|
کدخبر: 185372 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی معاون سازمان نظام مهندسی معدن ایران با گسترش نیوز عنوان شد:

فوری/ فاجعه واگذاری ۶ هزار معدن به رانت خواران!

معاون سازمان نظام مهندسی معدن اظهار کرد: با توجه به پایان عمر دولت دوازدهم اکنون فرصت مناسب برای بیان واگذاری معادن در قالب مزایده نیست و این امر سبب ایجاد شاعبه می شود که عده ای از مزایده ها خبر دارند و می خواهند از رانت های پنهان استفاده کنند.

چندی پیش رزم حسینی وزیر صنعت ،معدن و تجارت با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی آزادسازی ۶هزار معدن حبس شده و واگذاری آن ها از طریق مزایده پرداخت وی با اشاره به اینکه یکی از مطالبات جدی فعالان اقتصادی و نمایندگان مجلس و در گذشته مقام معظم رهبری این بود که معادن کشور فعال شوند افزود: از برنامه‌هایی که بنده به مجلس دادم این بود که منابع و معادن که حبس شده بود را باید از مسیر قانونی به فعالان جدید واگذار کنیم و از سال گذشته یعنی حدود آبان‌ماه مطالعاتی شروع شد و تیم‌های تخصصی در وزارت صنعت با تشکل‌های بخش خصوصی و همه کسانی که دست‌اندرکار موضوع بودند بر اساس آیین‌نامه شورای عالی معادن کشور طرحی را آماده کردند که در این طرح معادن به مرحله کارشناسی گذاشته شد تا مقدمات مزایده معادن فراهم شود، در همین راستا ما در گسترش نیوز با معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان نظام مهندسی معدن ایران به گفتگو پرداختیم و نظر وی را درباره سخنان وزیر صمت جویا شدیم، برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

کشاورزی

رضا کشاورزی معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان نظام مهندسی معدن ایران اظهار کرد: درباره موضوع یاد شده چندین نکته وجود دارد اول باید از مقام معظم رهبری تشکر کرد،‌ که با دلسوزی به معدن نگاه می کنند،‌ با توجه به اینکه ایشان مجوزهای مربوطه را براساس گفته های رییس جمهوری و وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت را داده اند،‌ بیانگر این است که ایشان صلاح دانستند که با اعطای مجوزهای لازم مزایده های معدنی را اعطا کنند.لازم به ذکر است که ایشان تمام مسائل معدن و صنایع معدنی را با دقت دنبال و بررسی می کنند، اما برخلاف گفته ایشان ما با یک عمل شتاب زده و غیر کارشناسی،‌ به فرمایشات ایشان توجه نکردیم.

اطلاعاتی از نحوه، محل و نوع معادن قابل واگذاری در دست نیست!

وی ادامه داد: بحثی که اکنون مطرح است درباره واگذاری ۶ هزار معدن است که با توجه به پایان عمر دولت دوازدهم اکنون فرصت مناسب برای بیان این موضوع نبود بهتر آن بود که در یک ماه باقی مانده هم صبر می کردند که دولت جدید بیاید تا دولت جدید براساس صلاحدید واگذاری ها را عملی کند.

برخلاف گفته سازمان ها و ارگان ها که می گویند ما در استان ها حواسمان به مزایده ها هست،‌ باید اذعان کرد که هیچگونه اطلاعاتی از نحوه ، محل و نوع معدن های قابل واگذاری در دست مردم نیست و این امر سبب ایجاد شاعبه می شود که عده ای از مزایده ها خبر دارند و می خواهند از رانت های پنهان استفاده کنند.

معاون سازمان نظام مهندسی معدن اظهار کرد: ناگفته نماند که همانند گذشته سازمان نظام مهندسی این آمادگی را دارد که در موضوع یاد شده کمک کند تا محدوده های معدنی را شناسایی و به صورت یک پکیج در اختیار عموم قرار دهیم. اما اکنون بجای این کارها با پخش تیزر تبلیغاتی از ۶ هزار معدنی یاد می کنند که بدون هیچ اطلاعی در اختیار مردم قرار دهند و این بیانگر عدم شفافیت است.

کشاورزی ادامه داد: در این مزایده ها متاسفانه از نیروی متخصص استفاده نشده است، از طرفی امتیازفنی و صلاحیت فردی را از ۲۵ به ۵۰ برده اند،‌ و این امتیاز براساس توانایی مالی داده می شود نه فنی،‌ پس باید گفت که امتیاز مالی معیار محسوب می شود نه معیارهای فنی، بطور مثال بیشترین امتیازی که به یک فرد داری مدرک دکتری داده می شود ۱۲ امتیاز است و با این امتیاز وی توانایی در اختیار گرفتن یک معدن را هم ندارد. اما شخصی که هیچگونه تخصصی در معدن ندارد اما به واسطه ۲۵۰ میلیون رسوب مالی در حساب های بانکی ۵۰ امتیاز کامل را می گیرد و این سوال مطرح می شود که آیا این فرد غیر متخصص توانایی اداره معدن را دارد یا خیر.

معدن در دست اهلش باشد

وی افزود: ما مخالف مزایده معدن نیستیم،‌ بلکه آن را امر مهمی می دانیم، اما باید معدن در دست اهلش باشد، حتی مقام معظم رهبری هم تاکید کرده اند که معدن را به متخصصان آن باید سپرد. اما موضوع مهم تر آن است که چرا این تعداد معدن بلوکه شده است،‌عده ای می گویند به علت مشکلات مالی این معادن بلوکه شده اند که با بررسی هایی متوجه می شویم که تنها ۱۵ درصد این معادن به علت مسائل مالی بسته شده اند و مابقی براساس معیارهای دیگری از جمله عدم واکاوی دقیق و محدوده شناسی رقم خورده است. ضمن اینکه دولت دوازدهم با تعدد در بخش نامه ها و تعدد در وزرای صمت و معاونت های معدنی عامل اصلی بلوکه شدن این معادن هستند و اکنون با ایجاد رانت قصد مزایده گذاری معادن را دارند.

کشاورزی خاطرنشان کرد: نکته ای که مطرح شده است درباره پروانه تضمین اکتشاف است که همان اول ۵۰۰ میلیون تومان از خواهان معدن می گیرند،‌ این در صورتی است که پروانه اکتشاف هزینه ای نباید داشته باشد‌، با این کار بطور رسمی کار دلالان و رانت خواران را راحت می کنند تا معدن در دست اهلش نباشد. ضمن اینکه فرد متقاضی بعد از کسب پروانه اکتشاف،‌تضمین یاد شده را پس می گیرد.

عناصر نادرخاکی، راهکاری برای خروج از تحریم

ضمن اینکه جا دارد از زحمات بسیج در بخش معادن نیز تشکر کرد،‌بسیج به عنوان یک شجره طیبه شناخته می شود و ما متخصصانی در بخش معدن داریم که بسیجی هستند و این حرف که عده ای می گویند چرا بسیج در این بخش دخالت می کند یک امر اشتباه است و باید بیان کرد که ما به عنوان متخصصان بخش معدن ازهمراهی بسیجیان تشکر می کنیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه سازمان نظام مهندسی معدن ایران در آخر با ارائه پیشنهادی به وزیر صمت بعدی در دولت جدید اظهار کرد: از وزیر صمت و معاونت معدنی بعدی می خواهم از آنجایی که سازمان نظام مهندسی بازوی اجرایی وزارت صنعت، معدن و تجارت است از تجارب مهندسین و کارشناسان این سازمان بیشتر از قبل استفاده کند و ما خواهان این هستیم که از توانایی های ما بیشتر استفاده شود، در حال حاضر معدن تنها راه کمک به کشور در دوران تحریم است و اکنون یکی از راه های برون رفت از تحریم، ‌ایجاد بستری برای استفاده از عناصر نادر خاکی است و باید با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان جهت پیشرفت و بهبود در این صنعت استفاده لازم را برد. ضمن اینکه با توجه به انعقاد قرار داد ۲۵ ساله با چین می توانیم از دانش و فناوری های این کشور جهت فرآوری عناصر نادر خاکی استفاده کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها