|
کدخبر: 295459

برنامه پیشنهادی سهمیه بندی برق صنایع هنوز نهایی نشده است

خسارت ۳ میلیارد دلاری فولاد در ۱۴۰۱

شرکت توزیع نیروی برق طی ماه‌های خرداد تا مرداد امسال برق صنایع سیمان و فولاد را بر اساس سه برنامه پیشنهادی سهمیه بندی می‌کند.

معدن خسارت ۳ میلیارد دلاری فولاد در ۱۴۰۱

 بر اساس نامه شرکت توزیع نیروی برق به صنایع سیمان و فولاد، برق این صنایع در قالب سه برنامه پیشنهادی از خرداد تا مرداد امسال سهمیه بندی می‌شود. این مصوبه درحالی از ۱۲ روز دیگر اجرایی خواهد شد که انجمن فولاد از خسارت ۳ میلیارد دلاری فولاد در ۱۴۰۱ به دلیل محدودیت‌های انرژی خبر داده و در عین حال تاکید کرده هنوز توافقی بین وزارت‌خانه‌های صمت و نیرو در مورد نحوه اعمال محدودیت برق صنایع صورت نگرفته است.

خسارت ناشی از محدودیتهای انرژی

عضو انجمن فولاد با اشاره به خسارت ۳ میلیارد دلاری فولاد در ۱۴۰۱ به دلیل محدودیت‌های انرژی گفت: هنوز توافقی بین وزارت‌خانه‌های صمت و نیرو در مورد نحوه اعمال محدودیت برق صنایع صورت نگرفته است.وحید یعقوبی در گفت‌وگو با مهر در مورد محدودیت برق صنایع فولادی اظهارکرد: بر اساس پیگیری‌هایی که از وزارت صمت کردیم، مسئولان وزارتخانه اعلام کردند که هنوز توافقی بین وزارت صمت و نیرو در مورد نحوه اعمال محدودیت برق صنایع صورت نگرفته و همچنان جلسات کارشناسی و مدیریتی در مورد میزان و چگونگی اعمال محدودیت‌ها در حال برگزاری است. بنابراین بخشنامه مذکور کان لم یکن تلقی می‌شود.معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: امسال مثل پارسال وزارت صمت و نیرو در حال توافق هستند که فقط بار محدودیت برق روی دوش فولاد نباشد و باقی صنایع همچون مس، سرب، روی، کاشی، سرامیک، شیشه و… سهمی از محدودیت‌ها را متقبل شوند تا صنعت کشور در مجموع مدیریتی در محدودیت‌ها داشته باشد.وی ادامه داد: تا چند روز آینده محدودیت‌های برق شروع می‌شود که جزییات اعمال محدودیت در هر استان و شرکت در دست بررسی است.یعقوبی در ادامه با بیان اینکه تولید و عرضه برق نسبت به نیاز کشور کم است، گفت: با توجه به مصوبات دولت برای جلوگیری از اعمال محدودیت در برق خانوارها، صنایع باید متحمل این قطعی‌ها شوند که در راس آنها صنعت فولاد است. این مسئله اجحاف در حق صنعت فولاد است زیرا در فصول سرد گاز و در فصول گرم برق قطع می‌شود و این در حالیست که صنعت فولاد فقط ۷ درصد از برق کشور را مصرف می‌کند اما به دلیل اینکه نمی‌توانند محدودیت‌ها را به سایر صنایع سوق بدهند، سیمان و فولاد بیشتر متحمل این محدودیت‌ها می‌شوند.وی یادآور شد: به دلیل محدودیت‌های انرژی در سال ۱۴۰۱ حدود ۳ میلیارد دلار خسارت مربوط به عدم النفع تولید داشتیم.معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: البته مدیریت محدودیت‌های برق در سال ۱۴۰۱ بهتر از سال ۱۴۰۰ بود. در سال ۱۴۰۰ با توجه به اینکه مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی بود که ۱۰ درصد دیماند مصرف کنند در ۳ ماهه دوم نسبت به ۳ ماهه اول ۴۰ درصد کاهش تولید داشتیم اما در ۱۴۰۱ اوضاع بهتر شد و برنامه‌ای مورد توافق وزارت صمت و نیرو قرار گرفت که اوضاع را مدیریت کرد. بر همین اساس اگرچه تابستان پارسال شاهد کاهش تولید بودیم اما این کاهش تولید (نسبت به فصل بهار ۱۴۰۱) فقط ۶ درصد بود.یعقوبی گفت: اگر مدیریت محدودیت‌های برق امسال هم مثل پارسال با تعاملات بیشتری صورت گیرد اوضاع قابل مدیریت بهتری خواهد بود هر چند که هر میزان محدودیت تاثیرگذار است و می‌تواند تولید فولاد را کاهش دهد و تبعات در بازار قابل مشاهده خواهد بود. قطعا خسارت هم به صنایع وارد می‌شود اما اینکه خسارت چقدر باشد بستگی به میزان محدودیت‌ها دارد.

برق مراکز خرید و مالها باید محدود شود

وی در ادامه با بیان اینکه وقتی عرضه و تقاضا با هم نمی‌خواند هم عرضه افزایش و هم تقاضا باید کاهش یابد، اظهارکرد: عرضه برق با ۱۰ هزار مگاوات نیروگاهی که در حال احداث است افزایش خواهد یافت اما تقاضا به خصوص در بخش خانوار هم در حال افزایش است که باید مدیریت شود.یعقوبی افزود: در تفکیک آمار مصرفی برق، مصرف بخش تجاری و خانگی به صورت مجزا اعلام نمی‌شود و این در حالی‌ است که مرکز خرید، مال‌ها و… در کشور برق زیادی را مصرف می‌کنند اما محدودیتی ندارند. بنابراین مصرف برق در این بخش هم باید محدود شود.معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: وقتی محدودیت برق فقط مختص صنایع می‌شود در واقع با این کار در حال از بین بردن ارزش افزوده صنعت هستیم که همین مسئله به تولید ناخالص ملی ضربه می‌زند. راهکارهای کلان دیگری برای مدیریت تقاضا وجود دارد.

مشکل ساخت نیروگاههای جدید

وی تصریح کرد: مضاف بر اینکه باید فرآیند ساخت نیروگاه‌ها و رفع موانع مربوط به بهره بردای نیز تسهیل شود زیرا درحال‌حاضر شرکت‌ها در تامین گاز با مشکل مواجه هستند در صورتی که اگر این مشکل حل شود روند ساخت نیروگاه‌ها تسریع خواهد شد. همین مسئله باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری با کندی جلو رود.

یعقوبی گفت: همچنین در نیروگاه‌های تجدید پذیر مسائل مقرراتی و اداری است که باید تسهیل شود تا بتوانیم طرف عرضه را تقویت کنیم.

برنامههایی برای عبور از تابستان بدون خاموشی

برنامه زمان‌بندی سهمیه‌بندی برق درحالی مطرح شده که سخنگوی صنعت برق 13 فروردین از برنامه‌ریزی برای افزایش ۷۷۰۰ مگاواتی تولید برق کشور به منظور عبور از تابستان ۱۴۰۲ بدون خاموشی خبر داده بود. مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران درباره اقدام‌های صورت گرفته برای احداث نیروگاه‌های اختصاصی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده در توسعه برق صنایع ۱۴۷۸ مگاوات نیروگاه حرارتی صنایع تا اوج بار مصرف برق ۱۴۰۲ در مدار تولید قرار خواهند گرفت. این حجم تولید شامل پنج ساختگاه است.

وی گفت: نیروگاه سمنان واحد چهارم خود را به‌زودی در مدار تولید قرار خواهد داد، در فولاد مبارکه دو واحد نیروگاهی کلاس F در مجموع به ظرفیت ۶۱۴ مگاوات و همچنین واحدهای اول نیروگاه‌های گل‌گهر، لامرد و المهدی برای شرکت‌های فولاد گل‌گهر، آلومینیوم سالکو و آلومینیوم المهدی احداث می‌شوند.

به گفته رجبی مشهدی، با ظرفیت‌هایی که واحدهای نیروگاهی صنایع مذکور اختصاص می‌دهند، در تابستان ۱۴۰۲ اجرای برنامه‌های «مدیریت مصرف» بخش صنعت نسبت به سال قبل کاهش پیدا خواهد کرد.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی انجام‌شده، انرژی بیشتری را تحویل بخش‌های متقاضی کشور به‌ویژه صنعت دهیم و در بخش خانگی، تجاری و خدمات محدودیت و یا خاموشی نداشته باشیم.

سخن پایانی

بررسی آمار مربوط به واردات و صادرات فولاد در سال ۱۴۰۱ حکایت از آن دارد که اگرچه واردات در این حوزه رشد قابل توجهی داشته اما در مقابل صادرات در مجموع با کاهش ۴ تا ۱۸ درصدی مواجه شده است. برخی یکی از دلایل کاهش صادرات را به کاهش تولید ناشی از محدودیت‌های تامین برق مربوط ‌می‌دانند.روزنامه صمت

منبع: روزنامه صمت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها