|
کدخبر: 97232

نفت جنگ به پا می‌کند؟

یک خبر کشف واکسن حتی دروغین قیمت نفت هر چند کوتاه مدت تمایل به بهبود نشان می‌دهد. البته نمی‌توان اثرات ژئوپلیتیکی در مناطق نفتی را نادیده گرفت، یعنی چنانچه زمزمه جنگ در یکی این مناطق شنیده شود بازار نفت بدون توجه به سایر مولفه‌ها رو به افزایش خواهد رفت.

گسترش نیوز: زانا احمدی درباره تاثیر پُر شدن ذخیره‌سازی‌ها بر روند تولید نفت اظهارکرد: بر اساس آمار معتبر بین‌المللی کل ظرفیت ذخایر و محصولات نفتی جهان حدود ۷.۲ میلیارد بشکه است که از این میزان حدود ۴.۳ میلیارد مربوط به ذخیره فیزیکی و مابقی مربوط به ذخیره محصولات نفتی است. همچنین از میزان ذخیره نفت حدود ۱.۴ میلیارد بشکه نفت بروی کشتی‌های دریایی ذخیره‌سازی شده و مابقی در بخش خشکی نگهداری می‌شوند.

تا چند هفته دیگر نفت مُفت هم نمی‌ارزد

وی افزود: درحال‌حاضر به دلیل کاهش شدید تقاضا، فروشندگان نفت باید به مشتریان مبلغی هم بپردازند چرا که مخازن ذخیره نفت هم تا چند هفته دیگر لبریز خواهد شد و جایی برای نگه داشتن نفت تولیدی آنها وجود نخواهد داشت. بر این اساس قیمت‌ها بیشتر کاهش می‎یابند تا تقاضا تقویت شود و مازاد نفت از بازار خارج شود. به طور معمول در چنین شرایطی، تولیدکنندگان نفت برای آنکه بتوانند نفت خود را با قیمت‎های بالاتری بفروشند، هنگامی که دیگر جایی برای ذخیره‌سازی باقی نماند، شرکت‌های حفاری مجبور می‌شوند عرضه را به حدی کاهش دهند که با ضعف ایجادشده در تقاضا همخوانی داشته ‌باشد.

چند بشکه نفت از بازار خارج شود؟

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه با بیان اینکه بر اساس برآوردها بیشترین کاهش تقاضا در ماه آوریل امسال حدود ۲۷ میلیون بوده است، تصریح کرد: طی ماه‌های بعد این میزان کمتر خواهد شد و تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۲۰ بطور میانگین حدود ۱۰ میلیون بشکه کاهش تقاضا وجود داشته باشد، این بدین معنی است که کاهش تولید ۱۰ میلیون بشکه‌ای مورد نیاز است تا با کاهش اثرات مخرب کووید۱۹ و بازگشت مردم به روال عادی زندگی میزان تقاضا بهبود و بازار متعادل شود، البته این موضوع به شدت و یا افول بیماری کرونا نیز بسیار وابسته است.

تا آخر ۲۰۲۰ اوضاع بر وفق مراد نفت نخواهد بود

وی درباره امیدواری‌ها به توافق اخیر اوپک و اوپک‌پلاس بر بهبود اوضاع بازار نفت، گفت: علیرغم کاهش بی‌سابقه تولید نفت از سوی کشورهای عضو اوپک‌پلاس، به نظر می‌رسد هنوز هم تولید نفت در جهان بیشتر از میزان مصرف فعلی است چراکه تقاضا هم کاهش زیادی داشته است. در کل می‌توان گفت دلایلی همچون فشار بیشتر مازاد عرضه، کاهش تولیدی که حریف کاهش تقاضای چند برابری نیست و همچنین مشکل پر شدن ذخایر نفتی موجب خواهد شد تا روند کاهش قیمت نفت و ماندن در سطوح فعلی تا اواخر سال ۲۰۲۰ ادامه داشته باشد.

افزایش قیمت نفت بهانه جنگی می‌خواهد؟

احمدی درباره روند سقوط قیمت نفت نیز اظهارکرد: مادامی که اثرات کرونا بر کاهش تقاضای نفت تشدید شده و ادامه داشته باشد و همچنین مازاد عرضه در بازار وجود داشته باشد، قیمت نفت به روال قبل باز نخواهد گشت. بطوری که با یک خبر کشف واکسن حتی دروغین قیمت نفت هر چند کوتاه مدت تمایل به بهبود نشان می‌دهد. البته نمی‌توان اثرات ژئوپلیتیکی در مناطق نفتی را نادیده گرفت، یعنی چنانچه زمزمه جنگ در یکی این مناطق شنیده شود بازار نفت بدون توجه به سایر مولفه‌ها رو به افزایش خواهد رفت که دلیل آن موضوع کاهش تولید نفت از سوی آن کشور است.

منبع: اینا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها