|
کدخبر: 110284 مسعود رمضانی

در گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با مدیر فاوای شرکت ملی صنایع مس ایران مطرح شد:

اقدامات منحصر شرکت مس در مقابله با کرونا

مدیر فاوای شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: از اقدامات ما در جهت پیشگیری و مقابله با کرونا دورکاری پرسنل در شرایط بحرانی بودکه سازوکار آن ایجاد شد. در انجام این کار پرسنل شرکت می‌توانند از راه دور و با دسترسی به سیستم‌های تحت وب از سیستم‌های اطلاعاتی استفاده کنند.

معدن اقدامات منحصر شرکت مس در مقابله با کرونا

برگزاری نمایشگاه کاپرکس که در ۱۴ تیرماه در کرمان فرصتی بود تا شرکت‌های مختلف معدنی به ارائه دستاوردهای خود در زمینه پیشگیری و مقابله با کرونا بپردازند. یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه شرکت ملی صنایع مس ایران بود که اقدامات آن در زمینه فناوری اطلاعات به منظور مقابله با این بیماری قابل توجه بود. به همین منظور گفت‌وگویی با سید مهدی روح‌الامینی، مدیر فاوای شرکت ملی صنایع مس ایران ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

روح-الامینی-مس

مدیر فاوا شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: فاوای شرکت مس فعالیت‌های گسترده‌ای در حوزه ارتباطات و سیستم‌های اطلاعاتی و زیرساخت‌ها انجام می‌دهد. هدف ما از حضور در این نمایشگاه، ارائه اقدامات و فعالیت‌ها در حوزه HSE و درمان بود.

دورکاری پرسنل مس در شرایط بحرانی کرونا

وی ادامه داد: یکی از اقدامات ما در جهت پیشگیری و مقابله با کرونا دورکاری پرسنل در شرایط بحرانی بودکه سازوکار آن ایجاد شد. در انجام این کار پرسنل شرکت می‌توانند از راه دور و با دسترسی به سیستم‌های تحت از سیستم‌های اطلاعاتی استفاده کنند. ما همچنین سیستم‌های دیگری نیز از جمله اتوماسیون اداری، مدیریت کالا، نگهداری و تعمرات لجستیک و فروش و... در همین ارتباط داریم.

روح‌الامینی با اشاره به تغییر در فرآیند کنترل حضور و غیاب در شرایط بحرانی گفت: با شیوع بیماری کرونا تمامی شرکت‌ها به دلیل تجمع پرسنل در محل و لمس دستگاه‌های ساعت‌زنی فرآیند حضور و غیاب پرسنل را کنسل کردند. از همین رو شرکت ملی صنایع مس ایران با تدابیری کنترل حضور غیاب را راه‌اندازی کرد. در همین راستا و به منظور کاهش تجمعات دستگاه‌ها را تغییر دادیم. در دستگاه‌های جدید چهره افراد شناسایی می‌شود و دیگر نیاز به لمس دستگاه نیست. از مهم‌ترین قابلیت‌ این دستگاه می‌توان به شناسایی ۳ فرد در حال حرکت از مقابل این دستگاه اشاره کرد که کار ثبت تردد را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: ما همچینن به عنوان یکی از معدود شرکت‌ها از سیستم جدید دیگری نیز استفاده کردیم که حتی بدون نیاز به دستگاه کار کنترل و حضور و غیاب پرسنل را با بهره گیری از لوکیشن و GPS به ثبت می‌رسانیم. به این صورت که ما مکانی که فرد در آن محدوده حضور دارد را مشخص می‌کنیم و با ورود و خروج از آن محدوده ترددهای آنان به ثبت می‌رسد.

روح‌الامینی درباره پیشگیری و کنترل بیماری کرونا از برنامه‌های آینده شرکت ملی مس ایران گفت و ادامه داد: ما به دنبال تهیه دستگا‌هایی هستیم که همزمان با تردد افراد حرارت و دمای بدن آنها را نیز اندازه‌گیری کند.

پیاده‌سازی اپلیکیشن برای اعلام وضعیت سلامتی

مدیر فاوا شرکت ملی صنایع مس ایران به رونمایی از یک اپلیکیشن در نمایشگاه کاپرکس با حضور سعد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران و رشیدی‌نژاد رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان اشاره کرد و گفت: طراحی و پیاده‌سازی این نرم‌افزار قابلیت‌های خوبی را برای ما ایجاد کرده است. به این منظور پرسنل شرکت مس با ورود به این اپلیکیشن وضعیت خود را اعلام می‌کنند. به عنوان مثال فرد اعلام می‌دارد که در دو روز گذشته تنگی نفس داشته و یا حس شنوایی آن کاهش یافته و در بویایی دچار اشکال شده است پیغام‌‌هایی را برای فرد ارسال می‌کند و سیستم نیز با توجه به الگوریتم‌هایی که برای آن تعریف شده به کاربر اعلام می‌کند که شما به بیماری دچار نشده‌اید و یا اینکه باید سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

روح‌الامینی ادامه داد: یکی دیگر از قابلیت‌های این سیستم اعلام گزارش از سوی کاربران آن است به این صورت که کاربر اعلام می‌کند  همکارش در حال سرفه‌کردن است و یا اینکه از مکانی عبور کرده که آلودگی وجود دارد و ماسک‌‌های آلوده ریخته شده است. با اعلام آن همکاران بخش HSE ما در بخش درمان به وضعیت رسیدگی می‌کنند و در نهایت براساس خود اظهاری و اظهارات دیگران در قسمت مدیریت اپلیکیشن که در اختیار همکاران بهداشت و صنعت قرار گرفته مدیریت می‌شود و اقدامات مربوطه صورت می‌گیرد.

مدیر فاوا شرکت ملی صنایع مس ایران به دو برنامه دیگر تا چند ماه آینده اشاره کرد و گفت: به دنبال آن هستم با افراد مشکوک به کرونا ویروس را از طریق اپلیکیشن شناسایی کنیم و اقدامات لازم از جمله قرنطینه‌ کردن را انجام دهیم دوم اینکه مکان حضور افراد را به عنوان مثال سفرها شناسایی کرده و اقدامات لازم را انجام دهیم. که امیدواریم شاهد بهره‌برداری از این اقدامات تا چند ماه آینده باشیم.

وی در پایان گفت: کارهای شرکت مس در حوزه فاوا منحصر بفرد است. بخش فاوای شرکت مس همواره پیشرو بوده و علاقه‌مند است از تا از فعالیت‌ دیگر شرکت‌ها نیز الگوبرداری کند. یکی از نقاط ضعف شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه حضور نیافتن فاوای آن‌هاست که ما امیدوار بودیم با اقدامات آنها در این حوزه آشنا شویم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها