|
کدخبر: 82476

شایعه و واقعیت‌های کم شدن سهمیه سوخت

در این گزارش نتیجه بررسی میدانی درباره شایعه کاهش سهمیه‌ها از کارت سوخت هنگام بنزین زدن را ارائه می‌کنیم.

گسترش‌نیوز: به تازگی در خبر‌ها مطالبی درباره غیب شدن بخشی از سهمیه سوخت هنگام سوخت گیری در رسانه‌ها منعکس شد و کار تا جایی پیش رفت که شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی اطلاعیه‌ای را در این باره صادر کرد. در این گزارش نتیجه بررسی میدانی در خصوص کاهش سهمیه کارت‌های سوخت را ارائه کرده‌ایم:

به تازگی برخی خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها با انعکاس مطالبی برگرفته از اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی تلاش کردند وانمود کنند که هنگام سوخت گیری براساس مضرب ۳.۹۹ از سهمیه سوخت افراد کاسته می‌شود. مثلا خبرگزاری ایرنا با انعکاس مطلبی با عنوان «پشت پرده غیب شدن سهمیه‌ها از کارت سوخت» نوشت: اطلاعیه جدید شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی نشان می‌دهد، غیب شدن سهمیه‌ها در واقع اطلاع نداشتن مردم از پیمانه هایی بوده که این شرکت برای سوخت گیری در نظر گرفته، اما کسی را از آن مطلع نکرده است.

اطلاعیه شرکت پخش چه می‌گفت؟

شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در پی انتشار برخی شایعات در فضای مجازی مبنی بر کاهش سهمیه سوخت هنگام سوخت گیری اعلام کرد: طراحی سامانه هوشمند سوخت برای جلوگیری از تخلف حاصل از بیرون کشیدن کارت هنگام سوخت گیری، به این صورت است که با وارد کردن کارت در کارت خوان و مشخص شدن مقدار سهمیه، با شروع سوخت گیری، ابتدا ۳، ۹۹ لیتر از سهمیه کسر می‌شود و سپس شروع به سوخت گیری می‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، پس از اتمام پیمانه اول، ۳، ۹۹ لیتر دیگر از سهمیه کم می‌شود و مجدد سوخت گیری ادامه می‌یابد و این فرآیند به صورت پیمانه پیمانه تا انتهای سوخت گیری انجام می شود. اگر هنگام سوخت گیری کارت از کارت خوان بیرون کشیده شود، مقداری که باقی مانده ۳، ۹۹ لیتر است که از سهمیه آن کارت کسر می‌شود (برای مثال اگر فرد ۲ لیتر سوخت گیری کرده است و کارت را بیرون بکشد ۱.۹۹ لیتر بیشتر از سهمیه آن کارت کم می‌شود) و اگر همان کارت، دوباره وارد همان کارت خوان شود، سهمیه‌ای که بیشتر از لیتراژ برداشت شده از نازل کم شده است، به کارت برگردانده می‌شود. تاکید می‌شود که در صورت خارج کردن زودهنگام کارت سوخت از کارت خوان جایگاه، سوخت گیری قطع و لیتراژ مذکور از سهمیه کسر می‌شود، ولی صرفاً به اندازه لیتراژ سوخت گیری شده، هزینه محاسبه خواهد شد، اما به دلیل مبهم بودن برخی نکات در این اطلاعیه برخی از خبرگزاری‌ها مدعی شدند که در صورت رعایت الزامات سوخت گیری باز هم امکان کسر شدن سهمیه وجود دارد، از جمله ایرنا در گزارش خود آورده است: شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرد دلیل فرار سهمیه‌های بنزین از کارت سوخت، رعایت نکردن سوخت گیری صحیح است، زیرا افراد پیش از پایان روند سوخت گیری، کارت را از کارت خوان خارج می‌کنند و به این صورت شاهد کاهش یک تا ۴ لیتری سهمیه از کارت سوخت هستیم.

واقعیت چیست؟

بررسی میدانی نشان می‌دهد که در صورت رعایت الزامات سوخت گیری و تمامی مراحل لازم برای گذاشتن و درآوردن کارت سوخت حتی کسری از صدم لیتر نیز در کارت سوخت افراد محاسبه و باقی می‌ماند و بیهوده کاسته نمی‌شود.

شایان ذکر است گزارشگر ما با مراجعه به چند پمپ بنزین در شهر و استفاده از کارت سوخت شخصی خود و سوخت گیری در اندازه‌های کمتر از دو لیتر، میزان کاهش سهمیه را بررسی کرد و در همه موارد آزمایش شده، میزان سوخت گیری حتی در پیمانه‌های کمتر از مضرب ۳.۹۹ نیز آزمایش شد و هیچ گونه کاسته شدن از سهمیه در صورت رعایت درست نحوه سوخت گیری مشاهده نشد. مثلا در یکی از این موارد ۱.۱۵ صدم لیتر بنزین سوخت گیری و سپس با رعایت الزامات سوخت گیری کارت سوخت خارج شد و دوباره بعد از گذشت مدتی سوخت گیری در مقیاس بیش از ۲ لیتر صورت گرفت و در تمام این مراحل رقم کسری سهمیه به درستی در مانیتور جایگاه قابل مشاهده بود. شهرام رضایی، مدیربرنامه‌ریزی شرکت پخش فراورده‌های نفتی نیز درباره این که برخی رسانه‌ها مدعی شده‌اند که در صورت رعایت الزامات سوخت گیری همچنان سهمیه افراد کسر می‌شود، گفت: به هیچ عنوان چنین چیزی صحت ندارد و شهروندان مطمئن باشند که در صورت رعایت نحوه درست سوخت گیری هیچ سهمیه‌ای از آنان کسر نمی‌شود. وی افزود: موضوع کسر سهمیه درصورت برداشتن زودتر کارت، قبل از گذاشتن نازل و دیدن پیام «کارت خود را بردارید» در گذشته نیز وجود داشت و جدید نیست، اما درصورتی که افراد پس از گذاشتن نازل سوخت گیری و دیدن این پیام، کارت سوخت شان را بردارند، بنده تضمین می‌کنم که هیچ سهمیه‌ای از کارت شان کسر نمی‌شود.

اطلاعیه شرکت پخش درباره نحوه سوخت گیری صحیح

شرکت پخش فراورده‌های نفتی در آخرین اطلاعیه خود نحوه درست سوخت گیری را طی پنج مرحله توضیح داده و تاکید کرده است که درصورت اجرای درست این مراحل هیچ گونه رقمی از سهمیه افراد کاسته نمی‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش، این شرکت با تاکید بر این که هنگام سوخت گیری خودرو نیازی به انجام محاسبات عددی نیست، توضیحات زیر را ارائه کرد:

کارت سوخت شخصی خود را داخل کارت خوان قرار دهید.

رمز ۴ رقمی آن را وارد کنید.

نازل را بردارید و به میزان مورد نیاز سوخت گیری را آغاز کنید.

بعد از اتمام سوخت گیری نازل را به درستی سر جای خود قرار دهید.

پس از مشاهده پیام ((کارت خود را بردارید)) کارت سوخت خود را از کارت خوان خارج کنید.

درصورت رعایت موارد بالا هیچ عددی از سهمیه کارت سوخت شما کسر نخواهد شد و در صورت خارج کردن کارت از کارت خوان قبل از قراردادن نازل در جای خود مجدد کارت را وارد کارت خوان کنید و نازل را به درستی در جای خود قرار دهید و پس از مشاهده پیام ((کارت خود را بردارید)) کارت سوخت را بردارید.

منبع: روزنامه خراسان

ارسال نظر