|
کدخبر: 109469 سهیل فرزین

فعال صنعت نمایشگاهی در گفت و گو با گسترش نیوز تشریح کرد:

چالش بزرگ حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه ها

فرهاد امینیان با اشاره به اینکه شرایط کنونی جامعه که متاثر از شیوع ویروس کرونا است شرایطی موقت است گفت: برای حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه های داخلی باید امید داشت که روابط بازرگانی کشور با کشورهای دیگر به حالت عادی و نرمال بازگردد.

نمایشگاه چالش بزرگ حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه ها

شیوع ویروس کرونا موجب شد تا تمام فعالیت های اقتصادی و روابط تجاری در دنیا با چالش های بی سابقه ای روبرو شود.

صنعت نمایشگاهی نیز از این قاعده مستثنی نبود و با شیوع این ویروس تمام فعالیت های این بخش از صنعت نیز با شرایطی بی سابقه روبرو شد؛ یکی از چالش های مهمی که پیش از شیوع ویروس کرونا نیز در صنعت نمایشگاهی وجود داشت کمرنگ شدن بخش خارجی نمایشگاه ها بود.

خبرنگار گسترش نیوز به منظور اطلاع از آخرین وضعیت حضور شرکت های خارجی در نمایشگاه ها با فرهاد امینیان برگزار کننده نمایشگاهی که در هفته گذشته برگزاری سیزدهمین نمایشگاه در و پنجره را پشت سر گذاشته بود به گفت و گو نشست که در ادامه گزیده ای از این گفت و گو را مشاهده می کنید.

سیزدهمین نمایشگاه در و پنجره

فرهاد امینیان در ابتدای این گفتگو با اشاره به اینکه برگزاری سیزدهمین نمایشگاه در و پنجره را در هفته گذشته پشت سر گذاشتیم، بیان کرد: این نمایشگاه از تاریخ ۱۲ تا ۱۵ تیر ماه ویژه متخصصین برگزار شد که مورد استقبال نیز قرار گرفت و شرکت‌کنندگان نیز از روند برگزاری نمایشگاه رضایت داشتند.

فرهاد-امینیان

 وی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۷۵ شرکت در برگزاری این نمایشگاه مشارکت داشتند، بیان کرد: شیوع ویروس کرونا تاثیر مستقیمی بر فعالیت ها و صنعت نمایشگاهی گذاشته است ولی با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم استقبال از این نمایشگاه خوب بود و برگزاری این نمایشگاه به عنوان اولین نمایشگاه رسمی سال ۹۹ که خارج از حوزه کرونا برگزار شده است شروع خوبی برای آغاز فعالیت های نمایشگاهی بود.

وی در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی در برگزاری این نمایشگاه نیز اظهار داشت: شرکت کنندگان و بازدید کنندگان به صورت کامل پروتکل های بهداشتی را در برگزاری این نمایشگاه رعایت کردند؛ گیت های ضد عفونی کننده نیز در ورودی سالن ها تعبیه شده بود و دستکش و ماسک و محلولهای ضدعفونی کننده نیز در اختیار بازدیدکنندگان قرار می گرفت و نوع غرفه سازی ها نیز به شکلی انجام شده بود که فاصله گذاری های اجتماعی رعایت شود.

این فعال صنعت نمایشگاهی در ادامه به تشریح تاثیر شیوع ویروس کرونا در فعالیت های نمایشگاهی پرداخت و گفت: صنعت نمایشگاهی صنعتی پویا و برقرار است و با وجود شرایط کرونایی ما شاهد این هستیم که تعدادی از نمایشگاه‌ها برگزار خواهد شد و با توجه به اینکه شرایط کنونی جامعه که متاثر از شیوع ویروس کرونا است شرایطی موقت است، فعالیت های نمایشگاهی مجدداً برگزار خواهد شد و به روال سابق بازخواهد گشت ولی باید این نکته را مدنظر قرار داد که بخش خارجی نمایشگاه ها به دلیل مسائلی مانند تحریم و افزایش شدید قیمت ارز با مشکلات و چالش های بزرگی روبرو شده است و تا مدتی حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه ها ضعیف خواهد بود.

امینیان در ادامه افزود: برای حل این مشکل باید امید داشت که روابط بازرگانی کشور با کشورهای دیگر به حالت عادی و نرمال بازگردد.

وی در ادامه و در بخش دیگری از صحبت‌های خود به لزوم حمایت دولت از فعالان صنعت نمایشگاهی تاکید کرد و گفت: با وجود اینکه دولت فعالان صنعت نمایشگاهی را در لیست مشاغل آسیب دیده از کرونا به منظور پرداخت تسهیلات کرونایی قرار داده است ولی تاکنون تسهیلاتی به این فعالان پرداخت نشده است.

این فعال صنعت نمایشگاهی در ادامه افزود: از آنجا که سر رشته فعالیت های نمایشگاهی در کشور در اختیار دولت است لذا اگر بخواهد از برگزار کنندگان صنعت نمایشگاهی حمایتی به عمل آید باید در این شرایط خاص هزینه‌های اجاره فضای نمایشگاهی اندکی تعدیل شود؛ همچنین قوانینی که در خصوص حضور شرکت‌های ایرانی که نماینده شرکت‌های خارجی در کشور هستند باید دچار تغییر و تعدیل شود.

 وی در ادامه تصریح کرد: امکان حضور شرکت‌های نمایندگی از طرف شرکت‌های خارجی در نمایشگاه ها نیز باید فراهم شود چرا که این شرکتها در شرایط کنونی کشور و با توجه به یوروی ۲۳ هزار تومانی امکان حضور در نمایشگاه ها را از دست داده اند؛ بنابراین باید قوانینی که پیرامون حضور این شرکتها در نمایشگاه ها وضع شده است تعدیل شود و هزینه‌های حضور این شرکت‌ها در نمایشگاه ها نیز باید کاهش یابد.

چالش‌های اصلی موجود در صنعت نمایشگاهی

امینیان در بخش پایانی صحبت‌های خود به چالش‌های اصلی موجود در صنعت نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: تحریم‌ها، نوسانات نرخ ارز، عدم انتقال ارز و قوانین واردات به کشور از اصلی‌ترین چالش‌های موجود در این صنعت است؛ در حال حاضر ورود بسیاری از کالاهای موضوعی به تعداد زیادی از نمایشگاه ها تحت قوانینی که توسط دولت وضع شده است به کشور ممنوع است بنابراین و با توجه به مواردی که گفته شد رونقی برای بخش خارجی نمایشگاه ها نمانده است.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه قوانین کشور ما بسیار متغیر هستند، خاطرنشان کرد: باید قوانین تثبیت شده‌ای وجود داشته باشد که کشورهای خارجی که قصد همکاری با ایران را دارند اطمینان خاطر داشته باشند که شرکت‌های ایرانی طرف قرارداد نیز امکان تعهد مفاد قرارداد را دارند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها