|
کدخبر: 173177

۱۴۸ معدن فعال مس با تولید ۱۰۰ میلیون تن کانسنگ

نخستین کنفرانس آنلاین مس با موضوع فرصت‌های پنهان سرمایه‌گذاری در صنعت مس با نگاهی بر بازار و معدن با مشارکت و همکاری انجمن مس ایران، ایمیدرو، شرکت ملی صنایع مس برگزار شد.

معدن ۱۴۸ معدن فعال مس با تولید ۱۰۰ میلیون تن کانسنگ

توسعه پایدار و حذف موانع پیش روی صنعت، بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی و بالادستی مس، بررسی آینده بازار مس و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و اکتشاف و فعال‌سازی معادن غیرفعال مس، محورهای این همایش آنلاین بود.

اسدالله کشاورز، معاونت معدن و صنایع معدنی وزارت صمت در این کنفرانس آنلاین عنوان کرد: وضعیت زمین‌شناسی کشور ما به‌گونه‌ای است که از زون‌های متالوژنی بسیاری برخوردار هستیم و معادن بسیار خوبی در زمینه مس در این کمربند قرار گرفته است. با توجه به آخرین آمار ۲۲۵ معدن مس داریم که ۱۴۸ معدن فعال است و تولید کانسنگی حدود ۱۰۰ میلیون تن در سال را داراست.

وی افزود: در حوزه مس درحال‌حاضر ۱۶ معدن در حال تجهیز است و ۶۵ معدن غیرفعال مس داریم. تعدادی از معادن فردا به مزایده عمومی گذاشته خواهد شد که متقاضیان می‌توانند نسبت به فعال‌سازی معادن اقدام کنند و همچنین ۶۷ واحد کنسانتره مس و ۴ واحد کاتد مس نیز در کشور است. پراکندگی این واحدها در شهرهای مختلف دارد و عمده آنها در کرمان و آذربایجان است.

کشاورز با اشاره به افزایش قیمت مس در ماه‌های اخیر عنوان کرد: افزایش قیمت مس سبب شده ظرفیت‌هایی که در حوزه مس مغفول مانده بودند فعال شوند و معادن کوچک این حوزه شکل‌گرفته و فعال شده‌اند. پیش‌بینی‌شده قیمت مس تا ۱۵ هزار دلار هم پیش خواهد رفت که برای کشور ما نویدی است تا از این فرصت استفاده بهینه کنیم. امیدواریم در آینده نیز با توجه به سیاست‌های وزارت صمت واحدهای پایین‌دستی بیشتری شکل گیرد.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت تصریح کرد: خردادماه امسال نیز بسته‌های سرمایه‌گذاری جدیدی در حوزه معدن اعلام خواهد شد و یک بسته آزمایشی نیز برای مس در استان هرمزگان پیش‌بینی شده است.

وی گفت: سایر بسته‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های سرب و روی در استان تهران، همچنین ۶ معدن در استان‌های سیستان و بلوچستان و کردستان برای واحدهای فرآوری و مجموعه‌هایی که تعهد احداث واحد فرآوری را داشته باشند ارائه خواهد شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت از برگزاری آیین رونمایی از طرح آزادسازی حدود ۶ هزار محدوده و معدن غیرفعال کشور نیز توسط وزیر صنعت معدن و تجارت خبر داد.

کشاورز با بیان این مطلب افزود: نظر به اجرای برنامه‌های راهبردی وزارت صمت و همچنین برنامه‌های اعلامی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه معدن برای نخستین بار در کشور طرح بزرگ آزادسازی معادن غیرفعال و بلاتکلیف کشور اجرا خواهد شد.

معاونت معدن و صنایع معدنی وزارت صمت خاطرنشان کرد: طرح بزرگ آزادسازی محدوده‌ها و معادن بلاتکلیف کشور ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های رزم حسینی از ابتدای دوره وزارت بوده است و آزادسازی این حجم و تعداد از محدوده‌های معدنی در کشور برای نخستین بار رخ می‌دهد که اهداف و آثار بسیاری همچون استفاده از ظرفیت‌های خدادادی کشور، تأمین بخش بزرگی از مواد اولیه مراکز تولیدی، توسعه متوازن مناطق مختلف کشور به‌ویژه مناطق محروم و کمتر برخوردار و اشتغال‌زایی گسترده در حوزه معدن و صنایع و زنجیره‌های وابسته را دنبال می‌کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها