|
کدخبر: 134109

نمایشگاه کتاب گیلان لغو شد + جزئیات

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به تعطیلی شانزدهمین دوره نمایشگاه کتاب گیلان به دلیل شیوع ویروس کرونا، گفت: تاکنون بیش از ۱۶ میلیارد ریال تسهیلات کرونایی پرداخت شده است.

نمایشگاه نمایشگاه کتاب گیلان لغو شد + جزئیات

فیروز فاضلی با بیان اینکه امسال شانزدهمین دوره نمایشگاه کتاب گیلان به دلیل شیوع ویروس کرونا و به منظور جلوگیری از انتقال این ویروس لغو شده است، گفت: نمایشگاه بزرگ کتاب گیلان در شش سال گذشته با تلاش مسئولان و معاونت فرهنگی اداره کل ارشاد به صورت مستمر و منظم برگزار شده است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه به اذعان بسیاری از صاحب نظران و با توجه به میزان استقبال و فروش کتاب از نمایشگاه‌های برتر کشور محسوب می‌شود، افزود: برپایی نمایشگاه این امکان را فراهم می‌کرد که ناشران استان علاوه بر تعامل و تبادل نظر و تجربه با ناشران سایر استان‌ها، آخرین آثار چاپ شده کتاب‌های خود را نیز عرضه کنند.

مدیرکل ارشاد گیلان در ادامه با اشاره به لغو نمایشگاه کتاب تهران و سراسر کشور به واسطه شیوع ویروس کرونا و برای حفظ سلامتی مردم و جلوگیری از انتقال و انتشار بیشتر، تصریح کرد: به دلیل ضرر و زیان فراوانی در حوزه مادی و حتی معنوی به تمام ناشران استانی و ناشرانی که در نمایشگاه‌های سایر استان‌ها شرکت می‌کردند، وارد شده است.

وی به اقدامات انجام شده از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برای کاهش خسارت‌های ناشران، تصریح کرد: برآوردی از ضرر و زیان‌های این فعالان این حوزه انجام و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد تا تمهیدات لازم برای رفع مشکلات انجام شود.

فاضلی با بیان اینکه علاوه بر این تفاهم نامه‌ای با وزارتخانه امضا و در آن خرید حمایتی کتاب نیز پیش بینی شده است، ادامه داد: تا پایان سال تلاش بر این است که از منابع امسال نیز امکان خرید حمایتی فراهم شود تا بتوانیم قدمی هر چند کوچک در رفع معضلات ناشران برداریم.

وی با اشاره به صدور مجوزها در حوزه کتاب و نشر، اضافه کرد: سیاست اداره کل ارشاد بر این بوده که این روند را تسهیل کند تا مانعی برای فعالیت ناشران فراهم به وجود نیاید.

ثبت ۸۴ فقره پرونده در حوزه نشر و کتاب در سامانه کارا

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه با توجه به به هماهنگی‌های انجام شده میزان خسارت برآورد شده در حوزه نشر تا خرداد ماه امسال حداقل ۱۲ میلیارد ریال است که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری گیلان نیز اعلام شده است.

وی با اشاره به تسهیلات پیش بینی شده از سوی دولت در زمینه حمایت و کمک از کسب و کارهای آسیب دیده ناشی از کرونا، گفت: در حوزه کتاب و نشر ۸۴ فقره پرونده با اشتغال ۱۶۱ نفر در سامانه کارا برای دریافت تسهیلات کرونایی ثبت نام کرده بودند.

فاضلی میزان تسهیلات درخواستی را ۲۲ میلیارد و ۳۲۰ میلیون ریال عنوان کرد و ادامه داد: از این میزان ۱۶ میلیارد و ۵۴۰ میلیون ریال تسهیلات از سوی بانک‌ها به متقاضیان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه تسهیلات درخواستی و دریافتی نسبت به خسارت پیش بینی شده بیشتر است، اظهار کرد: در خسارت وارده نحوه محاسبه این بود که مثلاً حدود ۸۰ انتشاراتی فعال داریم که هر کدام ۱۵ میلیون تومان ضرر کرده باشند در مجموع میزان خسارت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بوده که به همین دلیل میزان تسهیلات درخواستی و دریافتی بیشتر بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: در بخش تسهیلات، کتابفروشی ها و مراکز وابسته به کتاب و نشر نیز علاوه بر مؤسسات انتشاراتی ثبت نام کردند.

منبع: مهر

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها