|
کدخبر: 93132

در گفتگوی اختصاصی مدیر اجرایی انجمن تولید‌کنندگان فولاد با گسترش‌‌نیوز مطرح شد؛

اوضاع تولید فولاد در کشور با وجود کرونا

مدیر اجرایی انجمن تولید‌کنندگان فولاد گفت: اگر در سال جدید وزارت صمت و دولت به فکر توسعه صادرات فولاد نباشند سال سختی برای صادرات فولاد در پیش‌روز خواهیم داشت.

گسترش‌‌نیوز: شیوع بیماری کرونا در جهان مشکلات بسیاری از سلامتی تا اقتصاد را تحت تاثیر خود قرار داده است. درحال‌حاضر صنعت فولادسازی نیز از آسیب‌های ناشی از این بیماری در امان نمانده است. به طوری که باعث شده تا شاهد کاهش تقاضا، تولید و قیمت‌ها در بازارهای جهانی باشیم. در این باره و اقداماتی که می‌بایست از سوی دولت برای رونق این صنعت در کشور به کار گرفته شود گفت‌وگویی با وحید یعقوبی، مدیر اجرایی انجمن تولید‌کنندگان فولاد ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

vahdieysghobi0124.jpg

حمایت دولت‌ها از صنعت فولادسازی در وضعیت کرونایی

یعقوبی درباره حمایت از صنعت فولاد در شرایط کرونایی گفت: در تمام دنیا با توجه به ویروس کرونا صنعت فولاد مورد حمایت دولت‌ها قرار گرفته است و مشوق‌های صادراتی و تسهیلات دولتی در اختیار واحدهای فولادی خود قرار داده‌اند اما متاسفانه اقدامی از سوی دولت ما در جهت تدارک بسته حمایتی از فولادسازان صورت نگرفته و خبری هم از بسته حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت در فولاد نیست. این در حالی است که ایران جز دهمین کشور فولادسازی در جهان شناخته می‌شود.

وی در ارتباط با اثرات ویروس کرونا بر صنعت فولاد جهان گفت: ویروس کرونا سبب شد تا تقاضای فولاد در جهان کاهش یابد. با کاهش عرضه فولاد، فعالیت‌های وابسته به فولاد و ساخت‌وساز‌ها کاهش یافته و کارخانه‌های فولادسازی جهان تعطیل شدند و این کارخانه‌ها حداقل تا یک ماه آینده (نیمه اردیبهشت) نمی‌توانند اقدام به تولید کنند و بعد از شروع به فعالیت نیز شاهد تضعیف عرضه فولاد و تقاضا در بازار خواهیم بود. پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ شاهد روند افزایشی نرخ جهانی فولاد باشیم.

کاهش تقاضا و فروش انباری کارخانجات خارجی

مدیر اجرایی انجمن تولید‌کنندگان فولاد درباره فروش محصولات شرکت‌های فولادی جهان در شرایط کرونا گفت: این شرکت‌ها درحال‌حاضر برای فروش از محصولات در انبار خود استفاده می‌کنند ضمن اینکه تقاضایی هم برای خرید در بازار نیست. وی ادامه داد البته شرکت‌های زنجیره فولادی از جمله سنگ‌آهن‌ها فعال بوده و اقدام به تولید کرده و حتی افزایش نیرو را نیز در دستور کار دارند. پیش‌بینی می‌شود در شش ماهه دوم با همین منوال جلو برویم و بازگشایی فعالیت‌ها را شاهد باشیم خواهیم دید که با افزایش تقاضاها عرضه محصولات و قیمت‌ها هم روند افزایشی پیدا خواهد کرد.

منتظر دامپینگ قیمت از سوی چین باشیم

یعقوبی تصریح کرد: با توجه به شرایطی که در آن قرار داریم احتمال می‌رود تا چین به اقدام به دامپینگ در بازار کند و با قیمتی پایین‌تر از نرخ دیگر کشورها نسبت عرضه محصولات خود در بازارهای جهانی اقدام کند و فضای صادرات فولاد را سخت کند. کما اینکه در سال ۲۰۱۵ نیز شاهد این اتفاق بوده‌ایم و بسیاری از کشورهای تعرفه‌های دامپینگ در محصولات فولادی وضع کردند.

صادرات فولاد در سال جدید را جدی بگیریم

مدیر اجرایی انجمن تولید‌کنندگان فولاد خاطر نشان کرد: اگر در سال جدید وزارت صمت و دولت به فکر توسعه صادرات فولاد نباشند سال سختی برای صادرات فولاد در پیش‌ رو خواهیم داشت. سال گذشته نزدیک به ۱۱ میلیون تن آهن و فولاد به کشورهای مختلف دنیا صادر شد که تقریبا ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار برای ما ارز‌آوری ایجاد کرد. اگر به دنبال رسیدن به این رقم در امسال هستیم باید توجه داشت که با توجه به تشدید تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا باید وقت و انرژی بیشتری در بخش صادرات محصولات فولادی انجام دهیم. شرکت‌ها در شش‌ماهه دوم به دلیل پایین آمدن قیمت‌ها در صادرات مشکل خواهند داشت و نیازمند آن هستیم تا دولت در جهت تسهیل در امر صادرات اقدامات لازم را ترتیب دهد.

وی نگاه وزارت صمت را در جهت توسعه صادرات ندانست و تصریح کرد: این وزارتخانه به دنبال تنظیم بازار داخلی است. امسال نیز با توجه به کاهش نرخ نفت و همچنین کاهش حجم صادرات و به دنبال آن کاهش ارز حاصل از صادرات باید به سمت صادرات صنایع معدنی حرکت کنیم و در این میان فولاد مهم‌ترین نقش را در ورود ارز به کشور ایفا می‌کند و این امر نیازمند توجهی بیشتر از سال‌های گذشته به مقوله صادرات فولاد است و با این اقدام می‌توان هم بازار ارز را مدیریت کرد و هم شاهد توسعه صنعت فولادسازی بود.

یعقوبی در پایان عنوان کرد: انجمن تولیدکنندگان فولاد از دولت درخواست کرده تا بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور را به دلیل شیوع بیماری کرونا و مشکلاتی از جمله نقل و انتقالات مالی و تاخیر در تحویل بارهای خریداران را تا سه ماه دیگر تمدید کند تا صادرکنندگان با آرامش بیشتری اقدام به صادرات کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها