|
کدخبر: 147569

صرفه جویی ۶۰ میلیاردی هزینه ها در این نمایشگاه

رییس اسبق اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران گفت: در سال‌های اخیر با بودجه ۵۰ تا ۶۰ میلیاردی که هزینه برپایی نمایشگاه کتاب می شد فقط ۱۴۰ میلیارد تومان درآمد از نمایشگاه بدست می‌آمد در این شرایط برگزاری نمایشگاه مجازی،صرفه‌جویی اقتصادی خوبی است.

نمایشگاه صرفه جویی ۶۰ میلیاردی هزینه ها در این نمایشگاه

«نادر قدیانی» اظهارداشت: شیوع بیماری کرونا همه ارکان زندگی ما را تحت تاثیر قرار داد و با اجرای طرح تعطیلی مشاغل و قرنطینه انتظار می‌رفت کتاب بتواند گزینه مناسبی برای پر کردن اوقات فراغت باشد.

وی توضیح داد: با ادامه تعطیلی‌ها و ممنوعیت تردد بسیاری از شهروندان برای پر کردن اوقات فراغت به سمت کتاب خواندن روی آوردند و بنابراین سرانه مطالعه افزایش یافت. البته باید توجه داشته باشیم که به دلیل گرانی کتاب که متاثر از شرایط اقتصادی کشور است امکان خرید آن برای بسیاری وجود ندارد.

رییس اسبق اتحادیه ناشران و کتاب فروشان افزود: پیش از این طبقه متوسط بیشترین مخاطب ما بود اما در نوسانات اقتصادی چند سال اخیر بسیاری از این طبقه به طبقه مستضعف نزول کردند و امکان خرید کتاب ندارند.

او ادامه داد: تعطیلی کتاب فروشی‌ها در حالی که بسیاری از مشاغل دیگر باز بودند تصمیم منطقی نبود، این تصمیم صدمه های مالی بسیاری برای کتاب فروشان داشت اما در نهایت این تعطیلی فیزیکی کتاب فروشی‌ها به رونق فروش اینترنتی منجر شد چرا که فضای مجازی فرصت بسیار خوبی برای ما است.

کرونا فرصتی برای صرفه جویی ۶۰ میلیاردی هزینه نمایشگاه

این عضو هیات منصفه مطبوعات تهران با اشاره به حضور در ۳۲ نمایشگاه کتاب گفت: در ۱۶ سال ابتدایی هر سال کیفیت نمایشگاه‌ها نسبت به گذشته افزایش یافت اما چندین سال است نمایشگاه کتاب دیگر کیفیت لازم را ندارد.

وی در توضیح ناکارآمدی نمایشگاه بین‌المللی کتاب در سال‌های اخیر گفت: طبق آمار خانه کتاب ۷۵ درصد از کل کتاب‌هایی که در ایران منتشر می‌شوند بر عهده ۱۰۰ ناشر است و ۲۵ درصد مابقی توسط یک هزار ناشر منتشر می‌شوند. در مجموع یک هزار و ۱۰۰ ناشر علاقه‌مند به حضور در نمایشگاه هستند.

قدیانی گفت: هزینه برگزاری نمایشگاه ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود و کل فروش آن حدود ۱۴۰ میلیارد تومان است که البته تمام رقم فروش برای ناشران سود نیست، بلکه تنها درصدی از آن سود است. با این اوصاف برگزاری نمایشگاه در واقع چندان به صرفه نیست، نه برای ناشر، نه برای دولت!

به گفته این فعال بازار نشر، بنابراین بودجه و یارانه‌ ای که برای برپایی این نمایشگاه‌ها داده شده در عمل موفق نبوده است و برپایی نمایشگاه کتاب مجازی علاوه بر صرفه جویی میلیاردی مطمئنا نتایج بهتری در بر خواهد داشت.

وی افزود: هرچند اولین نمایشگاه کتاب مجازی که درکرمان انجام شد موفق نبود اما باید توجه کنیم که اولین تجربه نمایشگاه بین‌المللی کتاب به شکل فیزیکی هم موفق نبود پس باید تلاش کرد و در مسیر ارایه کتاب در فضای مجازی خلاقه عمل کرد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها