|
کدخبر: 186984

اختصاصی گسترش نیوز:

برق گریبان فولاد را نیز گرفت

مدیر عامل شرکت توسعه تجارت رادین اظهار کرد: بنا به گفته فعالان در این صنعت، تکرار قطعی‌های برق علاوه بر اینکه خسارات مالی جبران‌ناپذیری برای این حوزه به بار آورده است، در پی قطع و وصلی‌های مکرر میزانی مواد اولیه نیز در هنگام تولید نابود شده و از طرفی جان و سلامت کارگران نیز تحت شعاع این اتفاق‌ها قرار گرفته است

معدن برق گریبان فولاد را نیز گرفت

عزت الله وزیری مدیر عامل شرکت توسعه تجارت رادین در گفتگو با گسترش نیوز درباره قطعی مکرر برق و تاثیر آن بر صنایعی همچون فولاد اظهار کرد: در بین تمام صنایع، فولاد نیز از شر خاموشی‌ها در امان نمانده و مدتی است قطعی‌های مکرر برق روند طبیعی این صنعت را نیز مختل کرده است. فولادی‌ها در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی آمادگی خود را جهت در اختیار گذاشتن ۱۰ درصد از برق مصرفی خود را به وزارت نیرو اعلام کرده بودند اما نتیجه این همکاری قطعی ۹۰ درصدی برق این صنعت شد که شوک فولادی‌ها را در پی داشت.

وزیری

وی ادامه داد: در راستای قطعی‌های مکرر میزان تولید کارخانه‌های تولیدکننده فولاد و محصولات فولادی به میزان حداقلی و یا تعطیلی کامل رسید، به طوری که با در اختیار داشتن همان میزان ۱۰ درصد برق امکان تولید شبانه از این صنایع سلب شده است. بروز این روند کل زنجیره فولاد را تحت تاثیر قرار داده به طوری که تولیدکنندگان یا در تامین مواد اولیه مصرفی خود دچار مشکل شده‌اند و یا از بدقولی در تحویل محصول نهایی به مشتریان خود رنج می‌برند.

این کارشناس صنعت فولاد خاطرنشان ساخت: خاموشی‌ها به طور طبیعی موجب شده میزان تولید فولاد و محصولات جانبی آن با روند نزولی همراه باشد و در ادامه در بازار کاهش عرضه و افزایش تقاضا اتفاق می‌افتد که عدم تعادل عرضه و تقاضا موجب اختلال در روند قیمت‌گذاری می‌شود. توقف تولید موجب افزایش ۱۰ درصدی قیمت فولاد در بازار شده است که پیش‌بینی می‌شود در صورت پایدار بودن این شرایط و تداوم قطعی برق قیمت فولاد و محصولات وابسته با روند قابل ملاحظه‌ای شیب صعودی را طی کنند.

وزیری افرود: توقف تولید در مجموعه‌های تولیدکننده موجب شده واحدهای مختلفی همچون ذوب، ریخته‌گری و نورد در این کارخانه‌ها نیز از فعالیت بایستد، بنابراین برای کسب درآمد و گذران اقتصادی مجبور به فروش مواد اولیه خود همچون آهن اسفنجی در بازار آزاد شده‌اند که چنین اقدامی تا کنون از هیچ کارخانه‌ای سر نزده بود و فقط نتیجه تاثیر قطعی برق بر صنغت فولاد است. ادامه این بی‌برنامگی‌های برقی قطعا می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای این صنعت مادر به همراه داشته باشد.

مدیر عامل شرکت توسعه تجارت رادین ادامه داد: بنا به گفته فعالان در این صنعت، تکرار قطعی‌های برق علاوه بر اینکه خسارات مالی جبران‌ناپذیری برای این حوزه به بار آورده است، در پی قطع و وصلی‌های مکرر میزانی مواد اولیه نیز در هنگام تولید نابود شده و از طرفی جان و سلامت کارگران نیز تحت شعاع این اتفاق‌ها قرار گرفته است. در این بین مدیران و تولیدکنندگان قدرت تصمیم‌گیری درست و مدون در خصوص تولید را از دست می‌دهند و ادامه این روند ممکن است موجب بیکاری عده‌ای از کارگران و کارمندان کارخانه‌ها و مجموعه‌های تولیدی شود.

وزیری در پایان اظهار داشت: وزارت نیرو طی نامه‌ای خبر از رفع محدودیت برق در صنایعی همچون فولاد را داد اما اوج‌گیری دمای هوا و شدت گرفتن گرما انتظارها را از این نامه دور می‌کند، چراکه با وجود کمبود برق در سطح کشور اختصاص برق یارانه‌ای به صنعت فولاد دور از توقع است و طبق پیش‌بینی‌ها، فولادکاران باید منتظر پایان فصل گرما باشند تا بتوانند سوت حرکت قطار تولید مجموعه خود را به صدا درآورند. با وجود تمام این شرایط دولت و وزارت نیرو می‌تواند با به کار گیری راه‌حل‌های جایگزین مانع از خوابیدن صنعت و توقف تولید در صنایع مادر کشور شوند چراکه در دراز مدت آسیب‌های اقتصادی سنگینی را در پی خواهد داشت.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها