|
کدخبر: 181042

چه فاکتورهایی در قیمت‌گذاری طلا موثر هستند؟

محمدرضا خالصی- استاد دانشگاه

قیمت طلا به صورت جهانی تعیین می‌شود و تحت تاثیر مولفه‌های مختلف اقتصاد جهانی همچون نرخ بهره آمریکا و قیمت جهانی دلار است و تعیین قیمت طلا به حجم ذخایر کل دنیا ارتباط ناچیزی دارد. در ایران حجم ذخایر با موارد جدید اکتشافی در مقابل دنیا بسیار ناچیز و حدود یک درصد ذخایر جهانی است و قطعا تاثیری بر روند قیمت‌گذاری داخلی نخواهد داشت. از طرفی میزان عرضه و تقاضا تا حدودی می‌تواند تعیین‌کننده سرنوشت قیمت این فلز زرد باشد. با توجه به اینکه میزان اکتشافاتی که در دنیا انجام شده شاید ۱۰ برابر میزان اکتشافات کشور ما باشد و به عبارت بهتر این موضوع موجب افزایش عرضه جهانی طلا می‌شود و همچنان یک تغییر بین‌المللی بر قیمت نهایی طلا موثر است و با اکتشافات جدیدی که در ایران انجام شده عملا تاثیر چندانی بر میزان عرضه ندارد و به جرات می‌توان گفت عاملی بی‌تاثیر در این امر است.

خالصی_محمدرضا

ایران تامین‌کننده بزرگ طلای دنیا نیست در نتیجه ذخایر و اکتشافات جدید تاثیر چندانی بر قیمت داخلی و جهانی این فلز زرد نخواهد گذاشت و ذخایر معدنی در دنیا نیز بر قیمت‌گذاری به قدری پررنگ نیست. تعداد زیادی طلا به صورت شمش در بانک‌های جهانی وجود دارد و اکتشافات جدید اگر موجب افزایش چشمگیر میزان عرضه شود قطعا در تعیین قیمت نیز موثر خواهد بود در غیر این صورت عاملی با تاثیر کم در این مقوله است. این موضوع برای ایران نیز صادق است چراکه میزان عرضه در مقایسه با دنیا عددی ناچیز بوده و فاکتور مهمی به حساب نمی‌آید. گفتنی است اکتشافات جدید نیز به میزانی نبوده که بتواند میزان عرضه را به صورت چشمگیر تحت تاثیر قرار دهد.

طلا یک متغییر مستقل در اقتصاد دنیا محسوب می‌شود و به نسبت تغییرات قیمت دلار می‌توانیم شاهد افت و خیز قیمتی این فلز زرد رنگ باشیم و تحت تاثیر متغییرهای خاصی است که آن‌ها در اقتصاد کشور ما دخیل نیستند. برای نحوه قیمت‌گذاری در سال‌های آینده با توجه به بروز پدیده‌های اقتصادی جدیدی که روی کار می‌آیند مانند رمزارزها تحت تاثیر فاکتورهای نوینی قرار می‌گیرد و قطعا شاهد تغییرات زیادی در این حوزه خواهیم بود اما اینکه تا چه میزان قیمت جهانی را تحت تاثیر قرار دهد قابل پیش‌بینی نیست و باید به انتظار نشست که دنیا به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد. اما به جرات می‌توان گفت قیمت طلا مستقل از اتفاقات داخلی کشور ما بوده و نوسانات قیمت دلار می‌تواند به عنوان بازیگردان قیمت داخلی فلز زرد محسوب شود.

در مجموع قیمت طلا وابسته به قیمت انس جهانی و نرخ ارز است و هر چقدر هم میزان عرضه و تقاضا افزایش یابد تغییری در قیمت نهایی حاصل نخواهد شد، اما تا حدودی بر قیمت‌گذاری سکه موثر خواهد بود به طوری که اگر تقاضا برای سکه بالا باشد ممکن است قیمت آن نیز روند صعودی در پیش گیرد و بر عکس این موضوع نیز صادق است. این موضوع به دلیل عرضه محدود سکه بوده و فقط توسط بانک مرکزی انجام می‌شود اما طلا در دسترس عموم مردم بوده و هر کسی می‌تواند در صادرات و واردات آن دست داشته باشد. میزان عرضه و تقاضای داخلی قطعا تاثیر چندانی بر قیمت طلا نخواهد داشت اما به دلیل اینکه تنها توزیع‌کننده و تهیه‌کننده سکه بانک مرکزی بوده بنابراین اگر عرضه سکه بیش از حد معمول شود قیمت آن کاهشی خواهد بود و در صورت افزایش تقاضا قیمت سکه نیز صعودی می‌شود که در این صورت حباب سکه حاصل خواهد شد. پیش‌بینی آینده قیمتی طلا و سکه عملا ممکن نیست و هر آن امکان تغییر شرایط قیمت دلار، میزان عرضه و تقاضا و انس جهانی وجود دارد که روند کاهش را به افزایشی و برعکس این قضیه تغییر دهد.

نویسنده: محمدرضا خالصی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها