|
کدخبر: 134247 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

رکورد تازه چین در واردات مس!

درحال‌حاضر چین به دنبال جذب مازاد مس جهان و ترکیب آن با قیمت‌های پایین است که همین امر سبب می‌شود تا به انگیزه لازم برای تحریک بازیابی اقتصادی و موج‌های ناشی از انبار شدن این فلز صورت گیرد و می‌توان گفت که این اقدامات در راستای راهبرد تجاری است.

معدن رکورد تازه چین در واردات مس!

چین رکورد تازه‌ای از خود در واردات مس را برجای گذاشته است

رکورد واردات مس در چین

چین در ماه اکتبر میزان عظیمی از مس خام را به میزان ۶۱۸ هزار تن وارد کرد که مجموع سالانه آن در مجموع به ۵.۶ میلیون تن می‌رسد پیش از ثبت این بالاترین رکورد سالیانه به دو ماه گذشته بازمی‌گردد.

به نظر می‌رسد این موج مانند تکرار بحران مالی یک دهه پیش است.

درحال‌حاضر چین به دنبال جذب مازاد مس جهان و ترکیب آن با قیمت‌های پایین است که همین امر سبب می‌شود تا به انگیزه لازم برای تحریک بازیابی اقتصادی و موج‌های ناشی از انبار شدن این فلز صورت گیرد و می‌توان گفت که این اقدامات در راستای راهبرد تجاری است.

هرچند که درحال‌حاضر شاهد تغییرات هستیم اما این میزان باز هم به اشتیاق خرید فلزات در سال ۲۰۰۹ نمی‌رسد.

آنچه که اتفاق مشابهی در واردات عظیم فلز مشاهده می‌شود آلومینیوم است که البته این موضوع بیانگر آن نیست که چین مشتاقانه به دنبال واردات فلزات اساسی است. البته باید توجه داشت که این تمایزات در بازار آینده قابل توجه خواهد بود.

چین به دنبال پاکسازی مس مازاد در جهان است و کمتر به پاکسازی مازاد آلومینیوم موجود می‌اندیشد ضمن اینکه که فلزات سرب و روی و نیکل در انبارها انباشت می‌شود‌.

آمار و ارقام اولیه ارائه شده از سوی گمرک چین نشان می‌دهد که مس‌های وارداتی این کشور شامل مس خام، تصفیه شده و‌ آند و آلیاژی است.

واردات بالای مس تصفیه‌شده

۷۰ درصد از مس سالیانه وارداتی در چین از نوع تصفیه شده است و این بدان معنی است که این میزان مس در ماه گذشته ۴۴۰ هزار تن بوده و سالیانه ۴ میلیون تن واردات دارد.

چین در امسال ۱.۱۷ میلیون تن بیشتر از سال قبل مس تصفیه‌شده خریداری کرده و این خرید بزرگ ۲۴ میلیون تنی در یک بازار جهانی است.

پایین‌ترین نرخ امسال در بورس فلزات لندن (LME ) رقم خورد به طوری که پایین‌ترین نرخ مس به ۴.۳۷۱ در هر تن رسید. آنچه که در این میان قابل توجه است این است که استفاده از یوان چین در بیشتر خریداران بزرگ جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

برطرف شدن مشکلات کمبود مواد اولیه سبب شد تا چین با انجام بازیابی‌ها بتواند بخش تولید خود را استحکام بخشد. تمرکز بر واردات کنسانتره مس در ۹ ماهه سال نخست سال ۲۰۲۰ با رشدی ۲ درصدی همراه بوده ضمن اینکه چین نتوانست سرعت ظرفیت ذوب مس خود را همزمان با آن توسعه دهد.

واردات آلومینیوم از سوی چین نیز به دلیل بحران‌های قبلی است

چین همواره به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده آلومینیوم و گردش تجاری در تاریخ به شمار رفته و جریانات تجاری نیز به‌شدت صادرات محصولات نیمه ساخته را دنبال کرده‌اند.

با این وجود واردات آلومینیوم آلیاژی پس از بازگشایی پنجره آربیتاژ در ماه ژوئن با جهش روبه‌رو بود.

چین برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ به بعد در ماه‌های جولای و اوت اقدام به واردات کرد اما سیل واردات سبب شد تا این میزان درماه سپتامبر با کاهش همراه باشد.

میزان انباشت واردات آلومینیوم چین در ماه‌های ژانویه-سپتامبر به ۷۶۶ هزار تن رسید که این میزان تا رسیدن به قله‌های سال ۲۰۰۹ که میزانی بالغ بر ۱.۵ میلیون تن بود اختلاف زیادی دارد.اما میزان واردات آلومینیوم آلیاژی به میزان ۹۳۲ هزار تن در مقایسه با ۲۴۳ هزار تن در سال تقویمی ۲۰۰۹ قوی‌تر بوده است.

تقاضای بیشتر برای آلومینیوم آلیاژی احتمالان پایین‌تر از میزان مصرف قراضه در چین است.

اگرچه تنها یک سابقه تازگی از میزان واردات زیاد آلومینیوم در چین وجود دارد اما برخی معتقدند که ممکن است در آینده نیز شاهد چنین اتفاق‌های باشیم چرا که چین همچنان بر روی ظرفیت‌های اولیه تولید خود است.

منبع: mining.com

ارسال نظر