|
کدخبر: 163403

ضرورت همراهی رسانه در برگزاری نمایشگاه

حسن‌علی موبدی - کارشناس روابط عمومی در صنعت نمایشگاهی

رساندن، ماموریت رسانه است؛ رساندن حرف‌ها، پیام‌ها و دیدگاه‌ها به افراد دیگر.

شاید رسانه را به صورت فناوری‌هایی که پیام‌ها را به مخاطبانی در نقاط مختلف کشور منتقل می‌کنند، تعریف کنیم یا ابزار و وسیله‌ای که برای ارتباط به کار می‌رود. ۳ مولفه موثر در تعریف رسانه: اطلاعات و محتوا (پیام) مخاطب و بستر ارتباطی. در حال حاضر، با وجود ابزارهای نوین رسانه‌ای، این روند بسیار با سریع‌‌تر از گذشته طی می‌شود و البته تلاش، تخصص و تجربه برای پایه‌گذاری و ساختن رسانه دشوار و مهم است. در واقع بهره‌گیری از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دایره مخاطبان تخصصی را افزایش می‌دهد. آیا صنعت نمایشگاهی به رسانه نیاز دارد یا نمایشگاه یک رسانه زنده است؟ باید گفت بله. به‌طور قطع اختصاص سهم قابل‌توجهی برای حضور رسانه در کنار هر رویداد، فرصت‌های فراتری را ایجاد خواهد کرد.

حسن-موبدی

بنابراین لازم به‌نظر می‌رسد از سال ۱۴۰۰ و بعد از آن برای حضور رسانه‌ یا توسعه رسانه‌ها سهمی ویژه در نظر بگیریم. از همه ظرفیت‌های رسانه‌ای بهره‌برداری طلایی کنیم و راه‌های شنیده شدن و دیده شدن صنعت نمایشگاهی را افزایش دهیم. حتی از طریق کارکنان برندینگ، بسترهای مختلفی برای حضور رسانه‌ها در رویدادهای اصلی و جانبی مهیا می‌شود. از دیدگاه تخصصی، تعبیر شتابدهی و ارزش‌آفرینی رویدادهای نمایشگاهی را با چاشنی حضور رسانه تندتر کنیم. درخواست فعالان نمایشگاهی از صاحبان رسانه به نظر می‌رسد که فراتر از ارسال اخبار باشد. اگر رسانه را به مثابه محصول و خدمت تلقی کنیم، سطوح این محصول و خدمت را بیش از سطح عام و مورد انتظار افزایش داده و به مرتبه برتری که همان تمایز از رقباست، ارتقا دهیم و حتی مقوله آینده‌‌نگری را هم در آن لحاظ کنیم.

انتظارات و دغدغه‌ها از عملکرد رسانه؛

_ شفاف‌سازی، بیان عملکرد و خروجی‌های مثبت و منفی رویدادها

_ انعکاس فرصت‌های هم‌افزایی بین نمایشگاه و صاحبان صنایع

_ بهره‌گیری از کارکردهای چندگانه رسانه و تاثیرگذاری بر سایر خدمات جانبی

_ بهره‌گیری از تجربیات گذشته، بیان نقاط قوت و ضعف

_ کمک به حضور و مشارکت تمامی فعالان صنعت مورد نظر در رویداد

_ پل ارتباطی و متحرک برای روان‌سازی بین مراکز نمایشگاهی منطقه

_ معرفی ظرفیت های داخل کشور

شاید به جرأت بتوان گفت رسانه نمایشگاهی در چند سال اخیر از قالب اطلاع‌رسانی پا را فراتر گذاشته و حرکت به سمت مدیریت دانش و تبدیل دانش شفاهی به گزارش‌های تخصصی، تحلیلی و مجلات محتوایی و مستندسازی را آغاز کرده است ضمن اینکه می‌توان اعتبار و جایگاه اصلی رسانه را همین مولفه‌ها هم تلقی کرد.

رسانه این امکان و فرصت را می‌تواند مهیا کند که از مهم‌ترین و کارآمدترین ابزار بازاریابی که همان برپایی نمایشگاه است را نمایش داده و با جلوه پر رنگ‌تری ارائه کند. به هر صورت رسانه، زبان گویای حال یک صنعت است و هر رویدادی که نقش رسانه را نادیده انگارد، مرتکب خطای استراتژیک شده است.

فرهنگ‌سازی و آینده‌‌نگری می‌توانند از کارکردهای مهم رسانه تلقی شود.

در پایان از فعالان صنعت نمایشگاهی خواهانیم تا با حضور رسانه موتور محرک و عامل پویایی هرچه بیشتر این صنعت پویا باشیم.

نویسنده: حسن‌علی موبدی

ارسال نظر