|
کدخبر: 157145

راز موفقیت فولاد مبارکه در طرح تحول دیجیتال چیست؟

مدیرعامل شرکت ایریسا گفت: سرمایهگذاری در نیروی انسانی زیربنای موفقیت فولاد مبارکه در طرح تحول دیجیتال است.

معدن راز موفقیت فولاد مبارکه در طرح تحول دیجیتال چیست؟

رسول سرائیان به اهمیت تحول دیجیتال در صنعت فولاد جهان و ضرورت توسعۀ آن در شرکت فولاد مبارکه پرداخت و توضیح داد: مهمترین مسئله این است که دورنمای ما در ۵ سال آینده چیست و در مسیر آن با چه چالشهایی مواجه خواهیم بود؛ چراکه بقا و تداوم حیات در صنعت استراتژیک فولاد از دغدغههای اساسی مدیران است.

وی افزود: از یک سو، موضوعات رقابت و صادرات، مسائلی بسیار جدی و اساسی برای آیندۀ بازار است و از سوی دیگر، میزان رضایتمندی مشتری و الزامات محیط زیستی و تنوع محصولات تولیدی از چالشهای صنعت فولاد در تمام دنیا محسوب میشود تا در نهایت محصول تولیدی باکیفیتتر و قیمت تمامشدۀ کمتر و انعطافپذیری بیشتر در این زمینه رقم بخورد.

وی بهمرور تاریخی اهمیت انقلابهای صنعتی و تأثیر آن بر تولید ناخالص داخلی (GDP) اشاره کرد و افزود: در طی ۱۸۰۰ سال گذشته، سه انقلاب صنعتی رخ داده و مهمترین رشد تولید ناخالص داخلی در انقلاب دیجیتال محقق شده است.

سرائیان افزود: در سال ۱۹۱۷ میلادی، سه شرکت فولادی در جایگاه ده شرکت برتر دنیا جا داشتند که پنجاه سال بعد اثری از آنها نبود؛ این در حالی است که از سال ۲۰۱۷ بازار سرمایه در اختیار پنج غول دیجیتالی دنیاست.

وی به نقش و جایگاه صنعت فولاد در بازار سرمایۀ ایران هم اشاره کرد و افزود: شش شرکت فولادی و معدنی در بازار سرمایه حضور دارند که با توجه به ظهور و توسعۀ پرشتاب انقلاب صنعتی، پیشبینی میشود این جایگاه در پنج سال آینده دستخوش تغییر شود.

مدیرعامل شرکت ایریسا با تأکید بر شیب رشد غولهای دیجیتال گفت: شرکتهای سنتی از این شرکتهای دیجیتال فاصله دارند و پیشبینی میشود سهم اقتصاد دیجیتال در دنیا از ۱۵.۵ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۲۵ درصد در سال ۲۰۲۵ افزایش یابد و تحول دیجیتال در یک بازۀ دهساله، افزایش سرمایۀ ۱۰۰ میلیون دلاری خواهد داشت که بسیار قابلتوجه است.

سرائیان به انقلاب چهارم صنعتی در کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ سرمایهگذاری در این بخش تحت عناوین مختلف و با اعتبار ۲۰۰ میلیون یورو تا ۲ میلیارد یورو آغاز شده است تا با تحقق پلتفرمهای مربوطه، بسته به درگیری صنایع بالادستی و پاییندستی، اقتصاد کشورها بین ۴ تا ۱۰ درصد ارتقا یابد.

وی با اشاره به اشتغالزایی ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون نفر در مشاغل وابسته به انقلاب چهارم صنعتی افزود: رتبۀ دهم صنعت فولاد ایران در جهان نشان میدهد که اگر در این زمینه غفلت شود، امکان از دست رفتن این جایگاه چندان دور از انتظار نیست.

مدیرعامل شرکت ایریسا با اشاره به ارتقای صنعت فولاد اظهار داشت: رقبای اصلی فولادسازی ما اعم از تاتا استیل هند، پوسکوی کرۀ جنوبی و آرسلورمتال آمریکا وارد انقلاب صنعتی چهارم شدهاند. این در حالی است که مجمع جهانی اقتصاد و مکنزی، باشگاه «فانوس دریایی» را تشکیل دادهاند و شرکتها با پیادهسازی موفق انقلاب صنعتی چهارم میتوانند به عضویت این باشگاه درآیند.

وی افزود: شرکت فولادی چینی از سال ۲۰۱۷ چشمانداز خود را طراحی کرد و در سال ۲۰۱۹ به این باشگاه راه یافت. این امر نشان میدهد ما هم با فاصلۀ زمانی کمی میتوانیم خود را به این جایگاه برسانیم.

سرائیان با اشاره به رونمایی از طرح تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه در ۵ مردادماه گفت: از ششم مردادماه، یازده پروژه در این راستا تعریف شده و علیرغم اعمال تحریمها، با بهکارگیری مشاور بینالمللی از یک شرکت معتبر آلمانی درصددیم که ۲۲ پروژۀ اولویتدار در تحول دیجیتال شرکت فولاد مبارکه را دنبال کنیم.

وی به احداث مرکز نوآوری تحول دیجیتال در پارک پردیس دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: این مرکز شتابدهی، جمعآوری استارتآپها و توسعۀ نوآوری شرکت فولاد مبارکه در خردادماه سال آینده به بهرهبرداری میرسد.

مدیرعامل شرکت ایریسا به برگزاری دورههای آموزشی با همکاری دانشگاه اصفهان برای مدیران شرکت فولاد مبارکه هم اشارهای کرد و افزود: دعوت از شرکتهای دانشبنیان با محوریت مفاهیم هوش مصنوعی، فناوریهای نوظهور، لجستیک هوشمند و استفاده از اِیآربیآر با تعریف سرمایهگذاری و حمایت مالی از دیگر اقدامهای شرکت فولاد مبارکه در توسعۀ طرح تحول دیجیتال است.

وی با اشاره به هشتگ «فولادینو» گفت: شرکت فولاد مبارکه سنگ بنای انقلاب چهارم صنعتی است و با تحول دیجیتال میتواند این مهم را به تمام گروههای فولادی و صنعت کشور تعمیم دهد.

سرائیان ضمن تقدیر و تشکر از حمایت دکتر عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه از توسعۀ طرح تحول دیجیتال اظهار داشت: پیمودن این مسیر با توجه به نو بودن مسئله با چالشهایی مثل نبود شرکت آماده و مسائل بینالمللی روبهروست که البته این مسائل حلشدنی است، اما موضوع مهمتر کمبود نیروی انسانی مستعد در زمینۀ تحول دیجیتال است.

وی اضافه کرد: دنیا با کمبود نیروی انسانی مستعد دست به گریبان است. برای نمونه، در کشور پرجمعیت هندوستان با زیرساختهای مطلوب آیتی، برآورد شده است که در سال ۲۰۲۱ به ۲۳۰ هزار نفر متخصص امنیت سایبری نیاز است. این در حالی است که درآمد این افراد در تمام جهان بالاست و این امکان برای ما فراهم نیست که از نیروهای خارجی بهرهمند شویم و از سوی دیگر متخصصان حوزۀ امنیت سایبری جذب کشورهای دیگر میشوند؛ بنابراین سرمایهگذاری بر نیروی انسانی زیربنای موفقیت ما در طرح تحول دیجیتال است.

مدیرعامل شرکت ایریسا با اشاره به تعریف اهداف کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت در حوزۀ تحول دیجیتال در شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: در نظر داریم با سرمایهگذاری در خانۀ ریاضیات اصفهان، باشگاه رباتیک برای گروه سنی دانشآموزان تشکیل دهیم و در سه دانشگاه صنعتی اصفهان، شریف و امیرکبیر و شهرستانهای صنعتی استان اصفهان هم در زمینۀ آموزش سرمایهگذاری کنیم.

وی در پایان با تشکر مجدد از حمایتهای مدیرعامل محترم شرکت فولاد مبارکه گفت: امیدواریم شرکت فولاد مبارکه در ۱۴۰۴ به باشگاه «فانوس دریایی» ملحق شود.

 

ارسال نظر