارجی در آن نمایشگاه ها پاویون ایران را دارند. آن رویدادها به صورت منظم تر و منسجم تری برگزار می شود. ما نیز به عنوان پاویون ایران شرکت های ایرانی را به نمایشگاه مدنظر اعزام می کنیم. به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری این نمایشگاه ها با وقفه روبرو شده بود اما متصدیان این نمایشگاه ها در صددند که برگزاری این رویدادها را از ابتدای سال جاری میلادی مجددا از سر بگیرند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها