|
کدخبر: 119667 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

تامین بوکسیت تحت تاثیر کووید-۱۹

ریوتینتو که بزرگترین تولید‌کننده بوکسیت در استرالیا به شمار می‌رود گزارش داد در نیمه اول سال ۲۰۲۰، ۲۴.۸ میلیون تن بوکسیت تولید کرده است که نسبت به سال قبل ۸ درصد افزایش داشته است و این افزایش تولیدات در درجه اول به افزایش برداشت از معدن Amrun در انتهای کوئینزلند شمالی استرالیا بوده است.

معدن تامین بوکسیت تحت تاثیر کووید-۱۹

طبق گزارش شرکت تجزیه و تحلیل و داده GlobalData پیش‌بینی می‌شود تولید جهانی بوکسیت در امسال به دلیل پاندمی کرونا و تعطیلی موقت معادن ۰.۱ درصد کاهش یافته و به ۳۴۴ میلیون تن برسد.

افزایش تولیدات بوکسیت در استرالیا

براساس اطلاعات GlobalData پیش‌بینی می‌شود میزان تولیدات بوکسیت در استرالیا در سال جاری با ۱.۹ درصد افزایش به ۱۰۷.۲ کیلوتن  برسد که این میزان تقریباً یک سوم از تولیدات جهانی برای تولید آلومینیوم را شامل می‌شود. افزایش تولیدات استرالیا با هدف مهار اثرات ناشی از بیماری کرونا صورت می‌گیرد.

ریوتینتو که بزرگترین تولید‌کننده بوکسیت در استرالیا به شمار می‌رود گزارش داد در نیمه اول سال ۲۰۲۰، ۲۴.۸ میلیون تن بوکسیت تولید کرده است که نسبت به سال قبل ۸ درصد افزایش داشته است و این افزایش تولیدات در درجه اول به افزایش برداشت از معدن Amrun در انتهای کوئینزلند شمالی استرالیا مرتبط بوده است.

جایگاه پنجم هند در تولیدات بوکسیت

چشم‌انداز تولیدات بوکسیت در هند نیز مثبت است. تحلیلگر ارشد معدن GlobalData گفت: هند، جایگاه پنجم جهان در میزان تولیدات این ماده معدنی را در اختیار دارد. معادن بوکسیت این کشور از دوره تعطیلی ۲۱ روزه معاف شدند و همین اتفاق سبب شد تا مانعی برای استخراج این ماده معدنی وجود نداشته باشد در نتیجه انتظار می‌رود تا تولیدات بوکسیت این کشور تا پایان سال ۲۰۲۰ به میزان ۶.۵ درصد افزایش یابد.

اما با وجود اینکه میزان تولیدات بوکسیت چین از نیمه دوم آوریل امسال به ظرفیت کامل خود رسید، اما انتظار می‌رود تا تولید این ماده معدنی با کاهش ۱.۸ درصدی همراه باشد. گلوبال دیتا همچنین گزارش داد برزیل نیز با کاهش قابل توجه در تولید روبروست. همچنین پیش‌بینی می‌شود کاهش ۲.۴ درصدی تولیدات این کشور به دلیل کاهش عیارهای سنگ معدن آن باشد.

بیشترین تأثیر پاندمی کووید-۱۹ بر کشورهای کوچک تولید‌کننده بوکسیت از جمله اندونزی، جامائیکا، روسیه، قزاقستان، غنا و گویان بوده است و انتظار می‌رود مجموع تولیدات این کشورها که در سال ۲۰۱۹ به ۳۷ میلیون تن رسیده بود در سال ۲۰۲۰ به ۳۳.۸ میلیون تن برسد. در سال ۲۰۱۹ این کشورها در مجموع ۱۰ درصد از تولیدات جهانی بوکسیت را در اختیار داشتند. اما در سال جاری به نظر می‌رسد این رقم به ۹.۸ درصد کاهش یابد.

نقش عمده استرالیا، هند و گینه در تولید بوکسیت

پیش‌بینی می‌شود میزان تولیدات از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ نرخ رشد مرکب سالانه ۲.۸ درصدی را تجربه کند و از این رو میزان تولیدات بوکسیت در سال ۲۰۲۴ به ۳۸۷.۴ میلیون تن برسد که در این میان کشورهای استرالیا، هند و گینه نقش عمده‌ای را ایفا خواهند کرد. Baja تحلیلگر گلوبال دیتا معتقد است سهم تولیدات این سه کشور از بازارهای جهانی از ۲۲۶.۸ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ به ۲۵۸.۸ میلیون تن در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد.

در همین راستا در طول یک دوره پروژه‌هایی برای افزایش تولیدات بوکسیت پیش‌بینی شده است که از جمله می‌توان به پروژه Kindia در گینه توسط شرکت معدنی Anglo-African اشاره کرد که انتظار می‌رود با شروع بهره‌برداری از آن در سال ۲۰۲۱ سالیانه ۵ میلیون تن بوکسیت استخراج شود.

شرکت anglo African Minerals plc (AAM) یک شرکت ثبت شده ایرلندی است که به اکتشاف و توسعه معادن بوکسیت در جمهوری گینه فعالیت می‌کند. این شرکت که در سال ۲۰۰۸ تأسیس شده در تلاش است تا در کوتاه‌مدت به یک تولید‌کننده معتبر بوکسیت در جهان تبدیل شود.

 

منبع: mining-technology

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها