|
کدخبر: 103338 شهریار خادمی

گفتگوی گسترش نیوز با عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

علت کاهش صادرات فولاد چیست؟

محمدرضا شهرستانی علت کاهش صادرات فولاد را مربوط به الزام وزارت صمت جهت ارائه محصولات در بورس و صادرات بر این اساس دانست.

معدن علت کاهش صادرات فولاد چیست؟

کاهش صادرات فولاد و محدودیت‌های صادراتی، تهدیدی برای صنعت فولاد در سال جهش تولید است و در شرایطی که در داخل کشور رکود وجود دارد، این احتمال وجود دارد که با تداوم کاهش صادرات فولاد، تولید فولاد در کشور نیز نزولی شود. فولاد سازان بر معضل کاهش صادرات اخیرا نیز با قیمت‌های دستوری وزارت صمت روبه‌رو شده اند. در این ارتباط گفت‌وگویی انجام داده‌ایم با محمدرضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران که در ادامه خواهید خواند:

شهرستانی

محمدرضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره هشدار وزارت صمت به فولاد سازان مبنی بر فرصت یک هفته‌ای برای اصلاح قیمت فولاد اظهار کرد: این کار صحیح نیست زیرا شما دستوری را نمی‌بینید که منطقی پشت آن باشد، زیرا که برای تولیدکنندگان این قیمت توجیهی نیست و از طرفی هم باید جوابگوی سهام داران خود باشند و وقتی نتوانند حقوق و دستمزد به کارکنان خود پرداخت کنند، بالاخره آن کار متوقف خواهد شد.

وی افزود: به نظر ما این دستور یک کار اشتباهی است زیرا که عرضه و تقاضا باید همدیگر را پیدا کنند و وزرات صمت باید این را بداند که فولاد سازان تمایلی به گران فروشی ندارند زیرا هرچقدر قیمت پایین باشد رقابت بهتر وسالم تری شکل می‌گیرد و می‌توانند چرخش مالی بیشتری داشته باشند و به همین علت مصرف هم بالا خواهد رفت.

مشکل بزرگ فولادسازان

شهرستانی در مورد مشکل فولادسازان اظهار کرد: مشکل اساسی فولادسازن اکنون این است که حدود ۳۰ میلیون تن مازاد بر مصرف را داریم، لذا بر این اساس مهم‌ترین عاملی که وزارت صمت باید بر روی آن کار کند این است که برداشت مواد اولیه را افزایش دهند و زنجیره را بهبود دهند و هرچقدر تولید افزایش یابد قیمت پایین تر خواهد آمد و مشکل قیمت فولاد حل خواهد شد.

پیش از این داریوش اسماعیلی معاون امور معدن و صنایع معدنی گفته بود: تعیین قیمت زنجیره فولاد پس از برگزاری جلسات متعدد با فولادسازان و معدنی‌ها، مهلت دوهفته‌ای به چهار تشکل خصوصی داده شد تا برسراصلاح قیمت زنجیره فولاد باهم توافق کنند.

با گذشت بیش از یک ماه از این مهلت به انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن، خانه معدن ایران و کمیسیون معدن وصنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران، تا کنون هیچ پیشنهادی از سوی این تشکل‌ها دریافت نشده است.

درصورت عدم دریافت پیشنهاد از سوی چهار تشکل بخش خصوصی، معاونت امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت با نظر کارشناسان خود پایان هفته جاری را آخرین مهلت اصلاح، تعیین و ابلاغ قیمت‌گذاری‌های جدید اعلام کرد.

امید صادرات به بازار چین

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مورد کاهش ۶۰ درصدی صادرات فولاد گفت: به دو علت این اتفاق رخ داده است، ‌یک به علت شیوع گسترده کرونا که متاسفانه تولیدکنندگان در تمام دنیا محدودیت دارند و کشورهای واردکننده همانند ترکیه وعراق و افغانستان اکثرا مرزهای خود را بسته‌اند. لذا این عامل سبب شد که شاهد کاهش صادرات باشیم، نکته بعدی علت کاهش صادرات مربوط به الزام وزارت صمت جهت ارائه محصولات در بورس و صادرات بر این اساس است.

وی در پایان اظهار کرد: با روند فعلی که مصرف فولاد در چین در حال افزایش است می‌توان امیدوار بود که بتوانیم صادارات را افزایش دهیم.

پیش از این انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در اوایل اردیبهشت طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت با توجه به شرایط ایجادشده توسط بحران کرونا و همچنین محدودیت‌های شدید داخلی مرتبط با ستاد تنظیم بازار، نسبت به کاهش صادرات فولاد کشور و کاهش درآمدهای ارزی صنعت فولاد اعلام خطر کرده بود.

انجمن تولیدکنندگان فولاد در نامه خود عنوان کرده بود که در حالی که علاوه بر تحریم‌ها، بحران کرونا محدودیت‌های خارجی پیش روی صادرات فولاد ایران را به حداکثر رسانده، «فرآیندهای محدودکننده متعدد داخلی از جمله دریافت مجوزهای محموله به محوله از وزارت صمت و همچنین الزام به عرضه‌های سنگین فولاد در بورس کالا، باعث شده تا صادرات به سخت‌ترین امور واحدهای تولیدی فولاد کشور تبدیل شود».

آمارها نشان می‌دهد که تحلیل و پیش‌بینی انجمن فولاد درست بوده و حالا مشخص شده که حجم صادرات فولادسازان بزرگ کشور در دوره دو ماهه نخست سال ۹۹، به‌طور بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است.

انجمن فولاد در نامه هشدارآمیز سه درخواست را وزارت صمت مطرح کرده بود. این انجمن درخواست کرده بود که ۱) تمامی محدودیت‌های صادراتی آهن و فولاد کشور به فوریت مرتفع گردد؛ ۲) توسعه صادرات به عنوان یکی از اهداف اصلی کارگروه تنظیم بازار (حداقل در خصوص فولاد) در اولویت قرار گیرد؛ و ۳) همانند سایر کشورهای فولادساز دنیا، مشوق‌های صادراتی وضع و به سرعت اجرایی گردد.

 

خبرنگار: شهریار خادمی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها