|
کدخبر: 217815

اختصاصی گسترش نیوز:

توسعه زودهنگام صنعت فولاد

برگزاری پنل های تخصصی یکی از محورهای کنفرانس بین المللی بررسی صنعت فولاد است که در جزیره کیش برگزاری می شود. در یکی از این پنل ها رئیس انجمن سنگ اهن و مدیرعامل شرکت فولاد تکنیک، بخشی از دغدغه های فعالان این حوزه را مطرح کردند.

اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن اظهار داشت: توسعه صنعت فولاد به تعبیری زودهنگام بوده است. متاسفانه بخش معدن و حلقه های دیگر بنا به دلایلی مثل تصمیمات دولت، متناسب با صنعت فولاد توسعه پیدا نکرده است. شاهد عدم توازن هستیم. بعضا پیشنهاداتی ارائه می شود اما باید توجه داشت نمی توان سرمایه گذاری هایی که هشتاد درصد آن انجام شده است را متوقف کرد.

اکبریان+سنگ+آهن

وی افزود: دو نگرش مثبت و منفی در باب معدن وجود دارد. نگرش مثبت، معدن را موجودی پویا و مستقل می داند که باید برای آن یکسری اختیارات در نظر گرفت. در راستای این نگرش می توان در صورت لزوم به معدنکاری فراسرزمینی رو آورد و فناوری را وارد کرد. اما نگرشی منفی هم هست که معدن را نوعی انبار و معدنکار را انباردار می داند و استقلال و اختیاری برای او قائل نیست. این نگرش نادرست دامن بسیاری از مسئولان و تصمیم گیران را گرفته است.

مهران مجبوب، مدیرعامل شرکت فولاد تکنیک در تشریح اخرین وضعیت طرح جامع فولاد گفت: این طرح سال ۹۳ تهیه شد و جز اسناد بالادستی به حساب می آید. در سال ۹۲ عدم توازن شدیدی وجود داشت. سال ۹۷ موازنه نسبی بین حلقه ها ایجاد شد. در سال ۱۴۰۰ ظرفیت کامل شد و نباید پروژه جدیدی تعریف می شد. فقط باید در حوزه هایی مثل اکتشاف و حفظ شرایط موجود کار کنیم. امسال مشکل برق باعث شد که ظرفیت ترسیم شده محقق نشود.

وی افزود: سال قبل شش میلیون تن فولاد خام صادر و بعضی محصولات فولادی وارد شد. مصرف واقعی ما از ۱۶ میلیون تن کمتر است.  ایران در شاخص مصرف سرانه فولاد در مقایسه با کشورهای توسعه مصرف کمتری دارد داشت اما در سال ۱۴۰۰ به میانگین کشورها نزدیک می شود. عدم وجود ضمانت اجرایی شده است که تحقق اهداف تعیین شده با چالش مواجه شود. صادرات محصولات فولادی از رشد خوبی برخوردار است.

وی تصریح کرد: فولاد مصرفی پیش بینی شده در افق ۱۴۰۴ حدود ۲۲ میلیون تن است که عددی خوشبینانه به حساب می آید. ممکن است ۱۸ میلیون تن محقق شود چون بعید است بتوانیم پنجاه درصد بر حجم سرمایه گذاری خود اضافه کنیم. صادرات فولاد خام در مقایسه با صادرات سنگ خام پیشرفت به حساب می آمد اما اکنون مزیت نیست و باید به صادرات محصول دارای ارزش افزوده رو آوریم.

 

 

نویسنده: شاپور پشابادی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها