|
کدخبر: 207043

المپیک صنعت نمایشگاهی؛ بایدها و نبایدها

امید فدایی - فعال و کارشناس صنعت نمایشگاهی

بلاخره بعد از یکسال تاخیر، بزرگترین رویداد صنعت نمایشگاهی جهان (اکسپو ۲۰۲۰) در چند قدمی کشور ایران و در شهر دبی با مراسمی باشکوه افتتاح شد.

اگر بزرگترین رویداد ورزشی جهان را المپیک بدانیم برای صنعت نمایشگاهی جهان برگزاری اکسپوها به مثابه برگزاری المپیک با همان اعتبار و اهمیت است و حتی بعضی ها برگزاری اکسپو را بعد از جام جهانی فوتبال و المپیک ، به عنوان سومین رویداد بزرگ بین المللی در جهان معرفی می کنند.

امید-فدایی

انتخاب شهر دبی به عنوان برنده شهرهای متقاضی برای برگزاری اکسپوی ۲۰۲۰ (شهرهای دبی امارات متحده عربی، ازمیر ترکیه، سائوپائولو برزیل و اکاترینبورگ روسیه ، ۴ شهر کاندید برای برگزاری اکسپو ۲۰۲۰) یک موفقیت بزرگ برای کشور امارات خصوصا شهر دبی محسوب می شود و شاید برای این کشور یک فرصت مناسب برای یک ریکاوری اقتصادی سریع بعد از شرایط پاندمی کرونا در جهان محسوب شود. موضوع دیگری که اهمیت برگزاری این رویداد در شهر دبی را برای کشور امارات و شهر دبی صد چندان میکند برگزاری اولین اکسپو در منطقه MESA (خاورمیانه ،آفریقا وجنوب آسیا) است.

اگرچه تاخیر یکساله شاید در نگاه اول زیانبار بوده باشد ولی به عقیده نگارنده، این تاخیر هم یک شانس و اقبال خوب برای اقتصاد دبی محسوب می شود؛ چون جهان با فراگیر شدن واکسیناسیون سراسری خود را برای برگشت به شرایط عادی و قبل از پاندمی کرونا آماده می کند و این تاخیر در اینجا به نفع برگزار کننده تمام شد تا شرایط وخیم اقتصادی خصوصا بخش گردشگری دبی را سر و سامان بدهد.

یکی از نکات مهم و جذاب برگزاری اکسپوها (یا بقول بعضی صاحب نظران المپیک فرهنگ ملل) معرفی و رونمایی از بعضی اختراعات بزرگ بشری از جمله: ماشین تایپ، تلویزیون و حتی معرفی سس کچاپ ، و ساختن شدن برج عظیم ایفل در پاریس است.

انتظار می رود با توجه به تم و شعار اکسپو ۲۰۲۰ (پیوند ذهن ها ، خلق آینده) شاهد معرفی ایده ها و اختراعات جدید از طرف کشورهای مختلف در زمینه های گوناگون خصوصا استفاده از انرژی های تجدید پذیر باشیم.

لگوی رسمی اکسپو ۲۰۲۰ دبی از حلقه ای طلایی الهام گرفته شده که در منطقه باستانی و تاریخی ساروق الحدید کشف شده است و به نوعی نماد و سمبل ارتباط بین دنیای شرق و غرب شده  و دبی نماینده آن محسوب می شود.

لازم به توضیح است در کنار پاویون های کشورها در سایت اکسپو ۲۰۲۰ بخش های فرعی در قالب سه بخش بزرگ با عناوین: فرصت ها، تحرک (غرفه ایران در این بخش قرار گرفته است) و پویایی و پایداری نیز معرفی می شوند و یک نکته مهم دیگر در رابطه با سایت اصلی اکسپو ۲۰۲۰ دبی، استفاده از ۸۰ درصد از ظرفیت و امکانات در این سایت بعد از اتمام زمان برگزاری اکسپو است که شرکت زیمنس آلمان یکی از شرکت های بزرگی است که اعلام کرده که مقر لجستیک جدیدش را در داخل این سایت مستقر خواهد کرد.

پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰

پاویون ایران با متراژ ۲۰۱۴ متر وبا الهام از قصه های هزار ویک شب طراحی و ساخته شده است ودر بخش تحرک (Mobility) و در کنار کشورهای فرانسه ، مکزیک و پرو قرار گرفته است.

انتخاب شهر دبی برای برگزاری اکسپوی ۲۰۲۰ برای ایران هم می تواند به عنوان یک فرصت طلایی جهت عرضه توانمندی ها و خنثی کردن تبلیغات سوء علیه ایران و همچنین توسعه و معرفی هرچه بهتر برند تجاری ایران استفاده شود.

اگرچه یکسری کمبودها از زمان برنامه ریزی برای ساخت پاویون ایران در اکسپو وجود داشته اما فرصت شش ماه برگزاری این رویداد بزرگ می تواند به رفع نواقص و کمبودها کمک کرده که در پایان ایران عزیزمان سربلند و با حداکثر بهره از این رویداد خارج شود.

بعد از افتتاح رسمی پاویون ایران و آغاز بازدید از اکسپو ۲۰۲۰ ، خبرها و از گزارش های جسته و گریخته ای به دست فعالان و علاقمندان این موضوع می رسد. بنظر یکسری مشکلات و نواقص در پاویون ایران به چشم می خورد که خوشبختانه با عکس العمل متخصصان در داخل کشور روبرو شده که می تواند نوید دهنده این باشد که این نواقص و مشکلات برطرف و در ادامه شاهد حضور بهتر و مناسب تر در این رویداد بزرگ خواهیم بود.

بنظرم وقت آن رسیده باشد که با توجه به شرایط مدیران دولتی در کشور ما بخاطر تغییرات پی در پی، مدیریت برگزاری این رویداد مهم در اکسپوهای آینده (نزدیکترین آن اکسپوی ۲۰۲۵ در شهر اوساکای ژاپن که تنها ۴ سال با آن فاصله داریم) تحت نظر تیم دولتی به بخش خصوصی سپرده شود که هم از نظر مالی و هم از نظر محتوایی بتوانند شرایط بهتری را رقم بزنند.

 به هر حال برگزاری یک رویداد مهم بین المللی با کیفیت بالا و آن هم در بازه زمانی ۶ ماهه هم برنامه ریزی دقیق و هم پیش بینی هزینه ها و استفاده از نیروهای خلاق و متخصص بخش خصوصی را می طلبد که با پشتیانی ستادی بخش دولتی می شود به راحتی چنین رویدادی در بالاترین سطح را مدیریت کرد.

در پایان برای کلیه تیم طراحی و برگزاری پاویون ایران آرزوی سلامتی و موفقیت دارم و امیدوارم به انتقادهای مطرح شده به عنوان یک فرصت جهت برطرف کردن نواقص توجه کرده و در پایان شاهد معرفی ایران به عنوان یکی از پاویون های مطرح در این اکسپو باشیم.

نویسنده: امید فدایی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها