|
کدخبر: 288818

پرکاربردترین فولاد در صنعت ساخت و ساز چند؟

میلگرد یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت ساخت‌وساز است. اطلاع از انواع میلگرد و قیمت روز آن در بازار به به سازنده یک برآورد درست از هزینه‌های پروژه می‌دهد.

میلگرد یکی از پراستفاده‌ترین محصولات فولادی در جهان به حساب می‌آید و دلیل آن کاربردی بودن نقشش در ساخت‌وساز است. میلگردها بسته به نوع، استاندارد، اندازه و کارخانه سازنده می‌توانند به دسته‌های مختلفی تقسیم شوند. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به این موارد و اهمیت بررسی قیمت روز میلگرد.

انواع میلگرد

میلگرد به دو صورت ساده و آجدار ساخته می‌شوند و هم به صورت شاخه‌ای و هم کلاف به فروش می‌رسند. میلگردهای صاف همانطور که از نام آن پیداست، میلگرد ساده دارای سطحی صاف و صیقلی است و مقاومت کمی دارد. میلگرد آجدار اما از سطح سختی برخوردار بوده که مقاومت آن را بالاتر می‌برد. به همین دلیل در ساخت‌وسازهای ساختمانی که ایمنی سازه از اهمیت بالایی برخوردار است از میلگردهای آجدار استفاده می‌شود. استفاده از میلگرد در سازه باعث افزایش مقاومت کششی بتن و استقامت بالاتر در برابر بارهای وارده ناشی از طوفان و زلزله می‌شود.

میلگردها با توجه به آلیاژهای مورد استفاده و عملیات ساختشان نیز به دسته‌‌های مختلفی مانند فولادی ضدزنگ، گالوانیزه، کربنی و دارای پوشش اپوکسی تقسیم می‌شوند. نوع ضدزنگ این میلگرد به‌دلیل مقاومت بالا محبوب‌ترین نوع میلگرد به‌حساب می‌آید.

آنالیز ساخت میلگرد نیز نوع دیگری از دسته‌بندی این مقطع فولادی است. میلگرد ساده آنالیز A۱ است که با توجه به مواد به کار رفته در فرآیند ساخت در دسته محصولات نرم قرار می‌گیرد. میلگرد آجدار دارای سه دسته A۲، A۳ و A۴ است که از نظر ویژگی‌های ظاهری و اندازه با یکدیگر متفاوت هستند. میلگردهای A۲ و A۳ دارای سختی متوسط بودند و آج‌های آن‌ها از نوع جناقی است اما میلگرد A۴ آج‌های مرکبی دارد و از سختی و مقاومت بالاتر نسبت به انواع دیگر بهره می‌برد.

میلگردها سایزهای متفاوتی دارد و از سایز ۸ تا ۳۸ تولید می‌شود. تشخیص اینکه در پروژه ساختمانی از چه میلگردی استفاده شود، یکی از موضوعاتی مهمی است که نقش اساسی در تعیین بودجه تمام‌شده پروژه ایفا می‌کند. علاوه‌براین به‌دلیل تأثیر آن در میزان استحکام کل ساختمان نیز اهمیت بالایی دارد. به‌عنوان مثال؛ میلگرد سایز ۸ کوچکترین نوع میلگرد است که در هر اندازه‌ای قابل سفارش می‌باشد. با این حال، به‌طور معمول این میلگرد در طول ۶ و ۸ متری در بازار به فروش می‌رسد. از این میلگرد در تولید خاموت و مش فولادی جهت بالا بردن استحکام سازه بتنی استفاده می‌شود.

وزن میلگرد یکی از موارد مهمی است که در قیمت امروز میلگرد می‌تواند تأثیرگذار باشد. به غیر از وزن عوامل دیگری نیز هستند که در قیمت میلگرد نقش تعیین‌کننده دارند. به‌عنوان مثال کارخانه تولیدکننده میلگرد، کیفیت محصول ارائه شده، سایز و آنالیز تولیدی، نرخ ارز، وضعیت بازار بورس، قیمت جهانی فولاد، میزان عرضه و تقاضا و... از جمله این موارد هستند.

قیمت میلگرد ساده با نوع آجدار متفاوت است. میلگرد ساده معمولاً با طول ۶ تا ۱۲ متر و از قطر ۶ تا ۴۰ میلیمتر به‌فروش می‌رسد. جنس میلگرد ساده از فولاد است و برای ساخت آن فقط از شمش فولاد استفاده می‌شود. بدین ترتیب که شمش را تا درجه بالای ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ حرارت داده و سپس آن را روی رول قرار داده تا کم‌کم از قطرشان کاسته شود و به طول آن‌ها افزوده شود. در نهایت در اندازه‌های مشخص آن‌ها را برش می‌زنند.

میلگرد ساده دارای انعطاف‌پذیری بیشتری در مقایسه با انواع دیگر بوده و نرم‌تر است. از همین جهت در مواردی که نیاز به خم کردن میلگرد است از نوع ساده آن استفاده می‌شود. به‌طور کلی از آنجاییکه خم کردن و برشدادن در این نوع ساده‌تر است برای صنایع جوشکاری، آهنگری و خم‌کاری از میلگرد ساده بیشتر استفاده می‌شود. همچنین در آرماتوربندی هم از این میلگرد به عنوان دورپیچ استفاده می‌کنند.

جدا از مقاومت کمی که به واسطه طراحی سطح صاف، میلگرد ساده در مقایسه با نوع آجدار دارد، یکی از ایرادات این میلگرد وجود ناخالصی در فولاد است که باعث تخریب، آسیب‌دیدگی بتن و حتی زنگ‌زدگی می‌شود. این زنگ‌زدگی می‌تواند در نهایت منجر به ترک خوردن میلگرد و شکستن آن شود که در نوع خود بسیار خطرناک است.

کارخانه‌های زیادی در ایران اقدام به تولید میلگرد می‌کنند و تنوع محصول هم در کارخانه‌ها و هم در بازار زیاد است. ذوب آهن اصفهان یکی از بهترین تولیدکنندگان میلگرد در بازار ایران است که کیفیت محصولات آن در مقایسه با رقبا بالاتر است. با این حال، کارخانه‌های دیگری مانند گستر سدید، کویر کاشان، آیین صنعت، نوین متین و... نیز اقدام به تولید این محصولات فولادی می‌کنند.

توجه به این نکته ضروری است که پیش از خرید، اقدام به مشاهده قیمت میلگرد ساده کنید. وبسایت‌هایی مانند شرکت آهن ملل به صورت روزانه و دقیق قیمت انواع میلگرد را در سایزهای مختلف از کارخانه‌های فعال در بازار ایران ارائه می‌کنند و شما از طریق رصد آن‌ها می‌توانید برآورد خوبی از هزینه پروژه ساخت خود داشته باشید.

منبع: وانا نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها