|
کدخبر: 173208

مزایای آزادسازی صادرات شمش فولاد

بهادر احرامیان، عضو سابق هیات نمایندگان اتاق تهران و نایب‌رئیس انجمن فولاد بر این باور است که از فرصت آزادسازی صادرات شمش فولاد می‌توان به نفع افزایش صادرات به چین بهره گرفت.

معدن مزایای آزادسازی صادرات شمش فولاد

عضو سابق هیات نمایندگان اتاق تهران با اعلام اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد ۳۰ درصدی تقاضای فولاد در چین است، از ضرورت توسعه صادرات محصولات فولادی به این کشور سخن گفت.

 بهادر احرامیان این افزایش تقاضا را ناشی از قرار گرفتن این کشور در دوران پساکرونا و تسریع در واکسیناسیون دانست و گفت: تقاضایی که در حدود یک‌ونیم سال‌ گذشته سرکوب شده، با بازگشایی مجدد صنایع و اجتماعات افزایش یافته است. به همین دلیل مشاهده می‌کنیم که قیمت بسیاری از محصولات صنعتی و مواد اولیه نظیر مس، آلومینیوم، سنگ‌آهن و حتی نفت در حال افزایش است.

دولت چین نیز با علم به این تحولات، ضمن متوقف ساختن مشوق‌هایی که روی صادرات فولاد اعمال کرده بود، در مورد واردات از برخی کشورها از جمله ایران وضعیت تجارت ترجیحی در نظر گرفته است. به طوری که محصولات ایرانی با تعرفه دو یا سه درصدی می‌تواند وارد بازار چین شود.

 او با بیان اینکه «قیمت‌های جهانی به صورت هفتگی درحال جهش است» ادامه داد: پیش‌بینی‌ها بر این است که این روند بیش از یک سال دوام نخواهد داشت و به‌تدریج بعد از سپری شدن این دوره و کاهش تقاضای انباشت شده، شاهد آن خواهیم بود که در زمان کوتاهی، وضعیت به شرایط قبل بازگردد و حتی قیمت‌ها دچار سقوط شود. برآوردها این‌گونه است که این روند نزولی از اوایل ۲۰۲۲ اتفاق بیفتد.

احرامیان این موقعیت را برای کشوری چون ایران گذرا توصیف کرد و گفت: این موقعیت گذرا بوده و دائمی نیست و شاید هر صد سال یک بار در دنیا یک پاندمی به وقوع بپیوندد که شرایط اقتصاد را از حالت باثبات خارج کند. از این رو، طرز فکر و نگاه ما نیز باید منعکس‌کننده توجه به این وضعیت بسیار نادر باشد. در واقع در این دوره باید هر چه که می‌توانیم تولید کرده و با قیمت بالاتر بفروشیم. به بیان دیگر اکنون زمان آنکه در مورد مسائل بلندمدت صحبت کنیم نیست و هر آنچه که بهتر قابل عرضه است را باید عرضه کنیم. بعد از آن، کمتر از یک سال دیگر زمان داریم که در مورد مسائل درازمدت برنامه‌ریزی کنیم.

آزادسازی صادرات شمش فولاد

نایب‌رئیس انجمن فولاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آزاد شدن صادرات شمش فولاد گفت: با بحرانی شدن شرایط اقتصاد کشور به واسطه اعمال تحریم‌ها، طرحی با عنوان تیک زدن محصولات صادراتی زنجیره فولاد اجرا شد که اجرای آن در هیچ کشوری مسبوق به سابقه نیست. سیاست‌های تجاری در دنیا معمولا از طریق ابزار تعرفه یا عوارض و در نهایت سهمیه‌بندی مورد پیگیری قرار می‌گیرد. اما در ایران با پدیده جدیدی مواجه شدیم که به موجب آن محموله‌های صادراتی، شرکت به شرکت، کشتی به کشتی و حتی کامیون به کامیون باید تایید وزارت صمت را اخذ می‌کرد.

او گفت که با مصوبه جدید وزارت صمت، تیک صادراتی رفع شده و چنانچه صادرات یک محصول با قوانین و مقررات تطبیق داشته باشد، صادرکننده در یک دوره سه ماهه می‌تواند بدون نیاز به اخذ تیک، صادرات را ادامه دهد و پس از سه ماه مورد بررسی قرار گرفته و اگر این صادرات مغایرتی با مقررات نداشته باشد، مجوز او دوباره تمدید می‌شود.

احرامیان بر این باور است که از فرصت آزادسازی صادرات شمش فولاد می‌توان به نفع افزایش صادرات به چین بهره گرفت.

 

منبع: چیلان

ارسال نظر