|
کدخبر: 179363 نسیم حکم آبادی

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

روند صعودی قیمت میلگرد ادامه دارد؟

سیاست‌های خارجی و داخلی دست به‌دست هم داده‌اند و شرایط قیمتی محصولات فولادی به خصوص میلگرد را در مسیر صعودی قرار داده‌اند و با بررسی عوامل پیش‌رو پیش‌بینی می‌شود که این روند همچنان ادامه داشته باشد.

معدن روند صعودی قیمت میلگرد ادامه دارد؟

در بین تمام صنایع، صنعت مسکن بیشترین تاثیر را از نوسانات قیمت میلگرد می‌پذیرد و اکنون به دلیل رکود در ساخت‌وساز تقاضای برای میلگرد به حداقل میزان ممکن رسیده و با این حال همچنان شاهد افزایش قیمت این محصول نیز هستیم. با این وجود با آغاز انبوه‌سازی، تقاضای میلگرد در بازار افزایشی خواهد و قطعا شاهد جهش قیمتی میلگرد خواهیم بود.

سیدرضا شهرستانی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهارکرد: در امسال میزان تولیدات فولاد در کشور افزایش داشته و این در حالی است که چندین مرتبه شاهد رشد قیمت میلگرد به عنوان یک محصول فولادی هستیم که دو عامل موجب ایجاد چنین روند افزایشی در میزان قیمت فولاد شده است. نخستین مورد عامل خارجی بوده که قیمت‌های بین‌المللی به دلیل تغییر سیاست‌های کشور چین چیزی حدود ۶۰ میلیون تن میزان تولیدات فولادهای معمولی و ساختمانی را کاهش داد اما در مقابل برنامه تولید ۱۵۰ میلیون تن فولاد آلیاژی با ارزش افزوده بالاتر را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

شهرستانی- انجمن-فولاد

وی افزود: برنامه ذکر شده چین در خصوص تولید فولاد موجب ایجاد یک خلاء در این کشور شد و در ادامه تعرفه‌های وارداتی و مشوق‌های صادراتی خود را حذف کردند و از این منظر قیمت‌های جهانی با یک خیز همراه شد و به همان نسبت نیز قیمت میلگرد نیز روند صعودی در پیش گرفت. عامل دوم اوج‌گیری چندین باره قیمت میلگرد به سیاست‌های داخلی باز می‌گردد. هزینه‌هایی که از سال گذشته شاهد آن بودیم و در قسمت برق مصرفی چیزی حدود ۵ الی۷ برابر افزایش قیمت رخ داده و میزان حقوق و دستمزد ۵۰ درصد افزایش داشته و نرخ مواد افزودنی نیز با ۸۰ درصد رشد همراه بوده و این موارد دلایلی بر افزایش قیمت میلگرد به شمار می‌آیند. از طرفی نیز قیمت خود سنگ با توجه به کمبود آن و عدم تمایل تولیدکنندگان برای فروش در بازار داخلی و همچنین تحت تاثیر جهش قیمت‌های جهانی کل زنجیره فولاد از تولید کنسانتره تا تولید محصول نهایی با رشد قیمت مواجه شده است.

ادامه روند صعودی قیمت میلگرد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: با این وجود درحال‌حاضر نیز قیمت‌ها هنوز واقعی نشدند و حدود ۱۰ درصد امکان افزایش قیمت‌ محصولات فولادی وجود دارد که در آینده رقم خواهد خورد. اکنون در بازار تقاضایی برای میلگرد وجود ندارد. شرایط برای سایر محصولات نیز به همین شکل است. در رابطه با ورق‌های فولادی نیز باید گفت چیزی حدود ۱۰ تا ۱۷ هزار تومان افزایش قیمت داشته و باید یک توازنی بین این دو برقرار شود و انتظار می‌رود با توجه به اینکه تقاضایی وجود ندارد، قیمت‌ها همچنان به مسیر صعودی خود ادامه دهند.

شهرستانی ادامه داد: از آنجایی که صنعت مسکن و ساخت‌وساز درحال‌حاضر در رکود به سر می‌برد در صورت آغاز پروژه‌های عمرانی با یک تقاضای چشمگیر برای میلگرد مواجه خواهیم شد که در این صورت شاهد جهش قیمتی این نوع محصول فولادی خواهیم شد. این موضوعات در ادامه تاثیر خود را بر قیمت مسکن خواهد گذاشت و با رشد قیمت در این صنعت نیز روبه‌رو خواهیم شد.

ارسال نظر