|
کدخبر: 117372 شهریار خادمی

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

رقابت فولاد خوزستان با تراز اول‌های جهان

فولاد خوزستان با تامین شمش موردنیاز داخل و صادرات شمش مازاد، باعث ارزآوری و تزریق آن به بازار و در نهایت نقش‌آفرینی در کنترل نوسانات اقتصادی شده است. ضمن اینکه این شرکت در راستای حمایت از صنایع داخلی و بخش‌های پایین‌دست، به دنبال تامین نیاز مجموعه از بازار داخلی است.

معدن رقابت فولاد خوزستان با تراز اول‌های جهان

صنعت فولاد در ایران بیش از ۵۰ سال سابقه دارد. فولاد خوزستان به عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌‌کننده شمش فولادی، دومین قطب تولید فولاد خام در کشور و یکی از بنگاه‌های پیشرو اقتصاد ملی و بین‌المللی، فعالیت می‌کند. در این گزارش به عملکرد فولادسازان خوزستانی در زمینه تولید، صادرات و البته بورس، خواهیم پرداخت.

خوزستان2

نقش مهم فولاد خوزستان در تامین فولاد خام

 این مجموعه بزرگ صنعتی با داشتن سطحی قابل‌ قبول از دانش فنی و فناورانه، نقشی محوری در تامین فولاد بازی می‌کند.

فولاد خوزستان همواره ضمن اولویت‌‌‌‌بخشی به تامین مواد اولیه نوردکاران کشور و عرضه شمش در بازار داخلی، مازاد تولید را به بازارهای صادراتی جهان (بیش از ۲۰ کشور) صادر می‌کند. روند افزایشی تناژ تولیدی و ارزش فروش صادراتی طی سال‌های جاری، مهر تائیدی بر این ادعاست.

در چند سال اخیر صادرات محصولات فولاد خوزستان با هدف ارزآوری برای کشور (با اولویت تامین داخل)، روند پایداری داشته است. نقشه استراتژی صادرات بر محورهای رضایت مشتری، تحویل به موقع و پایدار، ارائه محصولات و شرایط پرداخت رقابتی، کیفیت مطلوب و پاسخگویی و ارائه راهنمایی تجاری فنی، پایه‌‌گذاری شده است. این رویکرد باعث افزایش رضایت مشتری و جلب نظر خریداران بین‌المللی شد. از نکات قابل‌توجه در فولاد خوزستان، تولید بیلت سفارشی است؛ به‌طوری‌که به مشتری امکان سفارش و تغییر در ترکیب بیلت تولیدی با توجه به نیاز خود را می‌دهد.

رقبای فولاد خوزستان در سطح جهان

کشورهای CIS (روسیه، اوکراین، چین) مهم‌‌ترین رقبای فولاد خوزستان در حوزه صادرات هستند. مرغوبیت کالا از یک‌سو، و دسترسی به آب‌‌های آزاد و مصرف‌کنندگان حوزه خلیج‌فارس از سوی دیگر، باعث شده است که اقبال بازار به محصولات این شرکت، بیش از دیگر کشورهای تولیدکننده فولاد باشد. این شرکت توانسته، از ابتدای سال تاکنون برنامه‌ و هدف صادراتی خود را پوشش صددرصدی دهد.

 در ارزیابی شاخص درآمد و فروش باید گفت که شرکت فولاد خوزستان در سال ۹۸ و تا پایان مهرماه، در طول هفت ماه ۸۸ هزار و ۴۶۷ میلیارد ریال محصول به فروش رساند که نسبت به دوره مشابه در سال پیش، افزایش ۶۳ درصدی داشته است. این عملکرد مثبت در حوزه صادرات باعث شد که این شرکت در سال ۹۸ به‌عنوان صادرکننده نمونه کشور معرفی شود.

خوزستان

خودنمایی با فخوز در بورس

شرکت فولاد خوزستان در سال ۹۸ از نگاه سازمان بورس و اوراق بهادار در میان ۴۰ شرکت برتر بورسی کشور قرار گرفت. در دوره عملکرد یک ماهه منتهی به ۳۰ دی ماه سال ۹۸ نیز حدود ۱۴ هزار و ۱۶۱ میلیارد ریال درآمد فروش محقق شده است. این رقم در مقایسه با درآمد فروش آن در دوره مشابه سال مالی گذشته با رشد ۲۹ درصدی همراه شده است. همچنین قیمت سهام این شرکت از ۲۴۴۰ ریال در سال ۹۴ به ۱۱۰۰۰ ریال تاکنون رسیده است. ضمن اینکه در دوره سه‌ماهه نخست سال 99، سود خالص شرکت فولاد خوزستان (نماد بورسی فخوز) با رشد ۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۱۲۳۰ میلیارد تومان رسید.

درآمدهای فروش شرکت فولاد خوزستان در سه‌ماهه نخست امسال با رشد ۲۶ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۴ هزار و ۸۰۹ میلیارد تومان رسید. حجم فروش شمش فولادی شرکت فولاد خوزستان در سه‌ماهه نخست سال جاری  به ۱ میلیون و ۱۶۹ هزار تن رسید.

تکمیل زنجیره ارزش از معدن تا نورد

مدیرعامل فولاد خوزستان اعلام کرده بود که  تولیدات در این مجموعه، محصول نیمه‌نهایی صنعت فولاد به شمار می‌آید و در سال‌جاری بیش از ۶۰ درصد محصولات در اختیار کارخانه‌های نوردی استان قرار گرفته تا چرخه‌ تولید در شرکت‌های داخلی و پایین‌دستی متوقف نشود. ما به دنبال تکمیل زنجیره ارزش از معدن تا نورد هستیم، بنابراین با تعامل سازنده با صنایع بالادستی و همچنین حمایت همه‌جانبه از صنایع پایین‌دستی سعی در حفظ پایداری و توسعه در زنجیره صنعت فولاد داریم.

خوزستان3

مدیرعامل فولاد خوزستان با رد خام فروشی در این مجموعه بیان داشته است که: عده‌ای اخیراً سعی کردند تا سیاست‌های حمایتی شرکت‌هایی مثل فولاد خوزستان را که تولیدکننده کالای واسطه‌ای فولاد است را مصداق صادرات مواد خام، جلوه دهند اما اقدامات مثبت این شرکت در عرصه تامین مواد اولیه کارخانه‌های نورد استان و کشور و همچنین تامین ارز حاصل از صادرات و گردش آن در سیستم بانک مرکزی، عکس این مسئله را ثابت می‌کند. همچنین بخشی از فروش پنج ماه اول سال هم به شرکت‌های داخلی استان نظیر گروه صنعتی فولاد ایران، فولاد اکسین خوزستان، نورد کاویان، نورد و لوله اهواز، روهینا دزفول و دیگر تولیدکنندگان داخلی اختصاص یافته است. ضمن اینکه سیاست‌های فولاد خوزستان در تامین شمش مورد نیاز کارخانه‌های داخلی تغییری نکرده است. به‌طوری‌که در چهار ماه‌ اول سال ۴۶ درصد کاهش صادرات رخ داده است.

محمدی در ادامه بیان داشت:‌ شرکت فولاد خوزستان به عنوان یک ناشر بورسی موظف است همیشه اطلاعات مالی و اقتصادی خود را در شبکه عمومی «کدال» گذاشته تا هیچ گونه ابهامی در تولید و فروش و صادرات خویش نداشته باشد.

لازم به ذکر است که شرکت فولاد خوزستان با به‌کارگیری ۱۱ هزار نیرو به طور مستقیم و پنجاه هزار نیرو به طور غیرمستقیم، نقش عمده‌ای در اقتصاد کشور و خوزستان دارد.

ارسال نظر