|
کدخبر: 148690

رابطه نمایشگاه مجازی کتاب و عدالت فرهنگی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه مجازی کتاب تهران را بال تازه‌ای برای پرواز و اوج گرفتن فرهنگ مکتوب دانست و گفت: نمایشگاه کتاب مجازی می‌تواند ما را به عدالت فرهنگی نزدیک‌تر کرده و مرزهای جغرافیایی را در نوردد.

نمایشگاه رابطه نمایشگاه مجازی کتاب و عدالت فرهنگی

سیدعباس صالحی روز سه شنبه در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه بین المللی مجازی کتاب تهران در خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اهمیت این رویداد فرهنگی در کشور در شرایط کرونایی، گفت: نکته مهم این نمایشگاه نخست شرایط کرونایی است که در ایران و جهان، تاثیرات زیادی داشته و اقتصاد و فرهنگ را نیز دگرگون کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: یکی از حوزه‌های متاثر از کرونا در بخش فرهنگ، صنعت نشر ایران و جهان است.

وی خاطرنشان کرد: در یک نظرسنجی‌ که آذرماه امسال توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده بیش از ۶۰ درصد ناشران معتقدند ، صنعت نشر از کرونا، حداقل ۴۰ درصد به بالا خسارت دیده است و تعطیلی نمایشگاه‌ کتاب تهران و نمایشگاه‌های استانی هم در این میان جا دارند.

صالحی همچنین با بیان این که جامعه نشر ما تکاپو و فعالیت خود را داشته، اضافه کرد: در همان نظرسنجی، ۶۸ درصد ناشران، کتاب‌های چاپ اول داشتند.

به گفته وی، این ‌آمار نشان از علاقه، شیفتگی و توجه جامعه نشر کشور به‌تولید داشته که با وجود کرونا، متوقف نشده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال یادآور شد: در نظرسنجی‌های دیگر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات،‌ مشخص شده میزان مطالعه کتاب در اوقات فراغت کرونا، افزایش داشته است. بنابراین علی‌رغم صدماتی که همه گیری کرونا داشته و هنوز هم دارد، کتاب در سبد اوقات فراغت ما، سهم بیشتری را پیدا کرده است. در کنار همه این‌مسائل، برخی اتفاقات به کمک آمده و نشان دادند فضای نشر، مهم است. نمونه‌اش هم طرح‌های حمایتی فصلی خانه کتاب و ادبیات، است که با استقبال روبرو شدند.

پس از لغو نمایشگاه کتاب تهران در فروردین، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال راهی برای حمایت از ناشران و بازار کتاب کشور بود و با استفاده از تجربیات حضور در نمایشگاه‌های مجازی برگزار شده توسط دیگر کشورها نظیر نمایشگاه بزرگ کتاب فرانفکورت که مجازی برگزار شد، تصمیم بر برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی گرفت و محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به ریاست ایوب دهقانکار را مسئول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب معرفی کرد.

در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران،هزار و ۷۳۲ ناشر داخلی ثبت‌نام کردند و بالغ بر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب آماده عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران قرار دارد. ۱۸۰ ناشر خارجی با ۲۰ هزار عنوان کتاب، ۱۴۲ نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایت‌سنتر نیز در این نمایشگاه حضور دارند و ۱۴۵ نشست رونمایی کتاب، ۲۰ نشست بین‌المللی و ۲۵ نشست داخلی با حضور ۱۸۰ سخنران داخلی و خارجی برگزار خواهد شد.

بیش از ۸۰ هزار دانشجو و طلبه و ۳۰ هزار هیئت علمی و اهالی قلم از تسهیلات نمایشگاه کتاب برخوردار خواهند شد و هزینه ارسال کتاب‌ها نیز از سوی شرکت پست جمهوری اسلامی برای همه مخاطبان رایگان اعلام شده است.

نمایشگاه مجازی کتاب تهران، یکم تا ششم بهمن ماه برگزار خواهد شد.

منبع: شفقنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها