|
کدخبر: 306644 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛

تحریم پنجمین مشکل معادن است/ کمبود تجهیزات به دلیل تحریم نیست

فرهنگی گفت: مجلس هم در سال‌های اخیر تلاش کرده که از طریق واردات نیازهای معادن را تأمین کند و گامی در این راستا بردارد، علاوه بر این مجوزهایی هم در قوانین مختلف واگذار شده است اما اینکه تا چه اندازه این قوانین اجرایی شده را وزارت صمت باید پاسخ بدهد.

سیاست تحریم پنجمین مشکل معادن است/ کمبود تجهیزات به دلیل تحریم نیست

کمبود امکانات و تجهیزات از جمله مواردی است که محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران در گفتگو با گسترش‌نیوز به عنوان یکی از علل اصلی ریزش معدن طزره و قربانی شدن کارگران این معدن مطرح کرد.

در حقیقت رئیس خانه معدن ایران که در عین حال نیابت رئیس اتاق بازرگانی را برعهده دارد درباره ایمنی معادن ایران بر این باور است که ایمنی معادن مربوط به معدن‌های زیر زمینی است که تنها ۱ در صد از مجموع معادن ایران را تشکیل می‌دهند اما همین در صد پایین هم به دلیل کمبود تجهیزات از ایمنی مطلوب و مورد انتظار برخوردار نیستند، از این‌رو شاهد چنین اتفاقات دلخراشی در حوزه معدن هستیم. البته بهرامن همه این موارد را ناشی از مدیریت ارزیابی می‌کند و معتقد است برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقاتی در حوزه معدن باید در نحوه مدیریت معادن تحول ایجاد کرد.

اشاره بهرامن به مباحث مدیریتی در حوره معادن و تاکید او بر اینکه ایران برای واردات تجهیزات معدنی هیچ مانعی ندارد، منجر به شکل‌گیری این گمانه می‌شود که خود تحریمی‌ها مانع از توسعه معادن و از طرفی علت اصلی وقوع حوادث در معدن‌ها است. در واکنش به این گمانه محمد حسین فرهنگی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شوای اسلامی به گسترش‌نیوز تاثیر تحریم در معدن‌ها را انکار کرد و با طرح مسائل مدیریتی به اینکته اشاره کرد که مجلس به اندازه کافی در حوزه معدن تلاش کرده و حالا نوبت دولت است که قوانین مصوب مجلس در حوزه مذکور را اجرایی کند.

متن گفتگوی محمد حسین فرهنگی یا خبرنگار گسترش‌نیوز به شرح زیر است:

محمد حسین فرهنگی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شوای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز با اشاره به نقش خود تحریمی در بهره‌برداری از معادن گفت:  شاید به جای خود تحریمی عبارت ضعف‌های مدیریتی را به کار ببریم، بهتر باشد چراکه کمبود تجهیزات و ماشین‌آلات در معادن صرفاً به دلیل تحریم نیست. گاهی سیاست‌گذاری، تصمیم‎‌گیری، نظارت، کنترل  و سایر مواردی که همگی مولفه‌های موثر در مدیریت هستند بیشتر نقش تعیین‌کننده دارند تا نداشتن و پیدا نکردن یک فرصت ناشی از تحریم‌ها.

وزارت صمت پاسخگوی اجرای نشدن قوانین معدن باشد

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به تلاش‌های مجلس در حوزه معدن افزود: در کنار این البته مجلس هم در سال‌های اخیر تلاش کرده که از طریق واردات نیازهای معادن را تأمین کند و گامی در این راستا بردارد، علاوه بر این مجوزهایی هم در قوانین مختلف واگذار شده است اما اینکه تا چه اندازه این قوانین اجرایی شده را وزارت صمت باید پاسخ بدهد.

فرهنگی ضمن ارزیابی اقدامات دولت در زمینه معدن‌ها تصریح کرد:  بهتر است معاونت معادن وزارت صمت پاسخگو باشد که چه اقداماتی در حوزه معادن انجام داده اما در عین حال مشکل اصلی در بحث معادن تحریم اعم از داخلی و خارجی نیست چراکه امکان دارد تحریم در رده چهارم و پنجم مشکلات معدن قرار دارد.

نماینده مردم آذرشهر، اسکو و تبریز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه در مجموع مشکل اصلی در حوزه معدن چیست و چه مشکلاتی در اولویت قرار دارند؟ خاطرنشان کرد: در حوزه معادن مشکل مدیریتی است که به نکاتی از آنها اشاره کردم.

فرهنگی در پاسخ به اینکه بسیاری بر این باور هستند که نفوذ چهره‌ها در حوزه معادن مانع توسعه این حوزه شده است، یادآور شد: مشکلات در حوزه معادن به همه چیز ربط دارد. البته عمده مشکلات حوزه معدن به مدیریت دستگاه اجرایی که وزارت صمت متولی آن است، مربوط می‌شود.

لازم به ذکر است ۱۳ شهریور ماه خبری مبنی بر انفجار در معدن طزره که در شمال شهرستان شاهرود قرار دارد، منتشر شد، در جزئیات این خبر گفته شد که ۶ کارگر جان خود را از دست دادند. در حالی خبر انفجار در معدن طزره منتشر شد که پیش از این گسترش‌نیوز در گزارش اختصاصی خود به خالی بودن کپسول‌های آتش‌نشانی این معدن خبر داده بود. ( اینجا بخوانید)

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها