|
کدخبر: 122032 مسعود رمضانی

در گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با مدیر نوآوری‌های معدنی معاونت علمی ریاست جمهوری مطرح شد؛

رشد و شکوفایی صنایع معدنی با راه‌اندازی مراکز نوآوری

دنیا به سمت فناوری در حال حرکت است و باید از خام فروشی فاصله گرفت و لازمه آن بهره‌گیری از فناوری‌ است. بسیاری از کشورها در جهان با داشتن منابع فقیر هستند از همین رو است که با سخن گفتن نمی‌توان مانع خام فروشی شد.

معدن رشد و شکوفایی صنایع معدنی با راه‌اندازی مراکز نوآوری

هفته گذشته و با هدف توسعه زیست بوم نوآوری حوزه معدن و صنایع وابسته و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکارهای نوپا با به‌کارگیری حداکثر ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در داخل کشور و نفوذ فناوری‌های نوین در این صنایع، تفاهمنامه همکاری بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ایمیدرو امضا شد. در همین ارتباط گفت‌وگویی با کامبیز مهدی زاده مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند. با ما همراه شوید:

کامبیز-مهدی-زاده

حمایت معاونت علمی از راه‌اندازی استارتاپ‌ها

مهدی‌زاده درباره انعقاد تفاهمنامه ایمینو گفت: معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری همواره از راه‌‌اندازی استارتاپ‌ها، دانش‌بنیان‌ها و شتابدهنده‌ها حمایت کرده و در هر بخشی که چنین بستری فراهم شود معاونت علمی از آنها حمایت خواهد کرد.

بهره‌گیری از فناوری به جای خام‌فروشی

وی درباره اهمیت فاصله گرفتن از خام‌فروشی اظهار کرد: دنیا به سمت فناوری در حال حرکت است و باید از خام فروشی فاصله گرفت و لازمه آن بهره‌گیری از فناوری‌ است. بسیاری از کشورها در جهان با داشتن منابع فقیر هستند از همین رو است که با سخن گفتن نمی‌توان مانع خام فروشی شد. همچنین درحال‌حاضر نیز کشورهایی هستند که با بهره‌گیری از فناوری و استفاده از منابع به شکل درست توانسته‌اند بر رشد و توسعه اقتصادی خود بیافزایند.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های معاونت علمی ریاست جمهوری ادامه داد: در صورتی که اکتفای ما بر روی خام فروشی نفت و یا معادن استوار باشد نمی‌توان به توسعه امیدوار بود. چرا که توسعه، ترکیبی از عوامل مختلف است که با تکیه بر دانش و فناوری میسر خواهد بود.

رشد و شکوفایی صنایع معدنی با راه‌اندازی مراکز نوآوری

مهدی‌زاده در پاسخ به این سؤال که راه‌اندازی ایمینو چقدر می‌تواند سبب ارتقای بهره‌‌وری در صنایع معدنی ما باشد افزود: نه تنها راه‌اندازی ایمینو بلکه راه‌اندازی مراکز نوآوری، کارخانه‌های نوآوری و حمایت از استارتاپ‌ها نیز می‌تواند زمینه‌ساز رشد و شکوفایی در کشور ما را فراهم سازد. به عنوان مثال با شروع کرونا در کشور و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش‌بنیان سبب شد تا تولید ونتیلاتورها، ماسک‌های نانو و کیت‌های هوشمند را در داخل کشور بومی‌سازی شود و این ثمره بستری بود که معاونت علمی و فناوری از سال ۹۲ آغاز کرد و این جوانان توانستند با فعالیت در داخل کشور و در شرایط سخت به ما کمک کنند ضمن اینکه در دیگر بخش‌ها از جمله خدمات مسافرتی، رستوران‌ها و خدمات تفریحی در شرایط کرونایی نیز استارتاپ‌ها توانستند کمک زیادی به کشور کنند.

وی در ارتباط با نقش معاونت علمی و فناوری در ایجاد ارتباط میان سرمایه‌گذاران و پژوهشگران در ایمینو گفت: این معاونت به عنوان مجری در طرح‌ها نقش ندارد و در واقع به عنوان یک کاتالیزور عمل کرده و اقدامات آن در جهت تسهیل فرآینده‌ها و روندها به منظور رسیدن تفکر به نتایج است.

مهدی‌زاده درباره ساز وکار حمایت‌ها از طرح‌های معدنی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ما فراخوانی به منظور جذب و حمایت از طرح‌های نوآورانه و فناورانه حوزه زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی به منظور حمایت از صاحبان ایده و فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی اعلام کرده‌ایم‌ که در آن پژوهشگران می‌توانند طرح‌ها و پروپوزال‌های خود را ارائه کنند.در این طرح پس از بحث‌های کارشناسی و تایید طرح‌های ارسالی از آنان دعوت به همکاری می‌شود.

وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری‌ ریاست‌جمهوری در همین راستا پکیج‌هایی به منظور بهبود بستر وفضای کسب‌وکار در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد تا افرادی که در این راه قدم برمی‌دارند بتوانند به راحتی مباحث علمی خود را پیاده‌سازی کنند.

پیوند صنعت و دانشگاه مسیرها را کوتاه‌تر می‌کند

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های معاونت علمی ریاست جمهوری در پایان گفت: پیوند صنعت و دانشگاه باید یک پیوند دوستانه بوده و در سایه پیچ‌وخم‌های اداری گم نشود و ما هرچقدر بتوانیم صنعت و دانشگاه را به هم نزدیک کنیم شاهد آن خواهیم بود که مسیرها کوتاه‌تر و دسترسی‌ها بهتر خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها