|
کدخبر: 133948 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

تاثیر خبر واکسن کرونا بر بازار طلا

پس از آنکه Pfizer شریک آلمانی شرکت BioNTech SE اعلام کرد که واکسن آزمایشی کووید-۱۹ اثر‌پذیری بیش از ۹۰ درصدی خواهد داشت ارزش سهام این شرکت افزایش یافت ضمن اینکه این شرکت امیدوار است تا اواخر ماه جاری مجوز استفاده ضروری از آن را در امریکا دریافت کند.

معدن تاثیر خبر واکسن کرونا بر بازار طلا

قیمت طلا در دوشنبه با انتشارخبری مبنی موفقیت‌آمیز بودن واکسن کووید-۱۹ در مرحله آزمایشی تمامی افزایش قیمت‌های چند وقت اخیر را از دست داد و سرمایه‌گذاران را بر آن داشت که دارایی‌های خود را از شمش که ریسک بالایی را تجربه می‌کند به سمت دیگری هدایت کنند.

نقطه شروع معاملات در ابتدا به زیر ۱۹۰۰ دلار در هر اونس رسید و با آغاز معاملات بعدی سریعاً روند نزولی را به میزان ۵.۳ درصد در پیش گرفت و درساعت ۱۵: ۱۱ دقیقه به ۱۸۵۳ دلار در هر اونس رسید که این میزان بزرگ‌ترین روند کاهشی بازار در یک روز، از ابتدای ماه اوت بوده است.

نمودار-قیمت-طلا

ضمن اینکه در معاملات آتی طلای نیویورک شاهد کاهش ۵ درصدی بودیم و قیمت آن به ۱۸۵۳.۷۰ دلار در هر اونس رسید.

پس از آنکه Pfizer شریک آلمانی شرکت BioNTech SE اعلام کرد که واکسن آزمایشی کووید-۱۹ اثر‌پذیری بیش از ۹۰ درصدی خواهد داشت ارزش سهام این شرکت افزایش یافت ضمن اینکه این شرکت امیدوار است تا اواخر ماه جاری مجوز استفاده ضروری از آن را در امریکا دریافت کند.

بهترین سناریو برای کاهش قیمت طلا

 انتشار خبر واکسن بهترین سناریو درباره کاهش نرخ طلا به شمار می‌رود. Edward Moya تحلیلگر ارشد شرکت OANDA به رویترز گفت: نتیجه فشارهای گسترده بر روی نرخ طلا از این جهت بود که نمی‌توانستیم به واکسن دست یابیم همین امر نیز سبب شده تا آزادسازی ریسک‌های ناشی از تجارت برای طلا را بپذیریم.ضمن اینکه  درحال‌حاضر  شاهد موج‌های عظیمی از خروج سرمایه‌‌های امن در این بازی‌ هستیم.

وی بیان کرد اقتصاد همچنان نیازمند حمایت است و هم‌اکنون تنها ۵۰ میلیون دوز واکسن قابل ارائه خواهد بود بنابراین نمی‌توان به پاک‌سازی کامل ویروس کرونا در شرایط فعلی امیدوار بود و باید به دنبال محرک‌های لازم برای رشد اقتصادی باشیم.

Janet Mirasola مدیرعامل شرکت Sucden Futures می‌گوید: قیمت طلا بیشترین ضربه را با انتشار خبر شرکت Pfizer مبنی بر ساخت واکسن کرونا خورده است.

به نظر می‌رسد که فروش مجدد طلا در واقع پاسخ سرمایه‌گذاران به اندوخته‌های طلا است که در گذشته انباشه شده بود و اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که برد بایدن می‌تواند نرخ طلا را مثبت کرده و به منفی شدن نرخ دلار بیانجامد.

امسال طلا چقدر گران شد؟

قیمت طلا به شکل سنتی با کاهش نرخ ارز و تورم در ارتباط است و در امسال تاکنون به میزان ۲۴ درصد افزایش داشته که بی‌سابقه بوده و محرک‌های افزایشی آن عمدتاً با تلاطمات جهانی همراه بوده است.

خوش‌بینی برای ساخت قریب‌الوقوع واکسن کرونا ممکن است تا اندازه‌ای سبب شود تا محرک‌های اقتصادی ویران‌شده از تعطیلات کرونایی تقویت شود.

این فلز گران‌بها درحال‌حاضر با برگزاری انتخابات امریکا تمامی معادلات افزایش قیمتی را پاک کرد و این هنگامی بود که امید می‌رفت انگیزه‌های مالی بیشتر، به شکست قیمت‌ها در یک محدوده تجاری کمک کند.

منبع: mining.com

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها