|
کدخبر: 173551

سیاست‌های دولتی مانعی برای رشد صنعت سیم لاکی

سیدامیرحسین قرشی _ تولیدکننده سیم‌لاکی

مفتول مس و لاک دو ماده اولیه اساسی برای ساخت لاک سیم به حساب می‌آیند که صنعتگران داخلی به مرغوب‌ترین نوع مواد اولیه دسترسی دارند و در مجموع فقط سیاست‌گذاری‌های دولتی مانعی برای رشد این صنعت به حساب می‌آید.

قرشی

بخش عمده قیمت تمام شده و کیفیت سیم به مفتول مسی که به عنوان ماده اولیه برای ساخت سیم‌لاکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مربوط می‌شود و خوشبختانه در کشور میزان زیادی مس مرغوب در دسترس واحدهای تولیدی است و با کمبود مواد اولیه مواجه نیستند. سیاست‌های قیمت‌گذاری مس که از جانب دولت و بورس کالا انجام می‌شود می‌تواند صنعت سیم‌لاکی را با شوک‌هایی مواجه کند که واحدهای تولیدی را با چالش کمبود نقدینگی روبه‌رو می‌کند. لاک عایق از دیگر مواد اولیه لازم جهت ساخت سیم‌لاکی به حساب می‌آید که متاسفانه تمام اک مصرفی در داخل از خارج از کشور تامین می‌شود. ناگفته نماند که برخی از واحدهای تولیدی وارد حیطه تولید لاک شدند اما به دلیل عدم ثبات کیفیت محصول تولیدی، به نتایج مطلوبی نرسیدند.

تمام مجموعه‌های تولیدکننده سیم‌لاکی به لاک‌های خارجی وابسته هستند که در شرایط فعلی با توجه به اعمال تحریم‌ها، انتقال پول با چالش‌هایی مواجه شده و عملا تامین لاک نیز دشوار شده است. اکنون با هزینه و مراحل بیشتر و با کمک یک کشور سوم باید می‌توان مشکلات واردات لاک مصرفی را به حداقل رساند. به عبارت بهتر تامین مواد اولیه یک بحث است و هزینه‌های تامین نیز موضوع جدایی به حساب می‌آید. تهیه تمام تجهیزات و موادی همچون روغن کشش با مبحث هزینه روبه‌رو هستند اما مهم‌ترین آنها خرید لاک است. به طور کلی تحریم‌ها آسیب و هزینه جدی را بدنه صنعت وارد کرده است.

سیم لاکی مازاد در کشور وجود دارد

میزان عرضه سیم‌لاکی در بازار بیش از نیاز و تقاضای کشور است که خوشبختانه یک ظرفیت مازادی در خصوص این محصول صنعتی در کشور حاکم است. با این حجم از سیم لاکی علاوه بر تامین نیاز کشور می‌توان به سمت صادرات نیز سو یافت. در بخش صادرات نیز موضوعاتی همچون تحریم، دریافت پول و سیستم بانکی مطرح است که مسیر را دشوار می‌کند در غیر این صورت که سیم لاکی‌های ساخت داخل از نظر کیفیت در سطح کشورهای اروپایی است چراکه تولیدکنندگان ایرانی به مواد اولیه مرغوب دسترسی دارند و اغلب کارخانه‌ها نیز به فناوری روز دنیا مجهز است و محصول نهایی قطعا از کیفیت مطلوبی برخوردار خواهد بود. با وجود تولید محصول باکیفیت اما هزینه ساخت سیم لاکی امکان ورود به میادین بین‌المللی را از صاحبان کسب و کار سلب کرده است.

اغلب شرکت‌های داخلی لاک مصرفی مورد نیاز خود را از شرکت الانتاس ایتالیا تامین می‌کنند که از لحاظ کیفیت حرف اول را در کشور می‌زند اما برای حل مشکلات ناشی از انتقال پول کشور سومی مانند ترکیه نیز باید در معاملات حضور داشته باشد که علاوه بر هزینه، زمان بیشری نیز صرف واردات لاک می‌شود. شرکت‌ها کره‌ای، چینی و فرانسوی نیز هستند که در رتبه‌های بعدی کیفیت تولید لاک قرار می‌گیرند اما ایرانی‌ها به دو دلیل قیمت و کیفیت ساخت ایتالیا را اغلب ترجیح می‌دهد. با وجود تمام این مشکلات به دلیل منابع غنی مس با کیفیت و با عیار بالا در کشور خوشبختانه تولیدکنندگان سیم لاکی در تهیه مس با مشکل خاصی روبه‌رو نیستند و این یک برگ برنده برای صنعتگران ایرانی به حساب می‌آید و اغلب تولیدی‌ها مفتول مس مورد نیاز خود را ز بورس و بازار آزاد به راحتی تهیه می‌کنند.

قیمت مفتول مسی در بازار آزاد ارزان‌تر است

برای حل مشکلات موجود در صنعت سیم لاکی همچون سایر صنایع اگر دولت دخالت‌های خود را از بخش‌های مختلف صنعت کم رنگ‌تر کند، قطعا تعداد زیادی از مشکلات حل خواهد شد. درحال‌حاضر قیمت مفتول مس در بازار آزاد ارزان‌تر از بورس کالا است و تولیدکننده ترجیح می‌دهد مایحتاج خود را از بازار آزاد و با هزینه کمتری تامین کند و با شرایط سخت خرید از بورس کالا مواجه نشود. قیمت جهانی مس به میزان کافی افزایشی بوده و قیمت‌های داخلی نیز به اندازه کافی رشد داشتند و اکنون انگیزه ویژه‌ای برای نوسان قیمتی از جانب دولت وجود ندارد و به نوعی با ثبات قیمتی در بازار مواجه هستیم.

بازار مفتول اگر تاثیر ارز را نادیده بگیریم، از نظر عرضه و تقاضا در یک ثبات نسبی قرار دارد و صنعتگرانی که به مفتول مسی نیاز دارند به راحتی تهیه می‌کنند حال اگر میانگین قیمت موزون آن زیاد است به مباحث دیگری مربوط می‌شود. قیمت مفتول بعلاوه یک هزینه دستمزدی می‌شود که در نهایت بر قیمت سیم لاکی نیز تاثیر خواهد گذاشت و افزایش قیمت در این محصول به تغییرات قیمتی مس بازمی‌گردد.

در مجموع اگر سیاست‌های دولت عدم مداخله در صنعت باشد و آن را به حال خود رها کند، تولیدکننده و متقاضی همدیگر را خیلی بهتر می‌شناسند و پیدا می‌کنند و معاملات بدون دغدغه انجام خواهد شد و در نهایت با وجود مواد اولیه مرغوب در کشور قطعا شاهد یک جهش در این صنعت چه در داخل و چه در عرصه‌های بین‌الملل خواهیم بود.

 

 

نویسنده: سیدامیرحسین قرشی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها