|
کدخبر: 179388 سهیل فرزین

گفتگوی گسترش نیوز با برگزارکننده نمایشگاهی:

نمایشگاهی که پل صادراتی ایران با کشورهای همسایه است

بندرچی گفت: تا زمانی که درهای کشور ما به روی شرکت های بزرگ جهان بسته است و امکان همکاری وجود ندارد نباید انتظار تحول و حرکت رو جلو داشت.

نمایشگاه نمایشگاهی که پل صادراتی ایران با کشورهای همسایه است

اگرچه برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در سطح کشور همچنان تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا به صورت جسته و گریخته برگزار می شود اما برگزاری برخی رویدادها در چنین شرایطی نیز درجه اهمیت خود را از دست نداده اند. هجدهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی، فولاد، ریخته گری ، آهنگری، ماشین آلات تبریز از زمره همین رویدادها است که در هفته اول تیر ماه برگزار خواهد شد.

خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با محمود بندرچی برگزار کننده این رویداد نمایشگاهی ترتیب داده و ضمن اطلاع از کم و کیف برگزاری این نمایشگاه در خصوص وضعیت فعلی و چشم انداز صنعت نمایشگاهی با وی به بحث و گفتگو پرداخته است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

بندرچی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: هجدهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی، فولاد، ریخته گری، آهنگری، ماشین آلات تبریز همزمان با پانزدهمین نمایشگاه صنعت تبریز از تاریخ ۶ الی ۹ تیر ماه در دو سالن و در مساحتی حدود ۱۵هزار متر در محل دائمی نمایشگاه های این شهر برگزار خواهد شد.

محمود-بندرچی

مجموعه های شاخص شرکت کننده در رویداد

وی افزود: بالغ بر ۱۲۰ شرکت داخلی و نمایندگان خارجی در این رویداد شرکت خواهند کرد. از مجموعه های شاخص شرکت کننده در هجدهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی، فولاد، ریخته گری ، آهنگری، ماشین آلات تبریز می توان به حضور شرکت هایی مانند مس سنگون به عنوان نماینده شرکت ملی مس، فولاد بناب، فولاد شهریار، انجمن فولاد تبریز، فولاد صبانور و فولاد اکسین (برای نخستین بار) اشاره کرد. لازم به توضیح است که تمام پروتکل های بهداشتی در برگزاری این رویداد رعایت خواهد شد. تنها بازدیدکننده های متخصص با کارت دعوت مجاز هستند که از این رویداد بازدید کنند. نمایشگاه به صورت فوق تخصصی برگزار خواهد شد و برای بازدیدکنندگان عام دستاوردی نخواهد داشت.

ظرفیت های معدنی استان آذربایجان شرقی

این فعال نمایشگاهی به ظرفیت های استان آذربایجان شرقی در حوزه معدن و صنایع معدنی نیز اشاره کرد و گفت: این استان یکی از قطب های تولید فولاد در کشور است. ظرفیت تولید صنایع معدنی در این استان بالغ بر ۱۰ میلیون تن است و یکی از محاسن این استان در این است که ۹۰ درصد واحدهای تولیدی در این استان توسط بخش خصوصی اداره می شود. این موضوع از مزیت های مهم و بزرگ استان آذربایجان شرقی است.

وی به حضور شرکت های دانش بنیان در این رویداد نمایشگاهی نیز اشاره کرد و گفت: این شرکت ها در هجدهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی، فولاد، ریخته گری ، آهنگری، ماشین آلات تبریز حضور پررنگی دارند. ما بر این باوریم که آینده از آن استارت آپ ها است. ما فعالان صنعت نمایشگاهی نیز به شدت از این مجموعه ها حمایت خواهیم کرد.

بندرچی همچنین گفت: استان آذربایجان شرقی قطب ریخته گری قطعات چدنی خودرو نیز هست. به عبارتی می توان گفت حجم قابل توجهی از واحدهای ریخته گری و عملیات حرارتی و آهنگری در این استان قرار دارد. بنابراین این استان می تواند یک مزیت خوب و یک پل صادراتی برای حضور در بازارهای ترکیه، اوراسیا و عراق باشد.

این برگزارکننده نمایشگاهی در ادامه به تاثیر برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور اشاره کرد و گفت: طبق تحقیقات به عمل آمده ۲۵ درصد از عملیات مارکتینگ، فروش و برندینگ در نمایشگاه های تحصصی اتفاق می افتد. اما این امر مستلزم آن است که ما آداب حضور در رویدادها را بلد باشیم. آداب حضور در نمایشگاه ها نیز در ۳ بخش تعریف شده است که مقاله های آن در بستر اینترنت موجود است.

چشم انداز صنعت نمایشگاهی در سال جاری

بندرچی در ادامه صحبت های به چشم انداز صنعت نمایشگاهی در سال جاری اشاره کرد و گفت: این صنعت یک فعالیت اجتماعی و اقتصادی است و به هیچ عنوان نباید درگیر درگیری ها و مسائل سیاسی بکند. امیدواریم دولت جدید بتواند با حل مسائل مربوط به برجام و FATF به مطالبات جامعه اقتصادی کشور پاسخ دهد. در این صورت جهشی که مدنظر فعالان اقتصادی و تجاری کشور رخ خواهد داد. اگر تعاملات کشور با جوامع بین المللی به صورت حسنه و بر اساس منافع دو طرف تامین نشود شرایط از آنچه که امروزه شاهد آن هستیم بدتر خواهد شد.

وی افزود: بازار مصرف داخلی اشباع شده و از همین رو نگاه ما نگاهی بیرونی است. اگر دولت علاقه مند است که صادرات غیرنفتی دوباره شکل گرفته و بازویی کمکی برای توسعه اقتصادی کشور باشد باید بتواند با دیگر کشور های دنیا ارتباط منطقی برقرار کند. متاسفانه صنعت نمایشگاهی ما با دنیا فاصله عمیقی دارد. نگاه های ما در صنعت نمایشگاهی بین المللی نیست و بیشتر با رویکرد ملی کار می کنیم. حجم رویدادها در کشور بسیار زیاد است. به عقیده من با توجه به بضاعت استان ها نمایشگاه ها در بهترین حالت باید در هفت منطقه کشور به صورت منفک شده باید تعریف شوند.

این برگزار کننده نمایشگاهی خاطرنشان کرد: اگر ما قصد داریم که صنعت نمایشگاهی کشور حداقل در خاورمیانه حرفی برای گفتن داشته باشد باید از نمایشگاه های آلمان الگوبرداری کنیم. از طرف دیگر نیز دولت باید دست خود در تولی گری از صنعت نمایشگاهی را کوتاه و به بخش خصوصی واگذار کند.

ضعف صنعت نمایشگاهی کشور

مدیرعامل شرکت رستاک پاد ویژن در ادامه به ضعف صنعت نمایشگاهی کشور در استفاده از تکنولوژی های روز دنیا اشاره کرد و گفت: ما زمانی می توانیم از تکنولوژی های روز دنیا در صنعت نمایشگاهی کشور بهره مند بشویم که بتوانیم با سازمان ها و شرکت های جهانی ارتباط بگیریم و آنها را تشویق به همکاری مشترک کنیم. تا زمانی که درهای کشور ما به روی شرکت های بزرگ جهان بسته است و امکان همکاری وجود ندارد نباید انتظار تحول و حرکت رو جلو داشت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها