|
کدخبر: 160566

اقدامات ویژه‌ سایت اصفهان درافزایش تاثیر نمایشگاه‌ها بر اقتصاد

محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان سرانجام در ۱۴ آبان‌ماه ۹۹ به مرحله بهره‌برداری رسید و شرایط لازم برای برگزاری رویدادهای نمایشگاهی در آن فراهم شد.

نمایشگاه اقدامات ویژه‌ سایت اصفهان درافزایش تاثیر نمایشگاه‌ها بر اقتصاد

بسیاری اعتقاد دارند که بهره‌برداری از این نمایشگاه، یکی از مهمترین رخدادهای اقتصادی سال ۹۹ در اصفهان بود. ساخت و تکمیل این زیرساخت مهم اقتصادی که به عنوان یکی از استانداردترین مراکز نمایشگاهی کشور نیز شناخته می‌شود، مسیر پر پیچ و خم و پر نوسانی را طی کرده است. این مجموعه در حالی ساخته شد که کشور با تحریم‌های همه‌جانبه و رکود تورمی بی‌سابقه‌ای روبرو بود. در ماه‌های اخیر هم، شیوع ویروس کرونا و تاثیر منفی آن بر حوزه اقتصاد و منابع انسانی سبب شد تا دشواری‌های ساخت نمایشگاه بین‌المللی اصفهان افزایش یابد. این، دقیقاً موضوعی است که علی یارمحمدیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان به آن اشاره می‌کند و می‌گوید نمایشگاه جدید این کلانشهر، با دو قدرت ایمان و امید ساخته شده است. به گفته او، شرایط دشوار ساخت نمایشگاه، می‌توانست تاخیر جبران‌ناپذیری را در بهره‌برداری از این نمایشگاه ایجاد کند اما با همت و تلاش همه افرادی که در این حوزه فعال بوده‌اند، از این حادثه جلوگیری شد. صحبت‌های مدیرعامل نمایشگاه اصفهان را در ادامه بخوانید.

‌ اجازه بدهید سوال آخر را اول بپرسم: سرانجام، زمان بهره‌برداری از نمایشگاه بین‌المللی اصفهان فرا رسید. از این رخداد چه حسی دارید؟

قطعاً همه ما زمانی که با پشت سر گذاشتن سختی‌ها و مشقت‌ها و مرارت‌های بسیار، نتیجه‌ای که مورد انتظار بوده را به دست می‌آوریم، حسی جز خوشحالی نداریم؛ برای من هم همینطور است. اکنون واقعاً از اینکه توانسته‌ام شرایطی را فراهم کنم که یک زیرساخت ماندگار اقتصادی در اصفهان ایجاد شود و سرمنشأ تغییرات مثبت در حوزه تجارت، اقتصاد و کسب و کار باشد، حس خوبی دارم. اما موضوع این است که برای دستیابی به این شرایط و به این حس، راه بسیار پر پیچ و خم و پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته‌ایم. من و همه همکارانم که در اجرای این نمایشگاه سهیم بوده‌ایم، روزهای بسیار سختی را گذرانده‌ایم و فعالیت‌هایی را انجام داده‌ایم که به جز با امید و ایمان به نتیجه نمی‌رسید.

این سختی‌ها چه بودند؟ چه موضوعی باعث شد ساخت نمایشگاه بین‌المللی اصفهان کار سختی باشد؟

سال ۹۶ که مدیریت شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان را بر عهده گرفتم، با دو جبهه کاری متفاوت روبرو شدم. یک جبهه، برگزاری رویدادهای نمایشگاهی بود که در نوع خود، یک فعالیت دشوار، سخت و پیچیده محسوب می‌شود. شما می‌دانید که برگزاری رویداد از نظر سختی شغل، یکی از ۱۰ شغل سخت دنیا به شمار می‌رود. جبهه دوم هم، ساخت و تکمیل نمایشگاه بین‌المللی اصفهان بود که این موضوع هم در نوع خود، پیچیدگی‌های بسیاری داشت. یکی از این پیچیدگی‌ها این بود که پروژه، فقط ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و با ۲۵ میلیارد تومان بدهی، متوقف شده بود که شرایط را دشوارتر از همیشه کرده بود. در درجه اول، تلاش کردیم بدهی‌های پروژه به پیمانکاران را پرداخت کنیم تا فعالیت را از سر گیرند. با تلاش‌هایی که در این مسیر صورت گرفت، سرانجام بدهی‌های پیمانکاران پرداخت شد و آنها را مجاب کردیم که به کار خود بازگردند.

پس از آن، تلاش کردیم با یک برنامه‌ریزی مجدد، پروژه را از حالت ساکن به یک پروژه فعال تبدیل کنیم. فعال کردن پروژه نیاز به عقد قراردادهای اجرایی با پیمانکاران بخش‌های مختلف داشت. پس، اقدامات لازم برای عقد قراردادهای اجرایی را آغاز کردیم. تا پیش از این اقدامات، تعداد قراردادهای ثبت شده برای اجرای نمایشگاه جدید به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسید؛ اما در مدت کوتاهی پس از برنامه‌ریزی‌های اولیه، تعداد قراردادها افزایش یافت و به عدد ۷۰ قرارداد رسید. شرایط به گونه‌ای پیش رفت که تا پایان سال ۹۷، بیش از ۱۰۰ قرارداد فعالیت با پیمانکاران مختلف در پروژه نمایشگاه بین‌المللی اصفهان منعقد شده بود و شرکت‌های مختلف برای ساخت این نمایشگاه تلاش می‌کردند. در نهایت، تعداد قراردادهای اجرای این نمایشگاه، تا امروز که زمان بهره‌برداری فرارسیده، به بیش از ۲۱۰ قرارداد رسیده که هیچ یک هم در مرحله پرداخت متوقف نشده‌اند. در واقع، ما توانسته‌ایم کار جدید تعریف کنیم، قرارداد جدید ببندیم، پیمانکاران را مشغول به کار کنیم و در نهایت، نمایشگاه را به مرحله بهره‌برداری برسانیم که همه این مسیرها نیز با رعایت تمامی جنبه‌های قانونی، اجرایی و نظارتی طی شده است.

در اجرای نمایشگاه بین‌المللی اصفهان، ظرفیت‌های ویژه‌ای ایجاد کرده‌اید. کمی درباره این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها توضیح دهید. آیا این توانمندی‌ها می‌توانند شرایط اصفهان را در حوزه اقتصادی و کسب و کار تغییر دهند؟

به صورت خلاصه بگویم که بله؛ پتانسیل‌های نمایشگاه جدید، بسیار بیشتر از پتانسیل‌های نمایشگاه قدیمی است. بزرگترین مشکل محل قدیم برگزاری نمایشگاه‌ها این بود که این مکان برای برگزاری رویدادهای نمایشگاهی ساخته نشده بود، استانداردهای لازم را نداشت و از زمینه‌ لازم برای توسعه نیز برخوردار نبود. بنابراین، لازم بود که زمینه‌های پیشرفت در حوزه صنعت نمایشگاهی اصفهان را فراهم می‌کردیم. اکنون، محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان که در منطقه روشن‌دشت ساخته شده، با تکنولوژی‌ها و استانداردهای نمایشگاه‌های مونیخ، دوبی و کیش طراحی و ساخته شده و از جمله مدرن‌ترین سایت‌ها و مراکز نمایشگاهی کشور به شمار می‌رود. این مجموعه شامل یک سالن پیوسته با قابلیت تفکیک به سه سالن پنج هزار متری است و فضاهایی مانند ساختمان رجیستری، پاویون مذاکرات بین‌المللی، سالن گردهمایی‌ها و نشست‌های خبری، سالن‌های مذاکره، رستوران‌ و کافی‌شاپ، پارکینگ متمرکز، فضای باز برگزاری نمایشگاه و… را در خود جای داده است. این این سایت نمایشگاهی همچنین زیرساخت‌های مهمی همچون ساختمان اداری، خدماتی و پشتیبانی به مساحت حدود ۹۰۰۰ متر مربع، ساختمان تاسیسات مکانیکی، فضای سبز، تونل‌های تاسیساتی آدم‌رو، فضاهای سواره‌رو و پیاده‌رو، سرویس‌های بهداشتی محوطه، ساختمان الکتریکال، مخزن آب آشامیدنی و آتش‌نشانی، مخزن آب خاکستری فضای سبز و پل‌های عابر پیاده طرفین سالن اصلی نیز پیش‌بینی و ساخته شده است. پوشش سقف و سازه این نمایشگاه هم از تکنولوژی ziptech در نظر گرفته شده که در نوع خود از زیبایی و پیوستگی خاصی برخوردار است و یکی از سازه‌های بی‌نظیر در استان و کشور به شمار می‌رود. همین عوامل، سبب می‌شود که اصفهان بتواند به عنوان یک شهر نمایشگاهی، بسیاری از رویدادهای معتبر و مهم صنعت نمایشگاهی را میزبانی کند و تاثیرگذاری خود در حوزه اقتصاد و کسب و کار را افزایش دهد.

سوال اساسی همین‌جاست؛ شما همواره اعتقاد و تاکید دارید که نمایشگاه اصفهان می‌تواند موجب تحول اقتصاد این استان و در نهایت بخشی از اقتصاد کشور شود؛ نمایشگاه اصفهان چگونه به این هدفگذاری دست پیدا خواهد کرد؟

در شرایط فعلی که فعالیت‌های اقتصادی کمی با رکود مواجه شده و شرایط نامطلوبی در کشور حاکم است، نمایشگاه‌ها می‌توانند به افزایش امید در بین فعالان اقتصادی منجر شوند. اگر مجموعه فعالیت‌های نمایشگاهی را به عنوان یک صنعت در نظر بگیریم، این صنعت از باب اینکه می‌تواند صنایع دیگر را به مصرف‌کنندگان معرفی کند، اهمیت فراوانی دارد. همچنین نمایشگاه‌ها به دلیل ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات کشور و هموار کردن راه صادرات محصولات صنایع مختلف به کشورهای دیگر، اهمیت خاص و ویژه‌ای دارند. اگرچه نسبت به سنوات گذشته، اکنون جایگاه نمایشگاه بین‌المللی و صنعت نمایشگاهی برای تجار و صنعتگران آشکارتر شده، اما به نظر می‌رسد این صنعت هنوز در کشور ما جای کار فراوانی دارد.

آیا برای این تغییر برنامه خاصی پیش‌بینی کرده‌اید؟

بله؛ طبیعی است که هر صنعتی، موضوعات خاص خودش را دارد. یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هایی که در نمایشگاه اصفهان دنبال می‌شود، توسعه فعالیت‌های نمایشگاهی به ویژه‌ در فضای بین‌المللی است. در این زمینه، تاکید داریم که پا را از کشورهای همسایه فراتر گذاشته و حضور فعالان اقتصادی اصفهانی و ایرانی را در نمایشگاه‌های بین‌المللی خارج از کشور افزایش دهیم. نمونه آن هم مشارکت در برگزاری نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی در کشورهایی مانند ترکیه، عمان، کنیا، قطر، تاجیکستان، مالزی و کشورهای مختلف جهان است که بازارهای ارزشمندی را پیش روی فعالان اقتصادی کشورمان قرار می‌دهند. از طرف دیگر، باید به این نکته توجه داشت که خوشبختانه در سال‌های اخیر، نمایشگاه‌ها نسبت به دوره‌های قبل، رشد بهتری هم از نظر وسعت و هم از نظر منابع مالی و کیفیت برگزاری داشته و دارد. کاهش هزینه‌ها و سودآوری بیشتر، کمک خوبی برای شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان برای حرکت در مسیر افزایش خدمات و فضای نمایشگاهی در داخل و تلاش برای حضور در نمایشگاه‌های خارج از کشور است. برای تاثیر بیشتر نمایشگاه‌ها بر مجموعه اقتصاد، صنعت، تجارت، صادرات و تولید ناخالص ملی کشور، باید ساز و کار و روش‌هایی عملی جهت بررسی و اندازه‌گیری میزان تاثیر هر نمایشگاه بر پیکره تولید و اقتصاد ملی طراحی کنیم. باید زبانی بیابیم که بتوانیم با زبان عدد و رقم، میزان تاثیر هر نمایشگاه بر شاخص‌های اجتماعی و اقتصادی آن صنعت را محاسبه کنیم. شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در این زمینه، اقدامات ویژه‌ای انجام داده است.

منبع: اخبار نمایشگاه ها

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها