|
کدخبر: 139737 سهیل فرزین

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اردبیل در گفت و گو با گسترش نیوز مطرح کرد:

غفلت از ظرفیت بزرگ صنعت نمایشگاهی در مدیریت کرونا

بهزاد خسروانی گفت: اگر صنعت نمایشگاهی در شرایط کنونی فعال می شد، می توانستیم ضمن تاثیر مستقیم و مثبت در روند تولید ملی با کمترین تهدید سلامتی مردم، کمک رسان مشکلات معیشتی باشیم و سبک زندگی کرونایی را ترویج دهیم.

نمایشگاه غفلت از ظرفیت بزرگ صنعت نمایشگاهی در مدیریت کرونا

استان اردبیل با جمعیتی نزدیک به یک و نیم میلیون نفر از ظرفیت بالایی برای برگزاری رویدادهای نمایشگاهی برخوردار است. از طرفی این استان با داشتن جاذبه های گردشگری متنوع سالانه میزبان خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی است که از همین ظرفیت نیز می توان در راستای رونق بخشیدن به این صنعت استفاده بهینه را بعمل آورد.

شیوع ویروس کرونا مانند تمام استان های کشور، فعالیت های نمایشگاهی در این استان را نیز تحت الشعاع قرار داده و ضربه مهلکی را به صنعت نمایشگاهی این استان وارد کرده است. خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در همین راستا گفت و گویی را با بهزاد خسروانی مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اردبیل ترتیب داده که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

با گسترش نیوز همراه باشید:

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اردبیل در ابتدای این گفت و گو اظهار داشت: سایت نمایشگاهی استان اردبیل دارای بیش از ۴ هزار متر مربع سالن نمایشگاهی است. پس از شیوع ویروس کرونا و با توجه به ضرورت رعایت سلامت شهروندان و بنا به مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و صلاحدید مقامات استانی برگزاری تمام رویدادها در این استان ممنوع شد. از زمان شیوع این ویروس تاکنون تنها یک نمایشگاه تخصصی آن هم با محدودیت های ویژه و صرفا با بازدیدکنندگان از پیش دعوت شده برگزار شد. بعبارتی می توان گفت که از اواخر سال گذشته تا کنون هیچ نمایشگاهی در استان اردبیل برگزار نشده است. گفتنی است که سایت نمایشگاهی اردبیل مانند اغلب استان ها تحت نظارت سازمان همیاری های شهرداری،‌ شهرداری مرکزی استان و سازمان توسعه تجارت است.

بهزاد_خسروانی

بهزاد خسروانی افزود: شیوع ویروس کرونا در صنعت نمایشگاهی موجب ایجاد رکود بی سابقه در این صنعت شده است اما از آنجا که سهامدار اصلی ما سازمان همیاری شهرداری اردبیل است با تلاش فراوان و به جهت عنایت ویژه مسئولین استانی از تعدیل نیرو ممانعت شده است، اما باید توجه داشت که تا این لحظه زیان بالا و هنگفتى را متحمل شده ایم که این زیان هر لحظه در حال افزایش است.

وی افزود: به عقیده من فراتر از موضوع ضرر و زیان ناشی از شیوع بیماری کرونا در صنعت نمایشگاهی باید به این موضوع توجه کنیم که این صنعت می توانست الگویی برای سبک زندگی کرونایی در جامعه باشد. اگر می توانستیم نه‌تنها نمایشگاه های خصوصی بلکه رویدادهای عمومی را نیز با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و همکاری وزارت بهداشت برگزار کنیم طبیعتا تاثیر بسیار چشمگیری در ترویج سبک زندگی همراه با کرونا از خود به جا می گذاشتیم.

کمک رسانی به مشکلات معیشتی با استفاده از ظرفیت صنعت نمایشگاهی

خسروانی با بیان اینکه متاسفانه ظرفیت صنعت نمایشگاهی در مقابله و کنترل ویروس کرونا مغفول مانده است، افزود: کشور در حال حاضر به جز مشکل شیوع ویروس کرونا مشکلات اقتصادی، معیشتی و چالش های کلان دیگری نیز دارد و در همین راستا صنعت نمایشگاهی می توانست به عنوان کمک کار این موضوع هم کمک حال تولیدکنندگان و اصناف کشور باشد و هم از طرفی با تامین امنیت سلامت نسبی جامعه و به حداقل رساندن تهدیدهای سلامتی مردم، مایحتاج عمومی و معیشتی افراد جامعه را تامین کند. به طور خلاصه می توان گفت اگر صنعت نمایشگاهی در شرایط کنونی فعال می شد، می توانستیم ضمن تاثیر مستقیم و مثبت در روند تولید ملی با کمترین تهدید سلامتی مردم، کمک رسان مشکلات معیشتی باشیم و سبک زندگی کرونایی را ترویج دهیم.

کاهش ماهیت توسعه تجارتی صنعت نمایشگاهی کشور

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اردبیل در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: طرح جامع مدیریت شهری و روستایی توسط معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات ریاست جمهوری منتشر شده و اخیرا نیز به مجلس ارائه شده است. متاسفانه در ماده ۸۹ این طرح برگزاری نمایشگاه به شهرداری ها واگذار شده است. این اتفاق به این معنی است که فاهمه ى عمومی تصمیم سازان و تصمیم گیران نه تنها صنعت نمایشگاهی را به عنوان یک صنعت تلقی نکرده و به آن استقلال نداده بلکه این صنعت را از حیطه وزارت صمت خارج کرده و با کاهش ماهیت توسعه تجارتی، این صنعت بزرگ را در غالب خدمات شهری در اختیار شهرداری ها قرار داده است و این نوع نگاه پیام خوبی برای آینده صنعت نمایشگاهی ندارد. از طرفی ما فعالان صنعت نمایشگاهی در تلاش هستیم تا مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان صنعت نمایشگاهی را به عنوان یک صنعت بزرگ معرفی کنیم و از طرفی نوع رفتار قوانین با این صنعت و نوع سیاست تصمیم گیران این حوزه موجب نحیف شدن روز به روز این صنعت می شود.

خسروانی همچنین گفت:‌ البته در خصوص وضعیت کنونی صنعت نمایشگاهی باید یک نقد درونی نیز داشته باشیم. متاسفانه انسجام و وحدت میان فعالان صنعت نمایشگاهی وجود ندارد و حتی انجمن های این صنعت نیز علیرغم اینکه ظاهرا منسجم هستند اما خروجی قابل ملاحظه ای را مشاهده نمی کنیم و قوام بخشی خاصی در این مورد نداریم. به نوعی می توان گفت صنعت نمایشگاهی کشور از درون، دچار نوعی سرخوردگی، سردرگمی ، عدم انسجام و وحدت رویه است و از بیرون نیز نگاه منصفانه و راهگشایی به این صنعت وجود ندارد چرا که اساسا اشراف دقیقی در این خصوص موجود نیست.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی  استان اردبیل در پایان تاکید کرد: اگر خواهان احیای صنعت نمایشگاهی هستیم باید به سمتی برویم که بتوانیم در حوزه ى تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور اغنا ایجاد کنیم که این مهم بدوا نیازمند تعریف یک هدف واحد، انسجام و وحدت در درون این صنعت است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها