|
کدخبر: 115137

چند راهکار برای کاهش حساسیت‌ها نسبت به صنعت نمایشگاهی

حسنعلی موبدی- کارشناس صنعت نمایشگاهی

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده امسال تولید ناخالص داخلی اقتصاد‌های بزرگ دنیا تحت تاثیر شیوع کرونا، کاهش شدیدی خواهد داشت. درباره آنچه پس از این بحران رخ می‌دهد اتفاق نظری وجود ندارد ولی با کمی اطمینان می‌توان گفت درحال‌حاضر محرک‌ها برای اقتصاد جهان بسیار اندک هستند.

حسن-موبدی

 به اذعان کارشناسان یکی از ارکان توسعه اقتصادی و محرکی برای پویایی صنعتی، برپایی نمایشگاه‌های تخصصی است. شاید هیچ صاحب نظری در تخیل خود بروز بحران زمین‌گیر شدن این عرصه در سال ۲۰۲۰ را متصور نبود.

اما به هر حال رویدادهای نمایشگاهی در سراسر کشورهای جهان با رکو بی‌سابقه دچار شدند. البته در برخی کشورها حرکت آرام دولت‌ها به سوی برپایی نمایشگاه تخصصی و تعاریف جدید برای برگزاری نمایشگاه با رعایت پروتکل بهداشتی در اجرا و بازدید، را شاهد بودیم که کشورمان نیز یکی از این موارد بوده است.

نکته مهم آنکه این فرصت باید به دقت مورد استفاده قرار گرفته و مراقب باشیم به تهدید بدل نشود. درحال‌حاضر با گذشت ۶ ماه از این بحران هنوز بیش از ۹۰ درصد فعالان صنعت نمایشگاهی در فضای بلاتکلیفی قرار دادشته و اینطور می‌توان گفت که هیچ دستاورد ویژه‌ای نسبت به برگزاری رویدادها در یک فضای امن نداشتیم.

اکنون وقت آن است که زمان را مغتنم شماریم و با بهره گیری از ظرفیت‌ صاحب‌نظران و انجمن‌های مرتبط برای برگزاری رویدادهای واقعا تخصصی و کمک‌کننده به شرایط فعلی تلاش کنیم.

واقعیت اینجاست که برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب، نمایشگاه کالاهای مصرفی و در مجموه رویدادهای بزرگ با متراژ مفید بالای ۴ هزار متر مربع ما را با این چالش‌های کوچک و بزرگی مواجه خواهد کرد که در نهایت باعث خواهد شد مسئولان حوزه سلامت بیش از پیش به صنعت نمایشگاهی حساس شوند.

مسئولیت‌پذیری بیشتر دستگاه‌‌ها و نهادهای مرتبط با صنعت نمایشگاهی از جمله سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه، باعث خواهد شد، به راحتی از این بحران عبور کنیم. به نظر می‌رسد بهره‌مندی بیشتر از فضای باز با استفاده از نظرات انجمن‌ها و استفاده واژه تخصصی در عناوین نمایشگاهی به جای واژه بین‌المللی حتما حساسیت‌های موجود را کاهش خواهد داد. اگر حواسمان به فضای مفید نمایشگاهی، تعداد مشارکت‌کنندگان و سالن‌های تحت پوشش باشد قطعا آرامش این صنف و بازار کار برگزاری رویدادها حفظ خواهد شد. ا

شاید لازم باشد برای بازگشت و قرار گرفتن بازار نمایشگاهی کشور در جایگاه اصلی، اقداماتی از قبیل ؛ پویایی و شادابی مراکز نمایشگاهی، تکیه بر عناوین تخصصی تر، بازدید‌های مدیریت شده و کنترل شده و حضور به موقع مسئولان و جهت گیری به سمت توسعه نمایشگاه‌های مجازی با قابلیت‌های کاربردی در دستور کار برگزاری قرارگیرد.

باید بپذیریم سال ۹۹ سال استحکام و بازیابی زیرساخت‌های مرتبط با ارکان صنعت نمایشگاهی است. ایجاد اتاق فکر برای گفت‌وگوی مشترک فعالان این عرصه باعث خواهد شد بدنه حاکمیتی و دولتی صنعت نمایشگاهی از پوسته تشریفاتی خود بیرون بیاید و جایگاه خود را از حضور صرف در مراسم افتتاحیه نمایشگاه به سمت و سوی طراحی و تصویب سیاست‌های حمایتی و توسعه‌ای و بستر‌سازی در مدیریت بحران سوق بدهد.

در پایان باید متذکر شوم که سلب مسولیت به‌خصوص در این شرایط مهم به هیچ عنوان از هیچ نهادی پذیرفته نیست. امید داریم تا با همدلی واقعی، بدور از شتابزدگی و شعار گرایی و با اتحاد و مسئولیت پذیری، نمایشگاه را زنده نگه داریم.

 

نویسنده: حسنعلی موبدی

ارسال نظر