|
کدخبر: 188886 نسیم حکم آبادی

رئیس اتحادیه صنایع آلومینیوم در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

قیمت آلومینیوم افزایش خواهد یافت؟

در حال حاضر صنایع مختلف در کشور وضعیت مناسبی ندارند و موضوعات متفاوتی همچون افزایش قیمت‌های خارجی، داخلی، تورم و مهم‌تر از همه بی توجهی دولت کمر صنعت را خم کرده است. چشم تولید به دستان دولت سیزدهم است که برای چرخاندن قطار صنعت نظام بانکی را پویاتر از قبل وارد حوزه ساخت و تولید کند.

معدن قیمت آلومینیوم افزایش خواهد یافت؟

افزایش قیمت جهانی آلومینیوم و همچنین نوسانات قیمت دلار نرخ داخلی این فلز سفید را بیش از پیش دچار نوسان کرده که تاثیرات آن را در جهش قیمت مصالح ساختمانی و مسکن شاهد هستیم و کنترل این وضعیت نیازمند مراجع دولتی است.

علی فاضلی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار داشت: در چند ماهه گذشته شاهد رشد بی وقفه قیمت آلومینیوم به صورت جهانی و داخلی بوده‌ایم که مسلما هیچ افزایش قیمتی به سود هیچ کالایی به خصوص فلزات اساسی نیست، در این بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیز متضرر می‌شود و عملکرد طبیعی فعالیت چرخه تولید مختل می‌شود. متاسفانه افزایش قیمت را در تمام کالاها شاهد بودیم و هستیم که آلومینیوم نیز از این قضیه مستثنی نبوده است. گاهی اوقات رشد قیمت داخلی بیش از تاثیرات خارجی بوده و در این صورت تولیدات کارخانه‌ های ما تحت تاثیر قرار گرفته و برای سازندگان مقرون به صرفه نیست و سرمایه در چرخش آن‌ها در این زمان فقط کفاف خرید مواد اولیه را می‌دهد.

علی_فاضلی

وی افزود: ساختارها و نظام بانکی نیز متاسفانه از تولیدکنندگان داخلی حمایتی نمی‌ کند و به جرات می‌توان گفت عدم حمایت دولتی و ارائه تسهیلات مهم‌ ترین و بزرگ‌ ترین چالش صنعت و تولید کشور به حساب می‌آید که آلومینیوم نیز از این قضیه مستثنی نیست و از این وضعیت بهره‌ای نبرده است. آنچه که اکنون موجب افزایش قیمت این فلز شده در واقع موجب بروز مشکل در تولید خواهد شد و مصرف‌ کننده به رشد قیمت محصول نهایی قطعا روی خوش نشان نخواهد داد. افت و خیزهای این فلز سفید به صورت مستقیم بر قیمت مصالح ساختمانی و در نهایت مسکن نیز تاثیر مستقیم دارد و همانطور که شاهد هستیم تمام مصالح ساختمانی نیز با افزایش قیمت همراه بودند.

رئیس اتحادیه صنایع آلومینیوم تصریح کرد: در مجموع تولیدکننده و مصرف‌کننده از این وضعیت راضی نیستند و یکی از دلایل رکود صنعت ساختمانی همین نوسانات قیمتی فلزات اساسی از جمله فولاد و آلومینیوم است. به جرات می‌توان گفت که بنگاه‌های کوچک و متوسط مقیاس در ایران با مشکلات فراوانی مواجه هستند و کم کاری در بعضی موارد موجب تعطیلی این بنگاه و بیکاری تعدادی از نیروهای انسانی می‌شود. در این خصوص باید یک اصلاح ساختاری در رابطه با حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط مقیاس صورت گیرد و از دولت آینده توقع داریم در این رابطه کمک حال صنعتگران حوزه آلومینیوم نیز باشند.

فاضلی ابراز کرد: مواد اولیه در این صنعت پودر آلومینا بوده و درصدی از این نوع پودر در سطح کشور تامین می‌شود و میزان زیادی از خوراک ورودی کارخانه‌ ها از راه واردات تهیه می‌شود. ایران تولیدکننده پودر آلومینا به آلیاژهای آلومینیوم ازجمله اسلب و شمش در منطقه به حساب می‌آید، اما کمبود مواد اولیه سرعت و یکه تازی تولیدکنندگان این حوزه را گرفته است و موجب شده کشورهای حاشیه خلیج همیشگی فارس در این رابطه بیشتر خودنمایی کنند. صنعت آلومینیوم در بین مشکلاتی به دام افتاده است که باید گره گشایی شوند.

وی ادامه داد: همانطور که گفته شد میزان نقدینگی در بنگاه‌ های کوچک و متوسط مقیاس اندک بوده و این در واقع مشکل اساسی این صنعت محسوب می‌شود. از طرفی نیز قیمت تمام شده کالای معاملاتی که در برخی موارد مجبور هستیم از مواد اولیه دست دوم و سوم استفاده کنیم یقینا باید هزینه سرباری را باید به هزینه تولید اضافه کنیم، بنابر این کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به ایران امکانات بیشتری در اختیار دارند و در دو حوزه تامین و تولید مشکلات خود را به حداقل رسانده‌اند. در مجموع ایران در بخش تولید با چالشی مواجه نیست و تمام معضلات در حوزه تامین خوراک باز می‌گردد. ناگفته نماند که بخشی از مشکلات به موضوع تحریم ارتباط دارد و اغلب دغدغه‌های صنعت کشور به مدیریت داخلی و خود تحریمی‌ ها مربوط می‌شود.

رئیس اتحادیه صنایع آلومینیوم در پایان خاطرنشان کرد: برنامه‌های دولت سیزدهم باید حول محور تولید بچرخد و در واقع عملگرا بودن در راس امور قرار دهند، متاسفانه در این حوزه کم کاری صورت گرفته و توجهی به این بخش صورت نگرفته است. برای نجات صنعت دولت آینده باید نظام بانکی را در هم راستا با حرکت تولید قرار دهد، چراکه اگر دنباله رو اشتغال پایدار هستیم باید به مسائل مالی توجه خاص شود که قطعا دولت آینده به این حوزه توجه خواهد کرد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها