|
کدخبر: 116254 مسعود رمضانی

در گفتگوی اختصاصی با عضو هیات مدیره و معاون بازرگانی شرکت ایرالکو مطرح شد:

برنامه آلومینیوم ایران برای افزایش تولیدات

در شرکت ایرالکو بخشی از خط ۵ راه‌اندازی شده است و برای راه‌اندازی بخش دیگری از آن نیازمند آن هستیم تا از طرف برق استان دیماند دریافت کنیم که در صورت انجام آن به ظرفیت ۱۹۰ هزار تنی تا پایان امسال خواهیم رسید. با توجه به این‌که ایرالکو تولید آلیاژی نیز دارد در صورت که بتوانیم در برنامه خرید خود قراضه و آفگرید نیز جذب کنیم تولیدات آلیاژی ما نیز افزایش می‌یابد.

معدن برنامه آلومینیوم ایران برای افزایش تولیدات

برنامه‌ریزی برای افزایش تولیدات با توجه به شرایط تحریمی که هم‌اکنون با آن مواجه هستیم از اهمیت بسیاری برخوردار است. از این روز شرکت ایرالکو اقداماتی را به منظور افزایش تولیدات خود برداشته‌ به نحوی که در سه ماهه ابتدایی سال ۹۹ با راه‌اندازی تعدای از پاتیل‌ها بر تولیدات خود افزوده است. از همین رو گفت‌وگویی با سیدعلی بهشتی، عضو هیات مدیره و معاون بازرگانی شرکت ایرالکو ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

بهشتی

برنامه امسال ایرالکو برای افزایش تولیدات چیست؟

در شرکت ایرالکو بخشی از خط ۵ راه‌اندازی شده است و برای راه‌اندازی بخش دیگری از آن نیازمند آن هستیم تا از طرف برق استان دیماند دریافت کنیم که در صورت انجام آن به ظرفیت ۱۹۰ هزار تنی تا پایان امسال خواهیم رسید. با توجه به این‌که ایرالکو تولید آلیاژی نیز دارد در صورت که بتوانیم در برنامه خرید خود قراضه و آفگرید نیز جذب کنیم تولیدات آلیاژی ما نیز افزایش می‌یابد. پیش‌بینی ما این است که با تحقق این دو طرح تولیدات این شرکت به ۲۰۰ هزار تن دیگر افزایش خواهد داشت.

میزان تولیدات ایرالکو در سه ماهه نخست سال ۹۹ افزایش داشته است؟

در سه ماهه ابتدایی امسال تولیدات ایرالکو به دلیل راه‌اندازی تعدادی از پاتیل‌ها و افزایش ظرفیت‌ها و به میزان تولیدات آلومینیوم این شرکت افزوده شد.

اهمیت آلومینیوم فلوراید برای تولید آلومینیوم چیست و تأمین نیاز آن چگونه صورت می‌گیرد؟

آلومینیوم فلوراید یک ماده اساسی برای تولید آلومینیوم به شمار می‌رود و در آزادسازی اکسید آلومینیوم در سیستم احیا کمک می‌کند و درصورتی‌که این ماده کمکی نباشد در تولید آلومینیوم خالص دچار وقفه خواهیم شد. میزان مصرف ما در آلومینیوم فلوراید در سال ۷ هزار تن است که عمده نیاز ما از کشورهایی مانند چین و هند تأمین می‌شود. با توجه به اینکه ماده اولیه آلومینیوم فلوراید در کشور به‌وفور وجود دارد در اواخر سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ طی مذاکراتی که با ایمیدرو و یک شرکت چینی و ایتالیایی صورت گرفت که هم‌اکنون نیز مطالعات اولیه آن در دست اقدام است. بر طبق این تفاهم‌ قرار شد تا با تولید مقادیر زیادی از آلومینیوم فلوراید در داخل کشور نیاز شرکت‌های آلومینیومی به این ماده اولیه را برطرف شود. علاوه بر این شرکت ایرالکو نیز به منظور تولید اشل کوچکی از آلومینیوم فلوراید با تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان مذاکراتی انجام داده و این شرکت‌ها نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که دانش فنی و ساز و کار تولید آن را در اختیار دارند و می‌توانند آن را تست و پیاده‌سازی کنند که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم شاهد بهره‌برداری از آلومینیوم فلوراید ایرالکو نیز باشیم.

تامین‌اند مورد نیاز ایرالکو چگونه صورت می‌گیرد؟

شرکت ایرالکو در حال ساخت یک کارخانه تولید‌اند در اطراف اراک، شهرصنعتی خیرآباد است تا با احداث آن‌‌اند مورد نیاز خود را تولید کند. درحال‌حاضر ۵۰ درصد‌‌اند مورد استفاده خط قدیم توسط ایرالکو تولید می‌شود اما برای خط جدید نیازمند آندهای جدید هستیم. درحال‌حاضر ۵۰ درصد از نیاز‌اند ما از خارج از کشور تامین می‌شود. امیدواریم با توجه به اختصاص بودجه حاصل از سودآوری شرکت در سال‌های ۹۶ تا ۹۸ اختصاص بخشی از آن به این طرح شاهد راه‌اندازی هرچه سریع‌تر آن باشیم چرا که به نظر من تاثیر خوبی در سودآوری آینده ما خواهد داشت.

به نظر شما می‌توان اکتشافات جدید در کشور به منظور تامین مواد اولیه امید داشت؟

بله، درحال‌حاضر بهره‌برداری از معدن تاش به ذخایر کشور افزود برخی فعالیت‌های اکتشافی در استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد جای امیدواری دارد ضمن اینکه به نظر من ما پهنه‌های خوبی در کشور داریم. ممکن است در محاسبات یک پروژه اکتشافی سودآوری آن جای تردید داشته باشد اما تجربیات در داخل کشور نشان می‌دهد درصورتی‌که پروژه درست و اصولی به مرحله اجرا برسد سودآور خواهد بود. ضمن اینکه اگر ما بتوانیم مواد اولیه موردنیاز را از داخل کشور تأمین کنیم می‌توانیم محصولی باارزش بالاتر تولید کنیم که برای ما ارزش‌آفرین خواهد بود. با توجه به قرارگیری ایران در شرایط تحریم و افزایش هزینه‌ها تولید مواد اولیه در کشور برای ما مقرون به‌صرفه خواهد بود.

ارسال نظر