|
کدخبر: 177364 سهیل فرزین

بازرس انجمن غرفه سازان در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

نیاز شدید صنعت نمایشگاهی به هم افزایی با استارت آپ ها

مشایخی گفت: اگر صنعت نمایشگاهی در صدد ایجاد تغییر در روند کاری خود است، باید انعطاف پذیری بیشتری نشان دهد.

نمایشگاه نیاز شدید صنعت نمایشگاهی به هم افزایی با استارت آپ ها

برگزاری نمایشگاه‌ ها یکی از ابزارهای مهم در شناسایی نیاز مشتریان و معرفی توانمندی‌ های واحدهای تولیدی و خدماتی به بازارهای مختلف است. نمایشگاه ها، مرکزی برای تبادل اطلاعات و دست یافتن به پدیده‌ های نوین علم، صنعت و انتقال فناوری است و در این میان حضور استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان در این صنعت نقش مهم و حائز اهمیتی در تسریع نیل به اهداف این صنعت دارد.

خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با هومن مشایخی، بازرس انجمن غرفه سازان و فعال نمایشگاهی ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

هومن-مشایخی-نمایشگاه

مشایخی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: قطعا صنعت نمایشگاهی به حضور شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها نیاز شدیدی دارد. صنعت نمایشگاهی نسبت به دیگر صنایع، صنعت نوینی محسوب می شود. بسیاری از صنایع کشور از سالیان خیلی دور وجود داشته اند. صنعت نمایشگاهی با شکل و شمایل فعلی صنعت جوانی است. بنابراین ظرفیت فراوانی برای استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها دارد.

وی افزود: این ظرفیت ها را می توان از فرصت های شغلی متنوعی که در این صنعت وجود دارد تا سر و سامان بخشیدن به وضعیت موجود در نظر گرفت. نمایشگاه ها نقاط همکاری متعددی را با استارت آپ ها دارا هستند تا این مجموعه ها با هم افزایی با صنعت نمایشگاهی بتوانند موجب تسریع در رشد این صنعت شوند.

بازرس انجمن غرفه سازان در ادامه با بیان اینکه استارت آپ ها احتیاجی به حمایت نمایشگاه ها نخواهند داشت، تصریح کرد: به عنوان مثال هنر گرافیک از درون هنر نقاشی پدیدار شد. این هنر هم به نقاشی کمک کرد و هم به نوعی می‌ توان گفت که هنر نقاشی را بلعید. در کسب و کار های نوپا نیز این فرضیه ممکن است به نحوی موجب هم افزایی شود که اصولاً شکل نمایشگاه ها تغییر پیدا کند. ما در یک سال و نیم با بحران کرونا در صنعت نمایشگاهی روبرو بودیم. شاید اگر ما از حضور استارت آپ ها در صنعت نمایشگاهی بهره مند بودیم پس از شیوع ویروس کرونا صنعت نمایشگاهی با این استارت آپ ها همراه میشد و شکل و شمایل نمایشگاه ها تغییر پیدا می کرد.

مشایخی افزود: به طور حتم اگر صنعت نمایشگاهی در صدد ایجاد تغییر در روند کاری خود است، باید انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان دهد.

شایدها و بایدهای برگزاری نمایشگاه های مجازی

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به برگزاری نمایشگاه های مجازی نیز اشاره کرد و گفت: برخی از فعالان حوزه نمایشگاهی کشور برگزاری رویدادهای مجازی را تهدیدی برای نمایشگاه های فیزیکی قلمداد می کنند. اما من شخصا با این دیدگاه مخالفم. چرا که اگر ما اتوموبیل را تهدیدی برای درشکه می دیدیم امروزه هیچ کس از خودروی شخصی استفاده نمی کرد. این مسئله در خصوص رویدادهای مجازی و فیزیکی نیز صدق می کند.

این فعال نمایشگاهی افزود: مسئله ای که باید به آن دقت داشته باشیم این است که اگر اتفاقی که قرار است رخ دهد به نحو اکثریت است باید رخ دهد. ممکن است نمایشگاه های مجازی موضوعی باشد که فعالان صنعت نمایشگاهی با دید مثبت به آن نگاه نکنند. اما باید دید اگر برگزاری نمایشگاه های مجازی کمک حالی برای اکثریت افرادی که در حال حاضر برگزاری نمایشگاه ها را یک ضرورت می دانند محسوب می شود، حتما باید مورد حمایت قرار بگیرد. ما در هزاره سوم باید همیشه آماده تغییرات باشیم و بر این باور نباشیم که وضعیت موجود همیشگی و ثابت است. این در صورتی است که امروزه ممکن است تمام شرایط موجود در لحظه تغییر کند. خود نمایشگاه نیز از این موضوع مستثنی نیست. چه بسا ممکن است تلفیق نمایشگاه های فیزیکی با مجازی به رشد دو سویه این صنعت کمک شایان توجهی کند و چه بسا ممکن است در آینده نمایشگاه های مجازی به حدی پیشرفته شوند که تمام آنچه که نیاز برگزاری رویداد های فیزیکی هستند را تامین کنند و به عبارتی صنعت نمایشگاهی را ببلعند.

افق صنعت نمایشگاهی در سال جاری

بازرس انجمن غرفه سازان در بخش دیگری از صحبت های خود به افق صنعت نمایشگاهی در سال جاری اشاره کرد و گفت: دو رویکرد در مسیر فعالیت صنعت نمایشگاهی کشور وجود دارد. اولین مورد تشنه شدن شرکت ها برای حضور دوباره در رویدادها بعد از کنترل و شیوع ویروس کرونا است. و وضعیت احتمالی دیگر بی رغبتی این شرکت ها برای حضور در رویدادها است. بنابراین ما باید هر دو وضعیت احتمالی را بررسی کنیم. به عقیده من بعد از واکسیناسیون کرونا در میان عامه مردم شک و تردیدهایی پیش خواهد آمد. یعنی استقبالی که به زودی از نمایشگاه ها خواهد شد استقبال پرشوری که به عنوان مثال از صنعت توریسم به عمل خواهد آمد نخواهد بود.

مشایخی افزود: در صنعت توریسم مردم تشنه مسافرت هستند ولی باید در نظر داشت که مخاطب این صنعت مخاطب عام است نه خاص. در یک سال و نیم گذشته شرکت ها نمی توانستند ار بازاریابی خودداری کنند و بخشی از بودجه های مربوط به حضور در رویدادها در قسمت های دیگر استفاده کرده اند. در همین راستا بخشی از این شرکت ها در دیجیتال مارکتینگ ها شرکت کرده اند. حال اگر بازخورد و نتیجه خوبی از این فعالیت ها گرفته باشند ممکن است که برای حضور در رویدادهای نمایشگاهی نسبتا بی میل شوند.

این فعال نمایشگاهی در پایان اظهار داشت: به عقیده من صنعت نمایشگاهی از سال آینده شاهد حضور فعال مشارکت کنندگان و بازدیدکنندگان خواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها