|
کدخبر: 173170

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با مدیر تحقیق و توسعه شرکت ذوب‌آهن:

ذوب‌آهن تولید ریل را به دوش می‌کشد

با تشدید تحریم‌ها و با توجه به توسعه زیرساخت‌ها در کشور صنایع مختلف تولید محصولاتی که پیش از این از طریق واردات تامین می‌شد را در دستور کار خود قرار دادند که در این میان تولید ریل راه‌آهن و مترو از بزرگ‌ترین دستاوردهای شرکت مادر ذوب‌آهن به حساب می‌آید.

معدن ذوب‌آهن تولید ریل را به دوش می‌کشد

شرکت‌های دانش‌بنیان مرتفع‌کننده بسیاری از نیازهای داخلی‌سازی شرکت‌های فولادی هستند و در این بین با تکیه بر دانش روز دنیا و ایده‌های نوین قدمی موثر در بومی‌سازی صنعت فولادی را برداشته‌اند.

مرتضی شیرین‌پرور در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهارکرد: شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان نیز همانند شرکت‌های فولادی در شرایط تحریم، دچار چالش‌ها و تهدیدهای داخلی و خارجی در تامین مواد اولیه و قطعات شد اما با گسترش ارتباطات صنعت و محیط داخلی در زمینه‌های فناوری توانست بسیاری از مشکلات خود را در زمینه تامین قطعات با استفاده از توان کارشناسان شرکت همچنین تعامل با دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان مرتفع کند و در این خصوص می‌توان ادعا کرد که اثرات مخرب تحریمی تا حد زیادی در صنعت با تکیه بر توان داخلی خنثی شد، اما در خصوص تامین مواد اولیه با کیفیت مورد نیاز و پایداری چالش‌هایی وجود دارد که با سیاست‌های کلان در کشور این امر نیز امیدواریم هرچه سریع‌تر هموار شود.

شیرین_پرور

وی افزود: این شرکت در سال‌های اخیر براساس برنامه‌های راهبردی مدیریت عالی شرکت با توجه به توسعه زیرساخت‌ها توان مضاعف در تولید محصولات جدید داشته و حجم قابل توجهی از محصولات خود را صادر کرده و تعداد زیادی از قطعات مورد نیاز خود و شرکت‌های دیگر را در داخل کشور بوم‌سازی کرده است. تامین ریل مورد نیاز راه آهن جمهوری اسلامی ایران و مترو از اقلام شاخص است و در جهت جلوگیری خروج متنابهی ارز از کشور خدمت شایانی انجام داده و نقش خود را در رشد اقتصادی کشور ایفا نموده است. بخشی از صادرات محصولات غیر نفتی در شرایطی که صادرات نفت با مشکل روبه‌رو شده را نیز بر دوش کشیده و این صنعت در جنگ اقتصادی نیز جایگاه ویژه‌ای در رشد اقتصادی و صادرات کشور داشته است.

استفاده از ایده‌های خلاق در جهت بومی‌سازی

مدیر تحقیق و توسعه شرکت ذوب‌آهن تصریح کرد: توسعه فناوری در زمینه بومی‌سازی تجهیزات، قطعات و مواد مصرفی شرکت همچنین تامین نیاز محصولات استراتژیک کشور که به نوعی ارز قابل توجهی از کشور خارج می‌کند از اهداف این شرکت در سال‌های اخیر بوده است وبا بهره‌گیری از ظرفیت موجود در مجموعه این نیاز به خوبی پاسخ داده شده و در اولویت مدیریت عالی شرکت است. ارتباط موثر صنعت با موسسات تحقیقاتی، فنی، همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر سازند‌گان داخلی علاوه بر اینکه منجر به تولید محصولاتی شده که پیش از این صرفا وارداتی بوده با استفاده از راه‌حل‌های نوع آورانه و خلاقانه مسیر توسعه و بهبود تجهیزات را سرعت بخشیده است. از جمله موفقیت‌ها در جهت توسعه فناوری‌های مورد نیاز به دستیابی و تدوین دانش فنی ساخت و یا ارتقا دانش فنی تجهیزات و قطعات صنعت فولاد بوده است.

وی عنوان کرد: برنامه‌هایی متصور در این شرکت تبدیل تهدید به فرصت است. در شرایطی که فشارهای ظالمانه تحریم به بیشترین حد خود رسیده است شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان همگام با سایر فولادسازان با تلاش و اجرای برنامه‌هایی همچون توسعه صادرات و حرکت روبه جلو در زمینه تامین داخل در این خصوص توانسته‌اند علاوه بر حمایت از مصرف‌کنندگان داخلی، بازارهای صادراتی خود را توسعه دهند و در این شرایط ورود سیاست‌های تشویقی به جای سیاست‌های بازدارنده دولت به زنجیره ارزش کمک زیادی می‌کند. همچنین تاکید بر افزایش بهره‌وری با الگو استفاده از نوآوری و فناوری؛ ارتباط موثر و کارآمد صنعت و دانشگاه و تعامل علمی با محیط بیرونی جهت تحقق اهداف رونق تولید و مانع زدایی و پشتیبانی تولید است.

عملکرد موفق در ساخت ریل

شیرین‌پرور ابراز کرد: جایگاه فعلی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان در زمینه بومی‌سازی به عنوان یک صنعت مادر چه در محور بومی‌سازی تجهیزات و قطعات و مواد مصرفی و چه در تولید محصولات وارداتی مورد نیاز کشور در سال اخیر بسیار چشمگیر بوده است. تولید ریل ملی به عنوان محصول استراتژیک و زیر ساختی کشور و مرتفع کردن نیاز ۱۰۰ درصدی راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران به واردات از دستاوردهای افتخار آفرین ذوب آهن اصفهان است. علاوه بر ریل راه‌ آهن این شرکت کلیه مقاطع ساختمانی سنگین برای سازه‌های فولادی مانند تیرآهن‌های بال پهن‌موازی سنگین را که درحال‌حاضر متاسفانه از طریق ساخت تیر ورق‌ها به روش جوشکاری تامین می‌شود را تولید کرده و لازم است صنعت ساخت‌وساز برنامه‌ریزی نماید به منظور افزایش بهره‌وری ساخت، کاهش هزینه‌ها و زمان اجرا همچنین توسعه ایمنی سازه‌های فلزی حداکثر استفاده را از این فرصت داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره بومی‌سازی صنعت فولاد با نگاهی به ویژه به نزدیک کردن حلقه اتصال تامین‌کنندگان داخلی شرکت‌های بزرگ فولادی و رفع موانع با پیش‌بینی صندوق حمایتی پژوهش و فناوری بخشی از راهبرد خودکفای و تامین داخل انجمن تولید‌کنندگان فولاد بوده که شروع خوبی در صنعت فولاد بوده است ولی در زمینه تولید محصولات راهبردی و استراتژیک مشترک واحدهای فولادی و صنعتی باید بیش از پیش حمایت‌های لازم انجام و متمرکز شود.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها