|
کدخبر: 313641

گردش مالی ۳۸ میلیارد دلاری صنعت کاتالیست در دنیا

برنامه‌ریزی برای بومی سازی یکصد کاتالیست موردنیاز کشور

شرکت کاتالیست ایرانیان به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان از شرکت‌های تابعه هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در زمینه تحقیق و تولید کاتالیست و بومی‌سازی دانش تولید کاتالیست به منظور مقابله با تحریم‌های ظالمانه و تامین نیاز داخلی این محصول و جلوگیری از خروج ارز از کشور، مشغول فعالیت است.

مدیرعامل شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان درباره تاریخچه این شرکت گفت: شرکت کاتالیست ایرانیان در سال ۱۳۹۰ برای تولید کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی، فولاد، صنایع پالایشی و نفتی تشکیل شد که در آن مقطع زمانی با تحریم‌های ظالمانه در کشور مواجه بودیم.

محمدحسین مولوی‌زاده افزود: محصولات کاتالیستی جز محصولات سرامیکی و دیرگدازی و مورد نیاز برای صنایع فولاد، پتروشیمی و پالایشی و کاملا وارداتی بودند که با حمایت دولت و با همت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله شرکت‌ گسترش کاتالیست ایرانیان، فرآیند بومی‌سازی و تولید دانش فنی این محصولات در کشور آغاز شد.

وی عنوان کرد: در دنیا در صنایع نام برده شده حدود ۱۵۰ تیپ کاتالیست مصرف می‌شود که از این ۱۵۰ تیپ، حدود ۱۰۰ تیپ آن در ایران مورد استفاده است و حدود ۳۰ تیپ از آن در کشور تا به امروز بومی‌سازی شده است. شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان در سبد خود دانش فنی بخشی از کاتالیست‌ها را بومی‌سازی کرده است.

مولوی‌زاده با اشاره به برنامه این شرکت طی ۵ سال آینده گفت: برنامه داریم تا ۱۰۰ کاتالیستی که مورد نیاز برای کشور است و هنوز دانش فنی آن بومی‌سازی نشده است در صنعت پتروشیمی بومی‌سازی کرده و کشور را از واردات این محصولات، بی‌نیاز کنیم. همچنین برای سند ۱۰ ساله شرکت برنامه‌ریزی کردیم که کاتالیست‌هایی که در کشور فعلا کارایی ندارد و در بازارهای جهانی مورد استفاده هستند، با هدف ایجاد بازار صادراتی و ارزآوری و از سوی دیگر به جهت این‌که دانش و تکنولوژی تولید این محصولات در آینده در ایران استفاده خواهد شد، تولید کنیم. بر این اساس یک قدم از تولید این محصولات پیش‌تر رفته و در آینده فرآیند تجاری‌سازی برای صادرات را انجام می‌دهیم تا خط تولید آن در کشور نیز به وجود آید.

مدیرعامل شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان با اشاره به گردش مالی صنعت کاتالیست، عنوان کرد: در سال ۲۰۲۲، حدود ۳۸ میلیارد دلار گردش مالی صنعت کاتالیست در دنیا بوده است که سهم سبد کاتالیستی ایران ۷۰۰ میلیون دلار بوده است که بیشتر هم در صنعت پتروشیمی استفاده می‌شده است. سهم ایران در صنعت کاتالیست دنیا بسیارمحدود است، بنابراین ما باید به این سمت و سو حرکت کنیم که دانش فنی این بخش را با استفاده از جوانان و نخبگان کشورمان تولید و بومی‌سازی کنیم؛ تا بجز رفع نیاز کشور به واردات و جلوگیری از خروج ارز بتوانیم وارد بازارهای صادراتی شده و جایگاه خوبی در عرصه‌های بین‌الملل داشته باشیم.

مولوی‌زاده درباره حمایت‌های شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از این شرکت دانش‌بنیان گفت: در طی سه سال گذشته با حمایت‌های هلدینگ “ومعادن” افزایش سرمایه شرکت ۱۰ برابر بیشتر شده است و به واسطه این سرمایه‌گذاری ما توانستیم اشتغال‌زایی حدود ۵۰۰ درصدی را در مجموعه اضافه کنیم و طی دو سال آینده همین حجم به اشتغال‌زایی ما اضافه می‌شود. در بخش تولید هم حدود ۶۰۰ درصد نسبت به سه سال گذشته افزایش تولید داشتیم که طی دو سال آینده تولید ما در سند چشم‌انداز کشور دو برابر خواهد شد.

وی در پایان بیان کرد: چند شرکت دانش‌بنیان کاتالیستی دیگر هم در کشور در جهت بومی‌سازی و تامین نیاز داخل در صنعت فولاد و پتروشیمی مشغول فعالیت هستند. شرکت گسترش کاتالیست ایرانیان هم با یک روند افزایشی در حال فعالیت است. هدف ما تنها سهم از بازارهای داخلی نیست بلکه به دنبال سهم بازارهای بین‌المللی و صادراتی هستیم و در این مسیر در کنار سایر شرکت‌های دانش‌بنیان که همکاران ما هستند و به کشور خدمت می‌کنند، حرکت می‌کنیم.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها