|
کدخبر: 151894

«ایران، مرز پر گهر» نمایشگاهی در قلب بلاروس

نمایشگاه فرهنگی-هنری «ایران، مرز پر گهر» در گالری هنر شهر مینسک به ابتکار سفارت ایران در بلاروس افتتاح شد.

نمایشگاه فرهنگی - هنری «ایران، مرز پرگهر» در گالری هنر شهر مینسک، به ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران و در چارچوب برنامه‌های گرامیداشت چهل و دومین سال روز پیروزی انقلاب اسلامی، افتتاح شد.

علی‌رغم محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا، استقبال مقامات سیاسی، مذهبی، دانشگاهی، فرهنگی - هنری، رسانه‌ای بلاروس، سفرا و دیپلمات‌های مقیم و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر ایرانی چشمگیر و غیرمنتظره بود.

«آندری ساوینیخ» رئیس کمیسیون امور بین‌الملل مجلس نمایندگان بلاروس، «اولگ گایدکوویچ» رئیس حزب لیبرال دموکرات، «الکساندر کارلوکیویچ» وزیر سابق اطلاع‌رسانی، «ابوبکر شعبانوویچ» مفتی مسلمانان، «وادیم گیگین» رئیس دانشکده فلسفه و علوم اجتماعی دانشگاه دولتی بلاروس، «ویکتور شادورسکی» رئیس دانشکده روابط بین‌الملل دانشگاه دولتی بلاروس، «ناتالیا کارچفسکایا» رئیس دانشگاه فرهنگ، «گلب اوتچیک» رئیس اتحادیه هنرمندان و همچنین، سفرای جمهوری آذربایجان، پاکستان، سوریه و ونزوئلا در این مراسم حضور داشتند.

در آیین افتتاحیه این نمایشگاه، سفیر ایران در میسنک، «آندری ساوینیخ» رئیس کمیته امور بین‌الملل مجلس نمایندگان، «ناتالیا کارچفسکایا» رئیس دانشگاه فرهنگ و «گلب اوتچیک» رئیس اتحادیه هنرمندان سخنرانی کردند و اشعاری از حافظ توسط یکی از فارسی‌آموزان بلاروسی خوانده شد.

سعید یاری در سخنرانی خود با اشاره به تاریخ و تمدن ۷۰۰۰ ساله ایران، گفت: برپایی این نمایشگاه حامل یک پیام مهم است و آن اینکه، ما برای همه جهانیان و از جمله، کشور بلاروس، آرزوی صلح و آرامش داریم.

وی با اشاره به گذشت بیش از چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی، ملت ایران را پیروز واقعی میدان مقاومت و ایستادگی در برابر فشارهای خارجی و دشمنان ایران را شکست‌خوردگان این نبرد نابرابر خواند.

در این نمایشگاه که تا پایان بهمن ماه در «گالری هنر» دانشگاه فرهنگ بلاروس برپا خواهد بود، آثار نفیسی از صنایع دستی ایرانی از جمله میناکاری، خاتم‌کاری، منبت‌کاری، تابلو فرش، گلیم، مجسمه‌های نام‌آوران شعر و ادب فارسی، کتب نفیس نقاشی و خطاطی، تابلوعکس‌هایی از ایران امروز، کلیپ‌هایی از موسیقی و دیدنی‌های ایران و... به نمایش گذاشته شده و هنر خوشنویسی و نقاشی مینیاتور به صورت زنده توسط دو هنرمند ایرانی برای بازدیدکنندگان اجرا می‌شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر