|
کدخبر: 286022

معرفی تیرآهن های ارزان و گران

نوع تیرآهن انتخابی تأثیر مستقیمی بر کیفیت استحکام ساختمان شما دارد. سؤال اصلی این است که فاکتور مهم در خرید تیرآهن چیست و چگونه می‌توان تیرآهن ارزان ولی باکیفیت خرید. نکته مهم این است که لزوماً ارزان‌ترین‌ها بی‌کیفیت‌ترین و گران‌ترین‌ها باکیفیت‌ترین نیستند. گاهی قیمت ارزان به دلیل تازه کاربودن برند تولیدکننده است و گاهی هم قیمت گران‌تر به دلیل وجود واسطه‌ها به وجود می‌آید. در اینجا باید گفت که برند تولیدکننده نقش مهمی در انتخاب و خرید تیرآهن ایفا می‌کند. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم که مطابق با نیازهای پروژه‌تان باکیفیت‌ترین و ارزان‌ترین تیرآهن‌های بازار را بیابید.

عوامل تعیین کننده ارزان ترین و گران ترین تیرآهن های وارداتی در بازار

عواملی که به‌صورت کلان بر قیمت تیرآهن تأثیر می‌گذارند عبارت‌اند از:

قیمت جهانی آهن و فولاد

با توجه به وضعیت اقتصادی جهان و عواملی نظیر تورم، رکود و جنگ و براساس میزان عرضه و تقاضای جهانی تعیین می‌شود.

میزان عرضه و تقاضا

این عامل به دو مشخصه میزان تولید یا واردات و میزان تقاضا در بخش مصرف‌کننده بستگی دارد.

نوسانات ارزی

ارز مانند هر محصول دیگری بر قیمت آهن هم تأثیر مستقیم و غیرمستقیمی می‌گذارد.

قیمت مواد اولیه و انرژی

قیمت انرژی و سوخت علاوه بر تاثیر بر قیمت جهانی، در بخش داخلی نیز باعث کاهش یا افزایش هزینه تولید می‌شود.

در میان تیرآهن‌های وارداتی قیمت تیرآهن ترکیه ارزان‌ترین و قیمت تیرآهن کره و روسیه گران‌تر هستند.

عوامل تعیین کننده ارزان ترین و گران ترین تیرآهن های داخلی

برند تولیدکننده و استانداردها

هر برند تولیدکننده با توجه به استاندارد، تجهیزات و مواد اولیه مورداستفاده تیرآهنی باکیفیت مدنظر خود تولید می‌کند.

images_1674914563.webp

استانداردها

استانداردهای تعیین‌کننده برای فرایند نورد سرد و گرم، مشخصات جان و بال در تولید تیرآهن شامل موارد زیر است:

•    استاندارد اروپا و ایران (تیرآهن IPE)

•    استاندارد چین و روسیه (تیرآهن INP)

•    بال پهن یا تیرآهن هاش (تیرآهن IPB)

•    تیرآهن لانه زنبوری بازار داخلی (CPE)

images_1674914526.webp

 

وزن تیرآهن

وزن یکی از عوامل تعیین‌کننده قیمت امروز تیرآهن کارخانه و نشانی از کیفیت آن است. وزن به این دلیل نشان‌دهنده کیفیت تیرآهن است چون می‌تواند نشانی از مرغوب یا نامرغوب بودن مواد اولیه باشد. بنابراین در هنگام خرید تیرآهن حتماً به جدول وزن استاندارد این محصول توجه کنید. به‌این‌ترتیب که هرچه وزن تیرآهن به وزن جدول اشتال نزدیک‌تر باشد قیمت تیرآهن بیشتر و کیفیت آن‌هم بهتر خواهد شد. البته گاهی با توجه به نیازتان می‌توانید از تیرآهن‌های سبک‌تر و مسلماً ارزان‌تر استفاده کنید.

واسطه‌ها

یک عامل مهم در تعیین قیمت تیرآهن یا هر محصولی در بازار ایران وجود واسطه‌ها هستند. ازآنجا که امکان خرید مستقیم از کارخانه به شرایطی مانند تناژ و زمان انتظار بالا نیاز دارد خرید از شرکت‌های بازرگانی مانند فولاد ایرانیان می‌تواند گزینه مناسبی برای ارزان‌تر شدن قیمت تیرآهن باشد.

هزینه حمل و نقل

هزینه حمل و نقل پارامتری است که بر قیمت تیرآهن تأثیر می‌گذارد و با توجه به دو عامل مسافت و قیمت سوخت تعیین می‌شود. بنابراین بهترین گزینه، انتخاب نزدیک‌ترین کارخانه یا انبار به پروژه است. 

images_1674914370.webp

 

باکیفیت‌ترین تیرآهن موجود در بازار آهن آلات

تیرآهن ذوب آهن اصفهان یا همان تیرآهن اصفهان باکیفیت‌ترین تیرآهن موجود در بازار داخلی ایران است. قیمت تیرآهن ذوب آهن معمولاً به‌عنوان لیدر بر قیمت بازار آهن تأثیر می‌گذارد.

معرفی تیرآهن های ارزان و گران موجود در بازار

در این بخش برندهای تولیدکننده تیرآهن‌های باکیفیت را از گران به ارزان و با توجه به ارزش خرید معرفی می‌کنیم.

1.    تیرآهن ذوب آهن

علاوه بر کیفیت بسیار بالای تیرآهن‌های ذوب آهن، تنوع محصول و موقعیت جغرافیایی مناسب باعث شده تا مشتریان بسیاری به دنبال این تیرآهن باکیفیت ولی گران باشند. تیرآهن‌های IPN ذوب آهن در سایزهای 12 و 14 و تیرآهن‌های هاش یا IPB این کارخانه در سایزهای 12، 14، 16، 18، 20 و 30 تولید و روانه بازار می‌شوند. در بخش تیرآهن هاش به نوع سبک یا سنگین بودن آن توجه کنید چراکه تغییرات قیمت تیرآهن هاش براساس آن محاسبه می‌شود.

2.    تیرآهن فایکو

کارخانه فولاد البرز ایرانیان از سال 1393 در مازندران با تولید تیرآهن در سایزهای 14، 16 و 20 شروع به فعالیت کرد. تیرآهن‌های شرکت فولاد البرز ایرانیان (فایکو) دارای کیفیت خوب و وزن بالایی هستند و بر طبق استانداردهای IPN و IPE تولید می‌شوند. این برند جزو تیرآهن‌های گران باکیفیت قرار می‌گیرد.

3.    تیرآهن احرامیان یزد

کارخانه فولاد احرامیان یزد یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان فعال در صنعت فولاد است. کیفیت بالا و تنوع تیرآهن‌های این برند در سایزهای 14، سایز 16، سایز 18، سایز 20، سایز 22، سایز 24 باعث شده که مشتریان فراوانی داشته باشد.

4.    تیرآهن فولاد غرب کرمانشاه

تیرآهن‌های کرمانشاه به دلیل کیفیت و تنوع وزنی زیاد و قیمت متوسط رو به بالا در بازار آهن بسیار محبوب هستند و به همین دلیل مشتریان فراوانی به‌ویژه در غرب ایران دارند. این تولیدکننده تیرآهن 12 متری سایز 14 را با وزن‌های مختلفی همچون 120، 130، 140 و 150 کیلوگرم و سایز 16 را با وزن 170 کیلوگرم تولید می‌کند.

5.    تیرآهن ناب تبریز

تیرآهن‌های ناب تبریز در سه سایز 14، 16 و 18 و طول 1 الی 12 متر براساس استانداردهای ملی و بین‌المللی تولید و به بازار عرضه می‌گردند. قیمت این تیرآهن متوسط بوده و با توجه به وزن آن ارزش خرید خوبی دارد.

6.    گروه ملی صنعتی فولاد ایران

از تیرآهن‌های باقیمت متوسط می‌توان به تیرآهن گروه ملی صنعتی اهواز اشاره کرد. تیرآهن‌های این کارخانه از کیفیت و استاندارد بالایی برخوردار هستند و در سه سایز 14، 16 و 18 تولید می‌شوند.

7.    تیرآهن صنعت ماهان

صنعت ماهان تیرآهن‌های خود را در سه سایز 14، 16 و 18 در دو کیفیت سبک (ارزان) و سنگین (گران) تولید و روانه بازار می‌کند. در هنگام خرید تیرآهن ماهان به سبک و سنگین بودن این محصول توجه کنید.

8.    تیرآهن ظفربناب

یکی از تیرآهن‌های ارزان در لیست ما ظفر بناب است که به همین علت یکی از پرمشتری‌ترین تیرآهن‌های بازار به شمار می‌رود. تیرآهن‌های این شرکت در سایزهای 14، 16، 18 و 20 تولید و روانه بازار می‌شوند.

9.    تیرآهن کوثر اهواز

از ارزان‌ترین تیرآهن‌های باکیفیت مناسب کوثر اهواز است که با توجه به نیاز مورد نظرتان خرید آن بسیار به‌صرفه و مناسب است. تیرآهن‌های کوثر اهواز در سایزهای 12،14،16،18 و 20 و در انواع تیرآهن‌های بال نیم پهن موازی و بال نیم پهن موازی نیمه سبک تولید می‌شوند.

خلاصه مطلب معرفی تیرآهن های ارزان و گران

نکته اصلی در قیمت تیرآهن توجه به نحوه قیمت‌گذاری شاخه‌ای یا واحد کیلوگرمی است. به‌این‌ترتیب که ممکن است قیمت واحد کیلوگرم یک تیرآهن گران‌تر باشد ولی به دلیل وزن سبک‌تر آن تیرآهن، قیمت کلی آن‌هم ارزان‌تر شود. هم‌چنین توجه به کارکرد موردنیاز و انتخاب تیرآهن متناسب با آن می‌تواند عامل خوبی در ذخیره منابع مالی باشد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها