|
کدخبر: 104701 شروین اشیدری

در گفت‌و‌گوی گسترش‌نیوز با سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر مطرح شد:

ماجرای افزایش قیمت لاستیک خودرو چیست؟

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر گفت: اگر نرخ ارز ما تغییر کند قاعدتا باید قیمت تایر افزایش داشته باشد.

خودرو ماجرای افزایش قیمت لاستیک خودرو چیست؟

اخیرا خبرهایی مبنی بر ارائه پیشنهاداتی برای افزایش قیمت لاستیک در سال ۹۹ منتشر شده است. برای دریافت جزئیات بیشتر گفت‌و‌گویی با مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوایند.

تنها

وی ابتدا اظهار کرد: ما پیشنهادی در خصوص افزایش قیمت تایر نداریم بلکه گفتیم که اگر نرخ ارز ما تغییر کند قاعدتا باید قیمت تایر افزایش داشته باشد. ۴۰ درصد مواد اولیه از خارج تهیه می‌شود که برای این کار نیاز به ارز داریم. متناسب با تاثیری که تغییر نرخ ارز بر روند تولید می‌گذارد شاهد تغییر قیمت خواهیم بود. ما یک بنگاه اقتصادی هستیم و نمی‌توانیم با زیان محصولات خود را به فروش برسانیم.

تنها در ادامه گفت: ارز ما ۴۲۰۰ تومان بود و ظاهرا قصد دارند آن را به اولویت دوم ببرند و در نتیجه ارز حاصل از صادرات شود. نرخ آن بستگی به موارد مختلفی دارد و چندین نرخ مختلف برای آن وجود دارد. در رابطه با صادرات رسمی کشور برای آن سهمیه‌ای وجود دارد و قیمت پایین‌تری دارد اما برخی مواقع به صورت توافقی است. در این صورت قیمت ارز بالا در می‌آید .

افزایش قیمت متناسب با نرخ ارز

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در ادامه بیان کرد: در مورد زمان افزایش قیمت تایر و تصمیم‌گیری آن اطلاعی نداریم. متناسب تفاوت نرخ ارزی که حاصل می‌شود قیمت‌ها بالا خواهد رفت و البته ضریب تورم امسال نیز در این نرخ دخیل خواهد بود. هنوز گشایش اعتباری صورت نگرفته و مشخص نیست که نرخ ارز جدید برای واردات مواد اولیه تولید تایر چه عددی خواهد بود.

رشد ۳۰ درصدی تولید

وی در خصوص وضعیت تولید تایر اظهار کرد: از لحاظ تولید ما شرایط بسیار خوبی داریم و از ابتدای سال تاکنون ۳۰ درصد بیشتر از سال ۹۸ تولید کرده‌ایم. این میزان افزایش تولید مربوط به تایرهای سواری است و در همین حین وضعیت در بازار بحرانی شده است! تا جایی که ممکن است در حال افزایش تولید هستیم و وضعیت قیمت تایر در بازار نیز بهبود پیدا کند.

تنها در رابطه تامین مواد اولیه گفت: باید گشایش اعتبار صورت گیرد و پرونده‌های ما در بانک مرکزی قرار دارد و منتظریم تصمیم‌گیری لازم انجام شود. بخشی از مواد اولیه وارد گمرک شده اما باید گشایش اعتبار و تکلیف نرخ ارز آن مشخص شود. فعلا از همان مواد اولیه‌ای که پیش از این به کشور وارد شده استفاده می‌کنیم.

وی در خصوص کمبود تایر وانت اظهار کرد: سال گذشته مشکلی در خصوص تولید تایرهای سایز وانتی داشتیم که در دی ماه حل شد. در آن تاریخ چون قیمتی که سازمان حمایت گذاشته بود با واقعیت بسیار فرق داشت در ۲ الی ۳ ماه آخر سال به تفاهم رسیدیم وقیمت‌ها تعدیل شد. تمام کارخنجات نیز با حداکثر توان سایز وانتی را تولید کردند و مشکلی از این بابت دیگر وجود ندارد.

مشکل توزیع

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در پایان گفت:  در حال حاضر مشکل اصلی در نحوه توزیع است. بازار ما خاص است و اقتصاد ما در شرایطی است که انتظار افزایش قیمت دارند. این انتظار در فروشندگان و خریداران وجود دارد. در نتیجه همین موارد یک تقاضای کاذب در بازار ایجاد می‌شود و افراد از الان شروع به اقدام برای خرید تایر می‌کنند حتی اگر در ۶ ماه دوم سال نیز به آن نیاز نداشته باشند. از طرفی دیگر آن افرادی که فروشنده هستند تا جایی که می‌توانند قطره‌چکانی عرضه کنند تا شاید بعد از افزایش قیمت بتوانند محصولات را با نرخ بالاتری بفروشند. همین موارد باعث شده احتکار در بازار تایر ایجاد شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها