|
کدخبر: 175197

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران:

دولت این صنعت را نابود می کند!

صنعت آلومینیوم نسبت به سایر صنایع با چالش‌های بیشتری مواجه است و مسئولان مرتبط به جای اینکه درصدد رفع این مشکلات برآیند با تصمیمات غلط سرعت حرکت فعالان در این صنعت را می‌گیرند.

معدن دولت این صنعت را نابود می کند!

افزایش تعرفه‌های برق و گاز و همچنین صدور مجوزهای بی‌جای صادرات و واردات محصولات آلومینیوم دو بلای خانمان سوز این صنعت به حساب می‌آیند که تا به امروز ضربه‌های سنگینی را به بدنه و بطن صنعت آلومینیوم وارد کرده است و در صورت ادامه این روند قطعا برنامه‌های توسعه‌ای در این حوزه برای امسال و سال‌های آتی به هیچ عنوان عملی نخواهد شد.

هوشنگ گودرزی در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهارکرد: برای صنعت آلومینیوم برنامه خاصی طراحی نمی‌شود و از ابتدا تا انتهای این صنعت با مشکل گره خورده است. امسال به نام مانع‌زدایی مزین شده اما تا به امروز حرکتی در جهت تحقق این شعار انجام نشده است. مشکلی که درحال‌حاضر آلومینیوم‌کاران را اذیت می‌کند افزایش نرخ برق صنعتی است به طوری که شاهد رشد ۳.۷۵ درصدی قیمت برق هستیم، همچنین روند در رابطه با گاز نیز به همین شکل بوده است و افزایش هشت برابری قیمت گاز را نیز اعمال کردند. در مجموع این صنعت به انرژی وابسته است و افزایش نرخ انرژی ضربه سنگینی را به فعالان این حوزه وارد می‌کند.

هوشنگ_گودرزی

وی افزود: اکنون با صدور مجوز صادرات به مشکلات این صنعت اضافه شده و این در حالی است که تقاضای صنایع پایین‌دستی در داخل کشور به طور کامل تامین نمی‌شود و میزان عرضه و تقاضا در تعادل نیست و اکنون برای صادرات نقشه کشیده‌اند. به طور کلی مانع‌گذاری انجام شده و برای جویا شدن از راه‌حل‌ها و مانع‌زدایی‌ها باید وزارتخانه سوال پرسید که تا کنون چه کاری انجام شده است؟ با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر این موضوع که جلوی واردات گرفته شود اما وزارتخانه با واردات فویل آلومینیومی موافق کرد و محصولات تولیدکنندگان ایرانی در انبارها ذخیره شده‌اند و بدترین تصمیم ممکن برای این صنعت بوده این در حالی است که درخصوص دیگر محصولات نیز بدون توجه به شرایط داخلی آنها مجوز صادرات صادر می‌شود.

نرخ انرژی باید به صورت عاقلانه افزایش یابد

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران تصریح کرد: راهکار اساسی برای جلوگیری از تکرار چنین اقدامات و تصمیمات اشتباهی باید به صنایع امکاناتی ارائه شود که هزینه‌های آنها کاهش یابد و تولید مناسب و قابل رقابتی با دنیا داشته باشند. نرخ انرژی باید با یک درصد متعادل افزایش یابد نه اینک قیمت گاز و برق را به چندین برابر میزان سابق افزایش دهند. طبیعتا با چنین اقداماتی قیمت تمام شده محصولات نیز به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت و همزمان با این باید به شدت با واردات محصولاتی ک تولید داخلی مقابله شود. شرکت‌های پایین‌دستی با ظرفیت پایینی و میزان تولید اندک و همچنین هزینه‌های ثابتی که دارند قیمت تمام شده بالاتری نسبت به واردات کشور چین خواهند داشت.

وی ادامه داد: اگر قرار بر وارد کردن محصولات آلومینیومی از کشور چین یا هر کشور دیگری باشد با ظرفیت‌های چندین برابر میزان تولیدات صنعتگران داخلی، به جرات می‌توان گفت با چنین وضعیتی محصولات داخلی رشد نخواند کرد و عملا جهش تولید را خفه خواهیم کرد. در نتیجه برای جلوگیری از تشدید این وضعیت باید به شدت از واردات محصولات آلومینیومی جلوگیری به عمل آید. همچنین مسئولان مربوطه در قیمت‌گذاری انواع انرژی باید تجدیدنظر کنند که هم استقلال تولیدی کشور حفظ شود و از طرفی در جهت توسعه صنعت آلومینیوم بتوان گام‌های بزرگ برداشت. به طور کلی باید متخصصین و افراد دلسوزی که با مشکلات این صنعت آشنا هستند تصمیم‌های اساسی را اتخاذ و اجرا کنند.

واردات محصولات آلومینیومی باید متوقف شود

گودرزی تاکید کرد: اگر راه‌حل‌های مقابله‌ای با مشکلات موجود در صنعت آلومینیوم را بیان شد وارد فاز عملیاتی شود قطعا در امسال با افزایش تولید مواجه خواهیم شد. اگر شرکت‌های مادر به صورت همزمان شمش را با همان قیمتی که صادر می‌کنند به صادرکنندگان محصولات پایین‌دستی نیز بدهند. قیمت صادراتی در جایی قرار خواهد گرفت که صنایع پایین‌دستی نیز می‌توانند میزان تولیدات و صادرات خود را افزایش دهند چون که قیمت‌ها رقابتی خواهد شد. اما اگر شمش را با قیمت بالاتر از نرخ صادراتی به صنایع پایین‌دستی عرضه کنند، هیچ توجیهی برای افزایش میزان تولید محصول و همچنین صادرات این نوع صنایع وجود ندارد. در صورت عدم حل مشکلات صنعت آلومینیوم همچنان کجدار و مریز به راهش ادامه خواهد داد.

رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران یادآور شد: نکته مهمی که در این راستا مطرح بوده تصمیماتی است که وزارتخانه بدون مشورت با افراد مطلع و دست اندر کار در این صنعت به صورت خلق‌الساعه می‌گیرد و خیلی سریع تصویب می‌کند. به صورت ناگهانی واردات شمش را آزاد می‌کنند و در آن مجوز صادرات محصولات آلومینیومی را ابلاغ می‌کنند. در واقع این گونه تصمیمات باید با یک تفاهم و همفکری انجام شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بیش از یک است که طرح تصحیح فرمول نرخ‌گذاری پایه در صنعت آلومینیوم در بورس کالا مطرح شده و تا کنون این اتفاق نیفتاده است و به طور طبیعی این موضوع بر میزان عرضه و تقاضا تاثیر خواهد گذاشت. هیچ فردی نیست که یک قیمت پایه را بررسی کند و اگر در این خصوص تفاهمی حاصل نشد مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت. به عنوان یک فردی که در این صنعت فعال است پیشنهاد می‌دهم که این گونه تصمیم‌گیری‌ها با مشارکت تشکل‌ها همفکری و مذاکره صورت گیرد و بعد از بررسی‌های لازم تصمیمات گرفته شود.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها